ثبت اسناد فروش توسط تولیدکنندگان تایر هنوز کامل نشده است

مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت ثبت اسناد فروش توسط تولیدکنندگان تایر هنوز کامل نشده است مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت گفت: در صورت عمل نکردن به تکالیف قانونی در جهت ارائه اطلاعات فروش به سامانه جامع تجارت، احتمال افزایش فشار بر واحد‌های تولیدی متخلف وجود دارد. محمد قبله، در گفت‌وگو با […]

مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت

ثبت اسناد فروش توسط تولیدکنندگان تایر هنوز کامل نشده است

مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت گفت: در صورت عمل نکردن به تکالیف قانونی در جهت ارائه اطلاعات فروش به سامانه جامع تجارت، احتمال افزایش فشار بر واحد‌های تولیدی متخلف وجود دارد.

محمد قبله، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به الزام ثبت اطلاعات واردکنندگان و تولیدکنندگان تایر در سامانه جامع تجارت گفت: این تکلیف توسط واردکنندگان به صورت کامل اجرایی شده است اما متأسفانه، روند ثبت اسناد فروش توسط تولیدکنندگان تاکنون به صورت کامل عملیاتی نشده است.

وی با بیان اینکه جلسات مشترکی بین تولیدکنندگان و وزارت صمت برای حل این مسأله تشکیل شده است، گفت: بعضی از تولیدکنندگان نتوانسته‌اند اطلاعات خود را در سامانه جامع تجارت بارگذاری کنند و به عبارت دیگر درگیر مشکلات نرم‌افزاری بودند. اما عده‌ زیادی از تولیدکنندگان به دلیل عدم تمایل برای به اشتراک گذاشتن این اطلاعات با وزارت صمت از انجام تکلیف قانونی خود سر باز زدند.

مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت با تأکید بر اهمیت ثبت اسناد فروش و توزیع تایر توسط تولیدکنندگان گفت: بسیاری از واحد‌های تولیدی با فرآیند‌های سیستمی‌آشنا هستند و از آن‌ها استفاده می‌کنند به همین دلیل اقناع آن‌ها برای همکاری با سامانه جامع تجارت دور از ذهن نیست؛ همچنین آن‌ها آشنایی بیشتری با کارکرد‌ بانک‌های اطلاعاتی و نقش آن‌ها در افزایش شفافیت دارند.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان تایر می‌بایست اهمیت شفافیت در زنجیره تولید و توزیع کالا‌های اساسی را درک کنند چرا که این مسأله برای ایجاد ثبات در بازار تایر ضروری است.

قبله با اشاره به محدودیت‌های ‌ارزی و همچنین خطر افزایش قاچاق کالا در کشور گفت: تولیدکنندگانی که از ارز دولتی استفاده کرده و همچنین انتظار برخورد با قاچاق کالا را دارند، می‌بایست در سازو کار افزایش شفافیت با وزارت صمت همکاری داشته و اطلاعات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند.

مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت افزود: به عنوان مثال آن دسته از واحد‌های تولیدی تایر که نگران تأمین مواد اولیه خود هستند، باید ماحصل دریافت مواد‌اولیه و ارز دولتی خود را در اختیار وزارت صمت قرار دهند چرا که این وزارتخانه تنها در این صورت می‌تواند از چگونگی عملکرد تولیدکنندگان آگاهی یابد و براساس آن نیاز‌‌های آن‌ها را تأمین کند.

وی برخورد با تولیدکنندگان متخلف تایر را حق قانونی وزارت صمت دانست و گفت: در صورت عدم انجام تکالیف قانونی در جهت ارائه اطلاعات فروش به سامانه جامع تجارت، احتمال افزایش فشار بر واحد‌های تولیدی متخلف وجود دارد که این مسأله به نفع مصالح کشور نیست و وزارت صمت علاقه‌مند است که این مشکل از راه گفت‌وگو حل شود.

قبله در پایان اظهار داشت: تخصیص مواد اولیه و همچنین کمک‌های دولتی به تولیدکنندگان تایر در صورتی ادامه می‌یابد که دولت از نتایج کمک‌های پیشین خود اطلاع یابد؛که این موضوع نیز نیازمند اظهار اسناد توزیع و فروش توسط تولیدکنندگان است.