رشد ۴۰۰ درصدی موجودی تایرهای سنگین

رشد ۴۰۰ درصدی موجودی تایرهای سنگین معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت گفت: براساس اطلاعات دریافتی از سامانه جامع انبار سازمان حمایت، موجودی انواع تایر سنگین در انبارها تا پایان دی‌ماه سال‌جاری ۴۵۳ در صد رشد را نشان می‌دهد. وحید منایی در گفت‌وگو با فارس، با بیان شمه‌ای از وضعیت مصرف لاستیک […]

رشد ۴۰۰ درصدی موجودی تایرهای سنگین

معاون نظارت بر کالاهای سرمایهای و خدمات سازمان حمایت گفت: براساس اطلاعات دریافتی از سامانه جامع انبار سازمان حمایت، موجودی انواع تایر سنگین در انبارها تا پایان دی‌ماه سال‌جاری ۴۵۳ در صد رشد را نشان می‌دهد.

وحید منایی در گفت‌وگو با فارس، با بیان شمه‌ای از وضعیت مصرف لاستیک در سال ۱۳۹۸، گفت: حسب بررسی بعمل آمده میزان مصرف در کشور از انواع تایر داخلی و وارداتی طی شش سال گذشته به‌طور میانگین در حدود ۱۹۰ هزار تن معادل ۲۵ میلیون حلقه تایر سبک شامل انواع تایر سواری و وانتی و بالغ بر ۱۶۰ هزار تن (در حدود چهار میلیون حلقه) انواع تایر سنگین شامل باری ، اتوبوسی ، کشاورزی، راهسازی و صنعتی بوده است.  

وی با استناد به اطلاعات دریافتی از واحدهای تولیدکننده تایر داخلی عنوان کرد: از مجموع تولیدات لاستیک کشور در ۱۰ ماه سال‌جاری بالغ بر ۱۸۸ هزار تن انواع تایر تقریباً به مقدار۱۷٫۵ میلیون حلقه به ترتیب سهم تولید انواع لاستیک سواری و وانتی ۶۰ درصد، باری اتوبوسی بایاس و رادیال ۲۰ درصد و سایر محصولات شامل کشاورزی و راهسازی و تیوب و نوار ۲۰ درصد می‌باشد.

به گفته منایی این میزان تولیدات صورت گرفته توسط هشت واحد تولیدی فعال در کشور تولید و روانه بازار و شرکت‌های خودروسازی گردیده و ضمناً مقدار تولید در بازه‌زمانی مذکور در سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود چهار هزار تن معادل یک میلیون و ۷۸۲ هزار و ۵۳۶ حلقه افزایش یافته است.

معاون نظارت بر کالاهای سرمایهای و خدمات سازمان حمایت در همین راستا افزود: براساس اطلاعات دریافتی از سامانه جامع انبار سازمان حمایت، موجودی انواع تایر سبک و سنگین در انبارهای عمومی‌تا پایان دی ماه سال‌جاری به ترتیب معادل ۱٫۲۹۸٫۸۳۱ و ۷۲۱٫۹۹۲ حلقه بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ترتیب معادل ۳۴ درصد کاهش و ۴۵۳ در صد رشد را نشان می‌دهد.

این مقام مسؤول با اشاره به آمار ارائه شده از سوی گمرک ایران اظهار داشت: این در حالی است که در ۹ ماهه اول سال‌جاری به منظور رفع نیاز داخلی در مجموع ۱۶۵ هزار تن انواع تایر سبک و سنگین به کشور وارد شده که البته در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۷ در حدود ۸۷ درصد افزایش داشته که دراین میان انواع لاستیک سنگین به منظور تأمین نیاز کامیونداران و ناوگان مسافربری و راهسازی و صنعتی بیشترین سهم واردات را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: میزان واردات تایر سبک در مدت مورد اشاره حدوداً ۳۳ درصد کاهش داشته است.

 منایی اظهار داشت: با توجه به ابلاغیه شماره ۶۰٫۱۶۲۱۱۱ مورخ ۱۳۹۷٫۰۶٫۱۹ وزیر وقت صنعت،معدن وتجارت ، به منظور تأمین نیاز و تنظیم بازار داخلی، صادرات انواع تایر سبک و سنگین ممنوع گردیده که از اینرو در ۹ ماهه سال‌جاری صادرات تایر شامل انواع تایر و تیوب دوچرخه و موتورسیکلت، فرغون روکش شده و مستعمل سه‌هزار و ۴۲۱ هزار تن است.

منایی درخصوص قیمت لاستیک نیز اظهار داشت: فاصله قیمت تعیین شده در بخش تایرهای سنگین داخلی با نرخ‌های بازار به دلیل موجودی و فراوانی آن به کمتر از ۱۰ درصد رسیده و حتی در بعضی از مواقع شرکت‌های واردکننده با سود کمتر نسبت به توزیع آن اقدام می‌کنند.