ارتقای کیفی محصولات خودرویی در نیمه دوم سال ۹۸

ارتقای کیفی محصولات خودرویی در نیمه دوم سال ۹۸ مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام کرد: در نیمه نخست امسال به دلیل تحریم‌ها با افت کیفیت محصولات خودرویی مواجه بودیم اما در نیمه دوم سال با توجه به سیاست‌های اصلاحی وزارت صمت و برنامه‌ریزی خودروسازان روند معکوس و این شیب مثبت شده است. […]

ارتقای کیفی محصولات خودرویی در نیمه دوم سال ۹۸

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام کرد: در نیمه نخست امسال به دلیل تحریم‌ها با افت کیفیت محصولات خودرویی مواجه بودیم اما در نیمه دوم سال با توجه به سیاست‌های اصلاحی وزارت صمت و برنامه‌ریزی خودروسازان روند معکوس و این شیب مثبت شده است.

اشکان گلپایگانی در گفت‌وگو با خبرخودرو، درخصوص شاخص IQS اظهار داشت: شاخص IQS عبارت است از تعداد عیب مشاهده شده در خودرو که توسط مشتری در سه ماه نخست پیمایش شناسایی می‌شود. نحوه محاسبه به این صورت است که عیوب ۱۰۰ دستگاه خودرو رصد می‌شود و به منظور قابل فهم بودن، عدد تقسیم بر ۱۰۰ می‌شود تا شاخص به دست آید.

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: این عدد در خودروهای مختلف با توجه به کیفیت محصول متفاوت است به طوری‌که این عدد درخصوص برخی از خودروها کوچکتر از یک و در برخی خودروها هفت است. این شاخص برای خودروهای نرمال بین‌المللی که برای مقایسه با خودروهای داخل کشور از آن استفاده می‌شود بین یک تا ۱٫۵ است. اگر این عدد در ایران حدود چهار باشد به این معناست که متوسط ناوگان ما چهار ایراد در هر خودرو دارد.

گلپایگانی گفت: روندهای کنترلی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران براساس دستورالعمل‌های مشمول استاندارد و آیین‌نامه‌های اجرایی دولت مانند سابق در حال انجام است و گزارشات ما به صورت مستمر منتشر می‌شود اما اطلاع‌رسانی این موارد به سیاستگذاری‌های وزارت صمت بستگی دارد.

وی درخصوص تأثیر تحریم بر کیفیت خودرو گفت: با تشدید تحریم‌ها در ابتدای امسال، افت محسوسی را در بسیاری از شاخص‌ها مشاهده نمودیم که برخی از آنها کماکان ادامه دارد اما با انتخاب سازوکارهای کنترلی توسط خودروساز، بسیاری از روندهای منجر به افت کیفیت کنترل و با افت کیفیت مقابله شد به طوری‌که در سه ماهه سوم امسال یک روند روبه رشد در حوزه کیفیت خودرو محقق شد. در واقع در سه ماهه سوم امسال نسبت به سه ماهه اول و سه ماهه دوم شاهد تغییرات مثبت درخصوص کیفیت خودرو بوده‌ایم.

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: طبیعتاً تحریم بر کیفیت خودرو تأثیرگذار است اما با توجه به سیاست‌های وزارت صمت و برنامه‌ریزی خودروسازان این موضوع در برخی شاخص‌ها کنترل شده و شاهد روند قابل پذیرشی نسبت به گذشته هستیم. در مجموع در نیمه نخست امسال به دلیل تحریم‌ها با افت کیفیت محصولات خودرویی مواجه بودیم اما در نیمه دوم سال با توجه به سیاست‌های اصلاحی وزارت صمت و برنامه‌ریزی خودروسازان این شیب مثبت شده است.