قیمت مبنایی برای خودرو وجود ندارد

  قیمت مبنایی برای خودرو وجود ندارد اختلال در سیستم قیمت‌گذاری خودرو مدت‌هاست که باعث شده هر عملکرد هر کسی بتواند بر آن اثر بگذارد. مدت‌هاست که تنها این قیمت تمام شده محصول برای کارخانه‌ها به طور دقیق مشخص است اما خریدار هیچگاه با قیمت ثابت مواجه نیست. به گزارش مناقصه‌مزایده، وضعیت نامناسب تا جایی […]

 

قیمت مبنایی برای خودرو وجود ندارد

اختلال در سیستم قیمتگذاری خودرو مدت‌هاست که باعث شده هر عملکرد هر کسی بتواند بر آن اثر بگذارد. مدت‌هاست که تنها این قیمت تمام شده محصول برای کارخانه‌ها به طور دقیق مشخص است اما خریدار هیچگاه با قیمت ثابت مواجه نیست.

به گزارش مناقصه‌مزایده، وضعیت نامناسب تا جایی پیش رفته است که گاهی خودروها با حدود دو برابر قیمت درب کارخانه در بازار آزاد به فروش می‌رسند؛ جالب آنجاست که نه قیمت کارخانه و نه قیمت بازار آزاد، قیمت حقیقی محصول نیست. این موضوع باعث شده تا کارخانه‌ها هر روز بیش از گذشته متضرر شده و دلالان هر روز درآمد بیشتری داشته باشند.

میلاد بیگی، کارشناس حوزه خودرو درباره علت افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: حدود یکسال‌ونیم است که قیمت به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان سپرده شده است و هنوز ساختار تعیین قیمت این سازمان مشخص نیست؛ فاصله قیمت بازار و کارخانه بیشتر و بیشتر شده و این موضوع تقاضا‌های غیر مصرفی را افزایش می‌دهد. هنوز فرمول و راهکار قیمت‌گذاری از طرف این سازمان مشخص نشده است و همه منتظر تعیین سیستم کنترل این سازمان هستند.

وی گفت: امروزه با وجود سایت‌ها و برنامه‌های درج آگهی شرایطی فراهم شده است تا هر کسی حتی بدون داشتن خودرو بتواند ایجاد آگهی کرده و بازار را تحت تأثیر قرار دهد؛ از طرفی با توجه به این که قیمت خودرو‌ها با هم در ارتباط است، اثر گذاشتن بر روی هر یک از آن‌ها می‌تواند افزایش قیمت را در کل بازار به همراه داشته باشد.

محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران درباره مسؤولیت این سازمان در برخورد با متخلفان حوزه خرید و فروش خودرو گفت: ما به عنوان سازمان تعزیرات حتماً باید قیمت مبنا داشته باشیم؛ تا زمانی که سازوکار قانونی برای تعیین‌تکلیف قیمت و ارزش خودرو‌ها مشخص نشود امکان برخورد برای ما وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی ورود ما به بحث خودرو به شکایات فردی محدود می‌شود؛ یعنی اگر تخلف در گرانفروشی توسط شخص یا شرکت خاصی محرض شود ما ورود کرده و با آن برخورد خواهیم کرد.

اســفنانی اظهارات برخی مسؤولان را مبنی بر اینکه فروش آنها پنج‌درصد زیر قیمت بازار اســت، حرفی نادرســت و غیرحقوقی دانســت و اظهار کرد: «مگر قیمت بازار را می‌توان مبنای بهای خودرو دانست، ممکن است در روزهای آینده این کالا در بازار ۱۰ برابر قیمت فعلی شود.»