مبنای قیمت‌گذاری خودرو درست نیست

مدیرعامل ایران‌خودرو مبنای قیمت‌گذاری خودرو درست نیست مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو راهکارهای برون‌رفت از مشکلات صنعت خودرو را خرید ارزان، اصلاح روش‌های مدیریتی، اصلاح ساختار مالی و سهامداری دانست و گفت: برگزاری نظام و نهضت ساخت داخل در سال گذشته نشان داد که خودروساز می‌تواند قطعه را با سطح کیفیت جهانی با قیمت کم‌تر تأمین […]

مدیرعامل ایران‌خودرو

مبنای قیمت‌گذاری خودرو درست نیست

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو راهکارهای برون‌رفت از مشکلات صنعت خودرو را خرید ارزان، اصلاح روش‌های مدیریتی، اصلاح ساختار مالی و سهامداری دانست و گفت: برگزاری نظام و نهضت ساخت داخل در سال گذشته نشان داد که خودروساز می‌تواند قطعه را با سطح کیفیت جهانی با قیمت کم‌تر تأمین کند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، در یک برنامه تلویزیونی فرشاد مقیمی با بیان اینکه در گروه صنعتی ایران‌خودرو با همت همه همکاران و ایثار قطعه‌سازان از آبان‌ماه گذشته روند روبه رشدی در تولید ایجاد کرده‌ایم که در سال۹۹ نیز ادامه پیدا کرده است، اظهار کرد: البته که این روند ادامه‌دار نیز خواهد بود. از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۵۸ هزارو ۲۷۳ دستگاه انواع خودرو تولید کردیم؛ در حالی که در مدت مشابه سال گذشته میزان خودرو تولید شده ۵۵ هزار دستگاه بوده است. تنها در ماه جاری تا به امروز (اردیبهشت۹۹)، ۴۳هزار و ۹۶۲ دستگاه خودرو در ایران‌خودرو تولید شده که ۹۰۰۰ دستگاه بیشتر از مدت مشابه سال پیش بوده است. البته این را نیز باید در نظر داشت که تولید به دلیل کرونا و شرایط حاصل از آن، یک هفته دیرتر از روال آغاز شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با تأکید بر اینکه وضعیت تولید خوب است، و به دنبال آرام کردن بازار و رسیدن آن به آرامش هستیم، گفت: مبنای قیمتی فرمول شورای رقابت مبنای شرایط سال ۹۰ است که مبنای درستی نیست چراکه خودروها برمبنای شرایط استانداردی، زیستمحیطی و ایمنی این سال تولید نمی‌شود. در سال ۹۰ الزام برای موتورهای تولیدی استانداردهای یورو۲ بوده در صورتی که در حال‌حاضر موتورها براساس یورو۴ تولید می‌شود و آمادگی برای تولید یورو۵ نیز وجود دارد. استانداردهای خودرویی در این سال ۵۵ مورد بوده در صورتی که الزام فعلی اعمال استانداردهای ۸۵گانه است.

این مدیر خودروساز در رابطه با خرید ارزان قطعات و تأکید بر اینکه به دنبال فشار به قطعه‌سازان نیستیم، تصریح کرد: خرید ارزان با افزایش در تیراژ تولید می‌تواند صورت گیرد. زمانی که تیراژ تولید بالا می‌رود، قیمت‌ها کاهش می‌یابد؛ لذا باید بر روی توانمندسازی داخلی توجه کنیم که البته این امر در ایران‌خودرو به خوبی صورت گرفته است و باید سرمایه‌گذاری‌ها به صورت هدفمند به سمت خرید ارزان برود. همچنین در موضوعات مرتبط با افزایش بهره‌وری و بالا بردن تکنولوژی‌ها نیاز به تجدیدنظر در ساختار را داریم.

مقیمی ‌با بیان اینکه با بهره‌گیری از روش‌های دانش‌بنیان می‌توان تولید را افزایش داد؛ اظهار کرد: در حال‌حاضر ۴۵ پروژه ساخت داخل در دست داریم؛ به طوری که از ۸۵ قطعه‌ای که به شرکت‌های دانش‌بنیان سپرده شده بود، ۳۷ قطعه تا به امروز به مرحله تولید انبوه رسیده است که به طور میانگین، ۲۰ درصد قیمت ما در تأمین این قطعات کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو گفت: بیشتر وابستگی صنعت خودرو به خارج در بخش الکترونیک است و ۴۰درصد قیمت تمام شده خودرو به این موضوع باز می‌گردد.

مقیمی ‌افزود: در این زمینه پلتفرم الکتریکال را در ایران‌خودرو رونمایی می‌کنیم که سالانه ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار برای ما صرف جویی ارزی دارد.

وی با اشاره به اینکه هیچ خودرویی بدون نصب پلاک نباید از درب کارخانه خارج شود، در رابطه با کنترل بازار خودرو گفت: هیچ روش پیشفروشی را به جز نام‌نویسی اینترنتی نداریم و در این زمینه نیز هیچ فضایی برای نام‌نویسی اینترنتی نمایندگی‌های ما باز نشده است.

و به جرأت می‌گوییم‌ هیچ خودرویی بدون پلاک از کارخانه خارج نمی‌شود اما حق همیشه با مردم است و ما تمام تلاش خود را در مجموعه ایران‌خودرو به کار می‌گیریم.

این مقام مسؤول در خودروسازی ایران‌خودرو تصریح کرد: ۳۲ نمایندگی ایران‌خودرو که تخلف آن‌ها محرز شد، لغو امتیاز شده‌اند. مردم هرکجا که تخلفی دیدند به ما اعلام کنند؛ چنانچه برای ما محرز شود، قاطعانه با آن نمایندگی‌ برخورد خواهیم کرد.

مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: گیربکس شش‌سرعته را روی خودرو رونمایی کردیم و از آبان‌ماه امسال روی ۱۰ هزار خودروی دنا، سمند و رانا نصب و وارد بازار می‌شود.

وی افزود: نمونه موتور کم مصرف را نیز آبان تحویل می‌دهیم و ساخت آن به بخش‌خصوصی واگذار می‌شود.

مقیمی‌گفت: خودروی «۱۳۲K» از بهمن‌ماه به بازار می‌آید و یک نوع خودروی کراس‌اُوور هم در خرداد رونمایی می‌شود که اوایل سال ۱۴۰۰ به بازار می‌رسد.

وی افزود: تولید پژو۳۰۱ متوقف است و به سمتی رفته‌ایم که خودرویی بدون نشان ایران‌خودرو تولید نکنیم و دیگر به سمت وابستگی نرویم که هر وقت خواستند صنعت خودروی کشور را دچار مشکل کنند.