بازی پیش‌فروش خودرو

بازی پیش‌فروش خودرو آرمین قره‌داغلی -قیمت‌گذاری دستوری اشتباه، موجب فشار و کمبود منابع مالی و زبان ۳۰ هزارمیلیارد تومانی خودروسازان شده است در این میان خودروسازان برای تأمین منابع مالی رو به پیش‌فروش آورده که این مسأله با عدم رعایت عدالت در فروش و سهم‌دهی بیشتر به برخی نمایندگی‌های خاص در فروش‌های سبدی و بعضاً […]

بازی پیش‌فروش خودرو

آرمین قره‌داغلی -قیمت‌گذاری دستوری اشتباه، موجب فشار و کمبود منابع مالی و زبان ۳۰ هزارمیلیارد تومانی خودروسازان شده است در این میان خودروسازان برای تأمین منابع مالی رو به پیش‌فروش آورده که این مسأله با عدم رعایت عدالت در فروش و سهم‌دهی بیشتر به برخی نمایندگی‌های خاص در فروش‌های سبدی و بعضاً با اقساط کم‌بهره سبب توزیع رانت بین دلالان و افرادی که دارای امتیاز ویژه هستند، شده به طوری که در دو ساله گذشته سایت‌های فروش خودرو عمدتاً برای مصرف‌کننده اصلی در دسترس نبوده و فقط افراد خاصی می‌توانستند ثبت‌نام کنند با توجه به این مسأله با اقدمات غیرقانونی این افراد باعث به‌هم ریختن جو بازار و افزایش قیمت خودرو شده است.

به طوری که سیدیاسر رایگانی؛ سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی کشور، ضمن اشاره به مشکلات موجود در حوزه عرضه و فروش خودرو، به موضوع دلالی هنگام ثبت‌نام خودرو در سایت‌های خودروسازان اشاره کرد و گفت: متأسفانه نحوه ثبت‌نام خودروسازها شبهه‌برانگیز بود و این سؤال هم برای مردم و هم برای ما مطرح بود که چرا فقط عده‌ خاصی برای ثبت‌نام دسترسی دارند و مردم اصلاً دسترسی ندارند. دلال رسماً اعلام می‌کرد که من پنج‌میلیون می‌گیرم و درخواست شما را ثبت‌ می‌کنیم. حق مصرف‌کننده است که در هر جای کشور با هر دستگاهی بتواند ثبت‌نام کند اما به محض پایان اعلام زمان ثبت‌نام، آگهی‌ دلال‌ها در سایت دیوار و شیپور منتشر می‌شد.

در این باره داود محمدی؛ رئیس کمیسیون اصل۹۰ مجلس درباره مکانیسم خودروسازان برای پیش‌فروش خودرو، گفت: در گزارش کمیسیون اصل۹۰ مجلس درباره مشکلات و چالش‌های پیشروی صنعت خودروسازی، سازوکار وزارت صنعت،معدن‌وتجارت و خودروسازان برای پیش‌فروش خودرو یکی از موارد تخلف شناسایی و این شرکت‌ها ملزم شدند با بسترسازی مناسب این روش‌ها را تغییر دهند، به گونه‌ای که در این طرح‌ها تنها مصرف‌کننده اصلی قادر به ثبت‌نام باشد.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی ‌با بیان اینکه خودروسازان باید با راه‌اندازی سامانه‌ای مناسب امکان ثبت‌نام مردم در طرح‌های پیش‌فروش را فراهم کنند، افزود: شکایت‌های بسیاری مبنی بر هک سایت‌های پیش‌فروش خودروسازان، به کمیسیون اصل۹۰ مجلس واصل و این موارد مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در حال‌حاضر مصرف‌کننده اصلی نمی‌تواند در طرح‌های پیش‌فروش خودرو ثبت‌نام کرده و از آن بهره‌مند شود، اظهار کرد: اگرچه اتخاذ راهکارهایی مانند محدودیت در ثبت‌نام با استفاده از کد ملی می‌تواند تا حدودی از سوءاستفاده سودجویان جلوگیری کند، اما دست آنها کاملاً از این طرح‌ها کوتاه نخواهد شد.

نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: هرچند خودروسازان ادعا می‌کنند درصدد اصلاح مکانیسم ثبت‌نام خودرو هستند اما در صورتی که همچنان روش‌های قبلی را در پیش گیرند و از اصلاح سازوکارها، خودداری کنند، قوه‌قضاییه باید به موضوع ورود کند تا از تضییع حقوق مردم جلوگیری شود.

همچنین احمد امیرآبادی‌فراهانی؛ عضو هیأترئیسه مجلس ضمن تأکید بر اینکه پیش‌فروش خودرو نوعی بازی است، می‌گوید: خودروسازان بازار داخلی را به دست گرفته و علی‌رغم انحصاری کردن صنعت خودروسازی، قدمی ‌برای ارتقای کیفیت و بهبود شرایط این بازار بر نمی‌دارند.

وی افزود رانت و دست‌های پشت‌پرده موجود در خودروسازی‌ها مشکل اصلی این صنعت است، مادامی‌که این موانع برطرف نشود، نمی‌توان به اصلاح وضعیت خودروسازان دل بست؛ ایرانخودرو و سایپا باید خود را به کلاس جهانی صنعت خودروسازی برسانند، در غیر این صورت باید دندان لق این صنعت را کشیده و با آزادسازی واردات خودرو زمینه استفاده مردم از خودروهای باکیفیت را فراهم کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی‌افزود: خودروسازان بازار داخلی را به دست گرفته و علی‌رغم انحصاری کردن صنعت خودروسازی، قدمی ‌برای ارتقای کیفیت و بهبود شرایط این بازار بر نمی‌دارند.

وی با بیان اینکه مردم ناچار به خرید خودروی بی‌کیفیت داخلی هستند زیرا خودرویی وارد کشور نمی‌شود، ادامه داد: در حال‌حاضر خودروسازان مونتاژکار هستند و در کشور خودروی ملی نداریم زیرا با اعمال تحریم‌ها و مشکلات وادرات این شرکت‌ها از تولید خودرو واماندند.