۴ مشکل اصلی صنعت قطعه‌سازی

در جلسه قطعه‌سازان با سرپرست وزارت صمت مطرح شد ۴ مشکل اصلی صنعت قطعه‌سازی با توجه به اینکه عملاً از پایان سال گذشته ارز نیمایی به قطعه‌سازان و خودروسازان تعلق نگرفته است و جهش عجیب قیمت ارز نیمایی که البته به قطعه‌سازان و خودروسازان نمی‌رسد، مشکلات عدیده‌ای برای قطعه‌سازان ایجاد کرده است. ضمن اینکه با […]

در جلسه قطعه‌سازان با سرپرست وزارت صمت مطرح شد

۴ مشکل اصلی صنعت قطعه‌سازی

با توجه به اینکه عملاً از پایان سال گذشته ارز نیمایی به قطعه‌سازان و خودروسازان تعلق نگرفته است و جهش عجیب قیمت ارز نیمایی که البته به قطعه‌سازان و خودروسازان نمی‌رسد، مشکلات عدیدهای برای قطعه‌سازان ایجاد کرده است. ضمن اینکه با وجود افزایش نرخ ارز، هنوز نرخ آن در قراردادهای مالی قطعه‌سازان با خودروسازان به دلیل مشکلاتی که پیش از صلاح قیمت‌ها وجود داشته، اصلاح نشده است که این موضوع باتوجه به افزایش هزینه‌های صنعت قطعه‌سازی هم فعالان این صنعت را با مشکل روبه‌رو کرده است.

در این زمینه جلسه‌ای برای حل این مشکلات بین اعضای هیأت‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو و همچنین انجمن همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی، مدیران دو خودروساز بزرگ کشور و چند قطعه‌ساز بزرگ با سرپرست وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت برگزار شد.

در رابطه با جزییات این جلسه، مازیار بیگلو؛ دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو به ایسنا، اظهار کرد: این جلسه پیرامون چهار مشکل اصلی این صنعت برگزار شد که یکی از موضوعات مطرح شده مسائل ارزی بود که هم به لحاظ کمبود و عدم تخصیص آن از ابتدای سال‌جاری و هم به لحاظ قیمت‌گذاری که افسارگسیخته شده و مدام افزایش می‌یابد، مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: همچنین مشکل اصلی بعدی که به آن پرداخته شده، موضوع مواداولیه داخلی بود که علاوه براینکه در تأمین آن دچار مشکل هستیم، آن نیز از قیمت ارز تبعیت کرده و افزایش قیمت بیش از ۵۰ درصدی داشته است. ضمن اینکه عرضه فولاد، آلومینیم، مس و… در بورس کالا به سختی انجام شده و دائماً هم معاملات آن‌ها ابطال می‌شود که بسیار دردسرساز شده است.

بیگلو مشکل سوم مطرح شده در این جلسه را نقدینگی مورد نیاز قطعه‌سازان اعلام کرد و گفت: تا چندی پیش به دلیل بحث‌های یورو۵، بسیاری از خودروها شماره‌گذاری نشدند که به دنبال آن قطعه‌سازان با کمبود نقدینگی مواجه شدند. در حال‌حاضر هم کماکان به ویژه با وضعیت اخیر فروش‌هایی که دو خودروساز دارند و سیاست جدیدی که وزارت صمت اتخاذ کرده است، می‌دانیم که حداقل تا دو هفته آینده هیچ ورودی خودروسازان نخواهند داشت و این مجدد باعث خواهد شد که کمبود نقدینگی به صنعت قطعه‌سازی منتقل شود.

دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو ادامه اد: علاوه بر این‌ها، دیگر مشکل اصلی ما بحث قیمت‌گذاری‌هاست. متأسفانه قیمتگذاری دستوری که بر روی خودروها اعمال می‌شود، سبب شده خودروسازان نتوانند قیمت‌ها را در قرداد خود با قطعه‌سازان اصلاح کنند که باعث زیان شدید قطعه‌سازان شده است. این چهار موضوع به تفصیل به سمع سرپرست وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت رسید. اتفاق مثبت اینجاست که با توجه به اینکه ایشون از بدنه وزارت صمت بوده‌اند، به بیشتر مسائل اشراف کامل داشته‌اند. اصلاح قیمت در سطح قطعه‌سازی از همین هفته آغاز خواهد شد.

بیگلو ادامه داد: در رابطه با تأمین ارز قطعه‌سازان، تمهیداتی را حاصل کردند که طی چند روز آینده نتیجه آن مشخص خواهد شد و ما نیز امیدوار هستیم که به میزانی که ارز مورد نیاز صنعت قطعه‌سازی و خودرو که البته رقم چندان بالایی هم نیست، تأمین شود. به طور مثال سالیانه برای واردات ارزن برای جوجه‌ها ۲٫۵میلیارد دلار ارز تحخصیص داده می‌شود در حالی که برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تنها به دو میلیارد دلار ارز در سال نیاز داریم. وزارت صمت توافقاتی با ایدرو انجام داده است که طی آن سهم بسیار بالایی از ارز مورد نیاز تأمین خواهد شد.

وی اعلام کرد: در رابطه با قیمتگذاری‌ها، علاوه براینکه به خودروسازان دستور دادند که قیمت قرارداد قطعه‌سازان را اصلاح کنند و قرار شد که در رابطه با اصلاح قیمت خودروسازی، قطعه‌سازی کماکان در کنار وزارت صمت و خودروسازان حرکت کند و در تمام موارد و پارامترهایی که در بحث قیمت خودرو مؤثر هستند، قطعه‌سازان نیز ورود کنند. در بحث نقدینگی هم باتوجه به اینکه نقدینگی تابعیتی از قیمتگذاری‌ها دارد، به محض آنکه قیمتگذاری‌ها اصلاح شود، کمبود نقدینگی خود به خود از سوددهی که برای خودروسازان ایجاد می‌شود، جبران خواهد شد.

بیگلو تأکید کرد: در رابطه با مشکل تأمین مواد اولیه داخلی هم قرار شد که سرپرست وزارت صمت کارگروهی را با حضور نماینده انجمن تشکیل دهند که در آن مشکلات مواداولیه به ویژه فولاد در وهله اول برطرف و سپس به سمت پتروشیمی‌ها، مس و آلومینیم حرکت شود. این کارگروه با حضور دوستان فولادی از جلمه فولادمبارکه، نمایندگان انجمن، معاونت معدنی وزارتخانه و زیرنظر خود جناب مدرس‌خیابانی تشکیل خواهد شد تا تأمین مواداولیه حل شود.