حفظ بازارهای صادراتی در این شرایط سخت است

رییس انجمن پسته ایران حفظ بازارهای صادراتی در این شرایط سخت است رییس انجمن پسته ایران گفت: موفق شدیم بازار صادراتی پسته را با تمام مشکلات پیشِ‌رو حفظ کنیم و هم‌اکنون هر کیلوگرم پسته ایرانی در بازار جهانی ۹ دلار به فروش می‌رسد. محمود‌ابطحی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین با بیان این‌که بازار صادراتی پسته ایران […]

رییس انجمن پسته ایران

حفظ بازارهای صادراتی در این شرایط سخت است

رییس انجمن پسته ایران گفت: موفق شدیم بازار صادراتی پسته را با تمام مشکلات پیشِ‌رو حفظ کنیم و هم‌اکنون هر کیلوگرم پسته ایرانی در بازار جهانی ۹ دلار به فروش می‌رسد.

محمود‌ابطحی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین با بیان این‌که بازار صادراتی پسته ایران قدمتی صد ساله دارد، اظهار‌کرد: پسته یکی از محصولات مهم صادرات غیرنفتی است که حفظ بازارهای خارجی و مشتریان آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی ادامه‌داد: این محصول جزو معدود محصولات کشاورزی مزیت‌دار کشور به شمار می‌رود که همواره ارزآوری خوبی برای کشور داشته است.

ابطحی با اشاره به مشکلات تولید و صادرات پسته در سال‌جاری، گفت: علاوه بر کاهش تولید، مشکلات ناشی از تشدید تحریم‌ها همچون نقل‌ و انتقال ارز، صادرات پسته را مانند سایر محصولات تحت تأثیر قرار داد، اما فعالان این حوزه با تمام توان خود بازار پسته ایرانی را در مقابل رقبا حفظ کردند.

وی اضافه‌کرد: البته میزان صادرات به شکل چشمگیری کاهش یافته است، به نحوی که در دو ماهه مهر و آبان میزان صادرات ۸ هزار تن بود در حالی که در سال گذشته در همین مقطع زمانی ۵۰ هزارتن پسته صادر کردیم.

ابطحی در پاسخ به این پرسش که وضعیت تولید و صادرات در سال آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: برای اعلام وضعیت تولید و صادرات سال آینده هنوز زود است.

رییس انجمن پسته ایران افزود: علی‌رغم بارندگی‌‌ها گزارش‌های شفاهی از باغات نشان می‌دهد وضعیت تولید پسته رقم فندقی خوب نیست، پسته کله‌قوچی نیز در حد متوسط است و تنها رقم احمدآبادی نسبت به بقیه ارقام شرایط بهتری دارد.

ابطحی در پایان ابراز امیدواری‌کرد: با ایمن ماندن باغات پسته از تغییرات آب ‌و هوایی در پایان اسفند تولید این محصول شرایط بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشد.