استقبال خارجی‌ها برای همکاری در بخش معادن

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادعا کرد با تلاش دولت به بار نشست استقبال خارجی‌ها برای همکاری در بخش معادن معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است: تلاش‌های ۳ سال گذشته دولت یازدهم در عرصه بین‌المللی پیامد استقبال شرکت‌های معتبر بین‌المللی را به دنبال داشته است و اکنون تعداد زیادی از شرکت‌های فولادی، آلومینیم، زغال‌سنگ، […]

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادعا کرد با تلاش دولت به بار نشست

استقبال خارجی‌ها برای همکاری در بخش معادن

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است: تلاش‌های ۳ سال گذشته دولت یازدهم در عرصه بین‌المللی پیامد استقبال شرکت‌های معتبر بین‌المللی را به دنبال داشته است و اکنون تعداد زیادی از شرکت‌های فولادی، آلومینیم، زغال‌سنگ، طلا و نیز در حوزه‌های دیگر در نوبت همکاری قرار دارند.

به گزارش ایرنا، مهدی‌کرباسیان، گفت: یکی از موفقیت‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) ناشی از نگرش و عملگرایی است که دولت یازدهم و دستگاه دیپلماسی از خود نشان داده و مذاکرات و همکاری‌های بین‌المللی بخش معدن و صنایع معدنی در طول ۳ سال گذشته، با ده‌ها شرکت خارجی معتبر و طراز اول دنیا، منعکس‌کننده این واقعیت است.

وی خاطرنشان کرد: بررسی روابط بین‌المللی در ۳ سال گذشته نشان می‌دهد جریان همکاری شکل معکوس پیدا کرده و اکنون شرکت‌های معتبر خارجی خواستار همکاری با ایران شده‌اند.

پشت سرگذاشتن دوران چالش‌ها

رییس هیأت عامل سازمان ایمیدرو یادآور شد: اکنون دولت تدبیر و امید وارد سال چهارم فعالیت‌های خود شده است و نگاهی به گذشته و به ویژه ۳ سالی که سپری شد، نشان می‌دهد تمامی بدنه دولت، دوران چالش‌برانگیزی را پشت سرگذاشته‌اند و چنان‌چه همراهی مردم و بخش خصوصی و به ویژه حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی نبود، گذشتن از این مسیر امکان نداشت.

وی اضافه کرد: دوران ۳ ساله‌ای که دولت یازدهم پشت سرگذاشته، سازمان ایمیدرو در بخش معدن و صنایع معدنی، با همت مدیران، بدنه کارشناسی و مشارکت بخش خصوصی، توانست مشکلاتی را که ناشی از تصمیمات مدیریتی دوره‌های قبل بود، پشت سرگذارد.

کرباسیان گفت: در شرایطی که تکمیل انبوهی از برنامه‌های نیمه تمام و یا غیرکارشناسی باقی‌مانده از دولت قبل امکان‌پذیر نبود، مدیریت جدید این سازمان در نیمه‌سال ۹۲ اجرای وظایف را برعهده گرفت و علاوه بر این ایمیدرو یک سازمان بزرگ با نقش راهبری حوزه معدن و صنایع معدنی کشور به حساب می‌آید.

اولویت نخست ایمیدرو طراحی، تدوین و راهبردی متناسب

کرباسیان اضافه کرد: یکی از اقداماتی که ایمیدرو از نیمه‌دوم سال ۹۲ به عنوان اولویت پیش رو قرارداد، طراحی، تدوین و اجرای متناسب با واقعیت‌های کشور و چشم‌انداز توسعه بود.

وی گفت: اولویت‌ها به سرعت اجرایی شد به صورتی که ابتدا با عارضه یابی مشکلات گذشته و پیش رو، برنامه‌هایی برای اصلاح امور به مورد اجرا درآمد و

طرح‌های فولاد استانی با وجود کمبود شدید منابع مالی، با مشارکت گرفتن از هلدینگ‌های بزرگ بخش خصوصی، این طرح‌ها بار دیگر فعال شدند.

منابع حاصل از واگذاری‌ها به ایمیدرو بازنگشت

رییس هیأت عامل ایمیدرو گفت: دولت گذشته بیش از ۲۱۰هزار میلیارد ریال از سهام شرکت‌های تحت‌پوشش این سازمان را به شرکت‌هایی واگذار کرد که به شکل عمده تخصصی در بخش معدن و صنایع معدنی نداشتند و منابع حاصل از واگذاری‌ها نیز در اختیار ایمیدرو قرار نگرفت.

وی خاطرنشان کرد: سیاست اتخاذی، پیامد آن را به دنبال داشت که ایمیدرو از منابع مالی خالی شد، و با این حال، این سازمان، با نگاهی به برنامه‌های توسعه حوزه معدن و صنایع معدنی، زمینه‌سازی اهداف را آغاز کرد، بنابراین از ابتدای سال ۹۳ طرح بزرگ اکتشاف در ۲۱ استان کشور به اجرا درآمد تا پشتوانه‌ای برای تولیدات معدنی و زنجیره مربوط به آن شود.

کرباسیان خاطرنشان کرد: طرح اکتشاف ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور که حاصل آن اکتشاف صد‌ها میلیون تن سنگ‌آهن، زغال‌سنگ و ده‌ها تن ذخیره جدید طلا و عناصر نادر خاکی، پلی‌متال و… بود، از نتایج اولیه این طرح به‌شمار می‌آید.

فولادهای استانی در شمار مهم‌ترین طرح‌ها

به اعتقاد وی یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی که مسؤولیت آن برعهده ایمیدرو قرار گرفت، «فولاد‌های استانی» است، طرح‌هایی که امید فراوان نزد مردم ایجاد کرده، اما در مشکلات منطقه‌ای، مالی و بانکی، زیربنایی و… دست و پا می‌زد.

هفت طرح فولادی (سپیددشت چهارمحال‌وبختیاری، نی‌ریز فارس، میانه آذربایجان‌شرقی، شادگان خوزستان، قائنات خراسان‌جنوبی، بافت کرمان، سبزوار خراسان‌رضوی) با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن طراحی شده است.

آخرین آمارهای منتشر شده در زمینه میزان پیشرفت فیزیکی واحد احیا هریک از این واحدهای فولادسازی استانی به ترتیب سپیددشت بیش از ۹۶ درصد، شادگان ۹۴٫۸ درصد، میانه ۸۸٫۲ درصد، نی‌ریز ۸۲٫۸ درصد، قائنات ۸۱٫۴ درصد، سبزوار ۷۸٫۱ درصد و بافت ۷۷٫۸ درصد است.

 

اطلاعات این واحد‌ها نشان می‌دهد رویکرد تولیدی آن‌ها، بافت (تولید آهن‌اسفنجی، کنسانتره و گندله)، سپیددشت (ورق فولادی)، سبزوار (ورق فولادی) و شادگان، قائنات، میانه و نی ریز همگی تولید کننده بلوم و بیلت (شمش فولادی) تعریف شده است.