۱۱۰پرونده درخواست ثبت معدن بحرآسمان کرمان به ۱۰ مورد کاهش یافت

یک مقام مسؤول ۱۱۰پرونده درخواست ثبت معدن بحرآسمان کرمان به ۱۰ مورد کاهش یافت معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید، زمانی که منطقه بحر آسمان کرمان به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد، ۱۱۰ پرونده درخواست برای اکتشاف و ثبت معدن در آن موجود بود که بعد از بررسی به ۱۰ […]

یک مقام مسؤول

۱۱۰پرونده درخواست ثبت معدن بحرآسمان کرمان به ۱۰ مورد کاهش یافت

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید، زمانی که منطقه بحر آسمان کرمان به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد، ۱۱۰ پرونده درخواست برای اکتشاف و ثبت معدن در آن موجود بود که بعد از بررسی به ۱۰ مورد کاهش یافت.

فرهاد دبیری در گفت‌وگو با ایرنا درباره فعالیت معادن در منطقه حفاظت شده بحر آسمان در استان کرمان افزود: منطقه حفاظت شده بحر آسمان یک منطقه قدیمی نیست بلکه در سال ۱۳۸۹ به عنوان منطقه حفاظت شده به ثبت رسیده است.

وی اظهارکرد: در همین زمان بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت شروع به اعتراض کرد مبنی بر این‌که چرا تأییدیه این کار از آن‌‌ها گرفته نشده است، چون طبق ماده ۳ قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست برای این‌که یک محدوده به شورای عالی حفاظت محیط‌زیست برود تا به عنوان یکی از مناطق چهارگانه تعیین شود باید موافقت دو وزیر گرفته شود.

وی ادامه داد: یکی از این وزیران، وزیر صنعت معدن و تجارت است از این نظر که در آن منطقه حقوق مکتسبه‌ای از لحاظ صدور پروانه بهره‌برداری وجود ندارد و دوم موافقت وزیر جهاد کشاورزی است از این نظر که در آن منطقه طرح‌های بهره‌برداری از جنگل اجرا نمی‌شود تا حقوق مکتسبه ایجاد نشود.

دبیری با بیان این‌که گویا در آن زمان نظر وزارت صنعت اخذ نشده بود، افزود: حال آن‌‌ها اعتراض دارند که چرا بدون آگاهی از آن‌‌ها این کار انجام شده است، به هر حال کار از کار گذشته و اکنون منطقه حفاظت شده اعلام شده است.

وی ادامه داد: بعد از آن زمانی که پرونده‌های درخواستی این منطقه را به کمیته مشترک سازمان محیط‌زیست و وزارت صنعت معدن و تجارت آوردند ۱۱۰ مورد درخواست اکتشاف یا ثبت معدن در بحر آسمان وجود داشت.

وی افزود: برخی از این درخواست‌ها مربوط به قبل از سال ۱۳۸۹ بود و برخی پروانه‌های اکتشاف قبل از این سال نیز صادر شده بود، برخی پرونده‌ها هم مقدمات اکتشاف آن‌‌ها قبل از سال ۱۳۸۹ آغاز شده بود تعدادی هم بعد از این سال شروع شده بود که در مجموع با همکاری وزارت صنعت معدن تجارت بعد از تلاش‌های فراوان توانستیم ۱۱۰ پرونده معدنکاوی را به ۱۷ و بعد از بررسی‌های بیش‌تر به ۱۰ پرونده کاهش دهیم.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: ۱۰۰ پرونده آنهایی بودند که هنوز به حقوق تثبیت شده، نرسیده بودند یعنی هنوز پرونده بهره‌برداری و اکتشاف برای آن‌‌ها صادر نشده بود، اما ثبت شده بودند.

وی تأکید کرد: اما وزارت صنعت، معدن و تجارت نتوانست ۱۰ پرونده باقیمانده را پس بگیرد چون آنها پرونده‌ای بودند که یا در حال بهره‌برداری هستند یا پروانه بهره‌برداری را دریافت کرده‌اند.

دبیری با بیان این که مجوزهایی که قبل از سال گفته شده صادر شد جزو حقوق مکتسبه است، افزود: ماده ۴ قانون حفاظت بهسازی محیط‌زیست می‌گوید؛ اعلام حفاظت نباید با حقوقی که افراد پیش از حفاظت به‌طور قانونی دارا بودند، منافات داشته باشد بنابراین در تلاش هستیم برای آنهایی که قانونی فعالیت می‌کنند، راه‌حلی پیدا کنیم.

وی اظهارکرد: تمام تلاشمان این است که از آن ۱۰ پرونده هم کم کنیم اما متولی آن وزارت صنعت، معدن وتجارت است و می‌گوید، مسؤولیت این کار بر عهده آن وزارتخانه است و اگر یکی از آن‌‌ها به دیوان عدالت اداری شکایت کند و علیه وزارت صنعت رأی صادر شود، آیا سازمان محیط‌زیست جوابگو خواهد بود؟ بنابراین برای این‌که به دیوان کشیده نشود دنبال راه‌حل هستیم.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست بابیان این که از این ۱۰ پرونده صادر شده فقط یک یا ۲ معدن در حال فعالیت است، گفت:

البته چندی مردم منطقه با جمع شدن در منطقه حفاظت شده اجازه فعالیت به این معادن را نیز ندادند.

به گزارش ایرنا، منطقه بحرآسمان مجموعه‌ای کوهستانی است که به همراه جبال بارز طولانی‌‌‌‌ترین و مرتفع‌‌‌ترین رشته کوه جنوب شرقی کشور را ایجاد کرده است، در واقع این کوهستان به مانند بسیاری از کوهستان‌های واقع شده در مجموعه فلات مرکزی تنها یکسری کوه پراکنده نبوده بلکه کاملاً رشته کوهی مرتفع است که از نظر توپوگرافی و اقلیمی هیچ سنخیتی با مناطق دشتی اطراف خود ندارد.

ارتفاعات بحرآسمان در بخش جنوبی با قرار گرفتن در حوضه آبریز هلیل‌رود و جازموریان نهایتاً به مناطق دشتی با ارتفاع ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ متر ختم می‌شود که از آب و هوای بسیار گرمی و تا حدودی مرطوب برخوردار است.

انار شیطان(Tecomella undulate)، خرزهره(Nerium indicum)، انجیروحشی(Ficus johannis)، زیتون‌وحشی(Olea aucheri برخی از گونه‌های گیاهی منطقه است.

خرس‌سیاه و لک‌لک سیاه نیز برخی از گونه‌های جانوری این منطقه است.

 

چندی است که مردم محلی منطقه خواستار لغو مجوز فعالیت معدن در این منطقه هستند.