صداوسیما صادرات کلینکر را خاک‌فروشی اعلام کرد

رییس خانه معدن مطرح کرد صداوسیما صادرات کلینکر را خاک‌فروشی اعلام کرد تقاضای سیمان در بازارهای داخلی کاهش‌یافته و دسترسی به بازارهای خارجی محدود شده است. به گفته بهرامن باید در شرایط فعلی با تمام توان برای سرپا نگه‌داشتن این صنعت تلاش کرد. بهرامن همچنین گفت که گزارش ناعادلانه صداوسیما درباره خاک‌فروشی درحالی‌که صادرات کلینکر […]

رییس خانه معدن مطرح کرد

صداوسیما صادرات کلینکر را خاک‌فروشی اعلام کرد

تقاضای سیمان در بازارهای داخلی کاهش‌یافته و دسترسی به بازارهای خارجی محدود شده است. به گفته بهرامن باید در شرایط فعلی با تمام توان برای سرپا نگه‌داشتن این صنعت تلاش کرد. بهرامن همچنین گفت که گزارش ناعادلانه صداوسیما درباره خاک‌فروشی درحالی‌که صادرات کلینکر انجام می‌شده به فروش این محصول آسیب‌زده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از اتاق تهران، وزیر راه و شهرسازی از راه‌اندازی سیستم اعتباری خرید سیمان با ال‌سی داخلی با هماهنگی بانک مسکن خبر داد. قرار است با راه‌اندازی این روش مصرف سیمان در کشور افزایش پیدا کند. سیمانی که به گفته فعالان این عرصه در سال‌های ۹۳ و ۹۴ تولید آن کاهش پیداکرده است و البته مازاد تولید هم از صادرات به بازارهای هدف جامانده و انبار‌‌ها پر از سیمان است. از سوی دیگر رکود ساخت‌وساز در کشور مشکلات را پیچیده‌تر کرده است.

 محمدرضابهرامن گفت صنعت سیمان ما ظرفیت تولید بیش از ۸۰ میلیون تن سیمان را دارد اما در شرایط فعلی نمی‌توانیم بیش‌تر از ۴۵ میلیون تن تولید داشته باشیم. عدم تقاضا در بازار داخلی، عدم دسترسی به بازارهای خارجی و رکود فعالیت‌های عمرانی، رکود ساخت‌وساز به‌ویژه در واحدهای کوچک باعث شده سیمان به‌عنوان خوراک این بخش‌ها با رکود تقاضا مواجه شود.

بهرامن گفت: چالش جدی این بخش در حال حاضر نقدینگی است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: صنعت سیمان یک صنعت زیربنایی است که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در عمل از سال‌های ۷۷ به بعد توانست موفقیت‌های خوبی را کسب کند. توانستیم تولید کارخانه‌های سیمان را تا جایی افزایش دهیم که علاوه بر نیاز داخل بازارهای مصرف منطقه‌ای را هم تأمین کنیم. در حال حاضر در دسترسی به بازارهای صادراتی دچار مشکلات زیادی هستیم و باید از هر راهی این صنعت را سرپا نگه‌داریم. پیشنهاد ال‌سی داخلی برای افزایش تقاضای سیمان در داخل یک راه‌حل کوتاه‌مدت و چاره‌ساز است و در کنار آن این صنعت می‌تواند برنامه‌های توسعه‌ای را هم پیش ببرد.

رییس خانه معدن در ادامه با اشاره به گزارش صداوسیما از خاک‌فروشی گفت: از ما کلینکر می‌خریدند اما این مسأله در صداوسیما به‌عنوان خاک فروشی مطرح شد و به این اقدام حمله شد. این مسأله سرمایه‌گذاران این صنعت را نگران کرده است.

بهرامن ادامه داد: در حال حاضر باید از هر مسیر تقاضای سیمان کشور را افزایش دهیم. این صنعت به گردش مالی نیاز دارد تا از بحران عبور کند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در پاسخ به سؤالی درباره صادرات سیمان به آفریقا گفت: اگر شرایط حمل‌ونقل را تسهیل کنیم امکان صادرات این محصول به کشورهای دورتر از آفریقا هم وجود دارد. در تمام کشور‌‌ها دولت‌‌‌ها برای افزایش صادرات مشوق‌هایی را در نظر می‌گیرند که قبول هزینه‌های حمل‌ونقل یکی از این مشوق‌هاست. با توجه به کیفیت سیمان ایران و استانداردهای رعایت شده در این سیمان باید گفت که امکان حضور مؤثر در بازارهای صادراتی به‌شرط برقراری مشوق‌‌‌ها برای این صنعت وجود دارد.

 

بهرامن ادامه داد: گزارش ناعادلانه صداوسیما درباره خاک فروشی درحالی‌که صادرات کلینکر انجام می‌شد به صادرات این محصول آسیب زد. خریدار کلینکر با انتشار این گزارش احساس خطر کرده و قراردادهای آتی برای خرید را به هم زد. از صداوسیما انتظار داشتیم که این گزارش ناعادلانه را اصلاح کند اما چنین اقدامی انجام‌نشده است.