رشد قیمت سهام شرکت‌های معدنی در سال ۲۰۱۶

رشد قیمت سهام شرکت‌های معدنی در سال ۲۰۱۶ بهای محصولات بخش معدن و صنایع معدنی در بازارهای جهانی طی سال ۲۰۱۶ میلادی با افزایش قابل‌توجهی مواجه شدند که این امر سبب افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها شد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، براساس […]

رشد قیمت سهام شرکت‌های معدنی در سال ۲۰۱۶

بهای محصولات بخش معدن و صنایع معدنی در بازارهای جهانی طی سال ۲۰۱۶ میلادی با افزایش قابل‌توجهی مواجه شدند که این امر سبب افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، براساس گزارش‌های اعلام شده از بورس‌های کامودیتی، پس از کاهش شدید قیمت محصولات معدنی طی سال‌های اخیر، در سال ۲۰۱۶ قیمت بیش‌تر محصولات معدن و صنایع معدنی با رشد مواجه بوده و به تدریج از رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ میلادی خارج شده‌اند. به‌طوری که رشد قیمت کامودیتی‌‌ها در سال ۲۰۱۶ باعث شد بازارهای سهام کشورهای صادرکننده منابع معدنی و انرژی، حایز رتبه برتر دنیا شوند.

 فولاد از جمله صنایع معدنی است که رشد خوبی را طی سال جاری میلادی در بازارهای جهانی تجربه کرده است. قیمت شمش فولاد به صورت CFR (ارزش و کرایه حمل تا مقصد) جنوب شرق آسیا ۶۹ درصد، فولاد ضد زنگ نورد گرم در بازار شرق آسیا به صورت CIF 36 درصد، فولاد CRC (سرد کربن) وارداتی امارات ۸۳ درصد، فولاد صادراتی گرم کویل‌نورد چین ۸۵ درصد و میلگرد صادراتی فولاد چین ۷۵ درصد افزایش داشته است

افزون بر این، قیمت محصولات دیگر معدنی شامل آلومینا ۷۶ درصد، آلومینیم بازار (LME)  ۱۷درصد، کک زغال‌سنگ به صورت CFR (ارزش، بیمه و کرایه حمل تا مقصد) در چین ۱۶۹ درصد و به صورت FOB (تحویل کالا در عرشه کشتی در مبدأ) در استرالیا ۱۸۰ درصد، کنسانتره مس ۱۴ درصد و قیمت مس در بازار شانگهای چین ۲۲ درصد و در بازار بورس فلزات لندن ۱۷ درصد رشد داشته‌اند.

 

همچنین، قیمت کنسانتره آهن ۱۱۹ درصد، منیزیم ۲۳ درصد، مولیبدن ۲۳ درصد، نیکل ۱۶ درصد و نیز فلز روی در بازار بورس فلزات لندن ۶۰ درصد رشد را تجربه کرده است.