گندله، درآمد سنگ آهن بافق را روزانه ۳۰ میلیارد ریال افزایش می‌دهد

گندله، درآمد سنگ آهن بافق را روزانه ۳۰ میلیارد ریال افزایش می‌دهد مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی بافق گفت: با بهره‌برداری از کارخانه در دست اجرای گندله‌سازی سه‌چاهون بافق، درآمد این شرکت روزانه ۳۰ میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.  به گزارش ایرنا محمد جواد عسکری اظهار داشت: کارخانه گندله ۵ میلیون تنی سه‌چاهون بافق که […]

گندله، درآمد سنگ آهن بافق را روزانه ۳۰ میلیارد ریال افزایش می‌دهد

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی بافق گفت: با بهره‌برداری از کارخانه در دست اجرای گندله‌سازی سه‌چاهون بافق، درآمد این شرکت روزانه ۳۰ میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

 به گزارش ایرنا محمد جواد عسکری اظهار داشت: کارخانه گندله ۵ میلیون تنی سه‌چاهون بافق که در حال حاضر بیش از ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد با هزینه‌ای حدود ۱۲۲میلیون یورو از طریق فاینانس و یوزانس، مطابق برنامه، در سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران-بافق گفت: کارخانه گندله سه‌چاهون با ظرفیت سالانه ۵ میلیون تن، بزرگ‌‌ترین کارخانه گندله‌سازی کشور می‌باشد و اولین کارخانه گندله ایران است که با این میزان ظرفیت در بافق در دست ساخت می‌باشد.

وی تصریح کرد: با بهره‌برداری از این پروژه ضمن تأمین خوراک کارخانه فولاد بافق، زمینه اشتغال بیش از ۷۰۰ نفر به‌طور مستقیم و یکهزار و۵۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم فراهم خواهد شد.

عسکری خاطرنشان کرد: گندله، محصول نهایی فرایند گندله‌سازی و ماده اولیه برای فرایندهای تولید آهن خام در کوره بلند و تولید آهن اسفنجی به روش‌های متعدد احیای مستقیم است که از مواد معدنی سنگ آهن استحصال می‌شود.

وی کارخانه آگلومراسیون را از دیگر طرح‌های جوار معدنی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران-‌بافق اعلام کرد و افزود: این کارخانه اسفند ماه ۹۴ با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن آغاز شد.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی بافق گفت: کارخانه آگلومراسیون بافق با بیش از ۴۰۰ نیروی کار و تولید سالانه ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن، در سایت مجتمع معدنی چغارت بافق در فاصله ۱۳ کیلومتری این شهر ساخته شده و در حال تولید است.

وی این محصول معدنی را ترد و شکننده عنوان و تصریح کرد: آگلومره باید در کیسه‌های مخصوص گنجانیده و صادر شود و اگر بیش از ۲ کیسه روی هم قرار گیرد خرد شده و کیفیت و کارایی خود را از دست می‌دهد.

این مسؤول معدنی به بارگیری اولین محموله آگلومره به مقصد هندوستان اشاره و خاطرنشان کرد: این محموله به خاطر شرایط خاص حمل و نقل هم‌اینک در بندرعباس مانده تا راهکارهای مناسب حمل آن به مقصد فراهم شود.

وی با بیان این‌که این محصول معدنی خوراک کارخانه فولاد به روش کوره بلند را تأمین می‌کند افزود: بخشی از آگلومره بافق بر حسب تقاضا به میبد یزد صادر می‌شود.

عسکری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که باطله‌برداری از معدن سنگ آهن بافق در ۴ سال اخیر نسبت به ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است بیان کرد: در این مدت افزون بر ۴هزار میلیارد ریال صرفه باطله‌برداری شده است.

وی باطله‌برداری را به منظور دسترسی به سنگ آهن پرعیار عنوان کرد و گفت: در معادن چغارت و سه‌چاهون بافق باطله‌برداری در ۳-۴ سال اخیر بی‌سابقه بوده و تا حدودی بر میزان ذخیره سنگ آهن و عمر این دو معدن افزوده شده است.

عسکری قول سال ۹۰ خود مبنی برصنعتی شدن شرکت سنگ آهن را نیز یاد آورشد گفت: اجرای طرح‌های جوارمعدنی برای تکمیل زنجیره فولاد از قول‌هایی بود که تحقق یافت و زیرساخت‌های احداث کارخانه فولاد بافق هم فراهم شده و قبل از پایان سال جاری عملیات اجرایی این کارخانه آغاز می‌شود.

بیش از ۵۶۰۰ نیرو در شرکت سنگ آهن مرکزی بافق به‌کار اشتغال دارند که با احتساب بازنشستگان و خانواده‌های آنان افزون بر ۷۰ درصد جمعیت این شهرستان به نوعی تحت پوشش این شرکت هستند.

 

بافق با ۴۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۱۰ کیلومتری یزد قرار دارد.