دامپینگ فولاد یک اتهام واهی است

مدیرعامل ایمیدرو دامپینگ فولاد یک اتهام واهی است  ایران در حالی متهم به دامپینگ در بازار جهانی فولاد شده که رییس هیأت عامل ایمیدرو با رد این اتهام، می‌گوید برخی به دلیل این‌که نگران از دست دادن بازار خود هستند، چنین اتهامی به ایران زده‌اند. مهدی کرباسیان در گفت‌وگو با مهر با بیان این‌که متأسفانه […]

مدیرعامل ایمیدرو

دامپینگ فولاد یک اتهام واهی است

 ایران در حالی متهم به دامپینگ در بازار جهانی فولاد شده که رییس هیأت عامل ایمیدرو با رد این اتهام، می‌گوید برخی به دلیل این‌که نگران از دست دادن بازار خود هستند، چنین اتهامی به ایران زده‌اند.

مهدی کرباسیان در گفت‌وگو با مهر با بیان این‌که متأسفانه برخی نگران بازاری هستند که ایران به دست آورده است، اظهارداشت: ایران سال گذشته ۴ میلیون تن صادرات فولاد داشته است و امسال رکورد سال گذشته را شکسته است؛ بنابراین یکسری به دلیل این‌که بازار خود را از دست می‌دهند و از سویی دیگر رکود هم بر بازار جهانی حاکم است، این بحث‌ها را طرح کرده‌اند.

گفتنی است که در دو سال گذشته صادرات صنعت فولاد کشور افزایش یافته و ایران جایگاه مناسبی در بازارهای صادراتی به دست آورده است، اما همین موضوع دستمایه برخی کشور‌ها شده تا علیه ایران اقداماتی را انجام دهند.

این در حالی است که چندی پیش یک منبع آگاه در اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که ایران فولاد بیش‌تری را به کشورهای اروپایی با قیمت پایین صادر کرده است که از نظر آنها دامپینگ محسوب می‌شود و می‌خواهند ایران را جریمه کنند.

اتحادیه فولادسازان اروپا (یوروفر) می‌گوید ایران صادرات فولاد تخت رولی گرم خود را در به سرعت در بازارهای اتحادیه اروپا افزایش داده است و ایران را متهم کرده است که معیارهای تجاری را به هم زده است.

این منبع هیأت اروپایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: اتحادیه اروپا تا ۷ آوریل تصمیم می‌گیرد که آیا ایران را به خاطر این عمل جریمه کند یا نه؟ آنها می‌گویند ایران، فولاد خود را به قیمت بسیار پایین در این بازار‌ها به فروش رسانده است.

همچنین آنها تأیید می‌کنند که ایران صنعت فولاد خود را توسعه داده است و منابع کشتیرانی اعلام می‌کنند کارخانه‌های زیادی تجارت‌های متفاوتی را با همتایان ایرانی انجام می‌دهند، اما در این میان بانک‌های غربی همچنان برای حمایت‌های مالی و مبادلات بانکی به دلیل ترس از جریمه‌های سنگین آمریکا در تردید هستند.

طی روزهای گذشته، مقامات ایرانی اعلام کرده بودند که میزان صادرات فولاد خود را تا سال ۲۰۲۵ می‌خواهند به ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن برسانند، در حال حاضر ایران ۱۰ میلیون تن صادرات فولاد دارد.

بازار فولاد جهان در حدود ۱٫۶ میلیارد تن است که تحلیلگران می‌گویند که تولید فعلی فولاد ایران یک درصد سهم جهانی را شامل می‌شود.

دامپینگ را قبول نداریم

در همین ارتباط، مهدی کرباسیان در خصوص اتهام اتحادیه اروپا علیه ایران مبنی بر دامپینگ در صنایع فولاد، گفت: همان‌طور که شما هم اشاره کردید، اتحادیه اروپا ایران را متهم کرده است و این در حد اتهام است.

وی با بیان این‌که ما چنین موضوعی را قبول نداریم، افزود: این موضوع در خصوص شرکت فولاد مبارکه مطرح شده است در حالیکه این شرکت براساس ضوابط بین‌المللی به اروپا صادرات انجام می‌دهد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که ما باید در داخل کشور توجه داشته باشیم که به این بحث‌ها دامن نزنیم، گفت: ما وکیل گرفته‌ایم تا از حقانیت ایران حمایت کنیم ضمن آن‌که آنها مدرکی علیه ایران ندارند بنابراین این اتهام ثابت نمی‌شود.

 

دامپینگ از کلمه Dump به معنای ارزان فروختن، قیمت شکستن و بازار شکستن گرفته شده و در اصطلاح، عبارت است از «فروش یک کالا در یک بازار خارجی با قیمتی کم‌تر از هزینه نهایی تولید آن کالا در کشور فروشنده، به منظور کسب مزیت در رقابت با دیگر عرضه‌کنندگان همان کالا. در مبادلات بین‌المللی به فروش کالا با قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار داخلی نیز معمولاً دامپینگ یا رقابت مکارانه و یا تبعیض قیمت در بازرگانی خارج هم می‌گویند.»