تحول بخش معدن با سرمایه‌گذاری واقعی خارجی ها

در نشست کمیسیون صنایع مجلس و ایمیدرو تأکید شد تحول بخش معدن با سرمایه‌گذاری واقعی خارجی ها اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نشست هم اندیشی با مدیران ایمیدرو، از برنامه‌های توسعه‌ای این سازمان حمایت کردند و یکی از ضروریات توسعه بخش معدن را در اختیار داشتن منابع کافی مالی دانستند.  به گزارش مناقصه‌مزایده […]

در نشست کمیسیون صنایع مجلس و ایمیدرو تأکید شد

تحول بخش معدن با سرمایه‌گذاری واقعی خارجی ها

اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نشست هم اندیشی با مدیران ایمیدرو، از برنامه‌های توسعه‌ای این سازمان حمایت کردند و یکی از ضروریات توسعه بخش معدن را در اختیار داشتن منابع کافی مالی دانستند.

 به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، حمیدرضافولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: اگر ایمیدرو طرح‌های نیمه‌تمام دارد، مجلس شورای اسلامی مصوب کرده که تا ۷۰ درصد منابع حاصل از واگذاری‌ها برگردد؛ به همین دلیل این مسأله باید پیگیری شود.

فولادگر افزود: در جلسه شورای عالی اصل ۴۴، منتقد نحوه اجرای واگذاری‌ها بودیم.

به گفته وی، ایمیدرو می‌تواند به شرط نبود متقاضی از بخش خصوصی، تا میزان صددرصد در مناطق محروم کشور سرمایه‌گذاری کند.

وی ادامه داد: اگر اصل ۴۴ قانون اساسی به درستی اجرا شود، هم موانع بخش خصوصی برطرف می‌شود و هم کمک به دولت است.

سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند بخش معدن و صنایع معدنی را متحول کند.

دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، محمدرضامنصوری گفت: سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند بخش معدن و صنایع معدنی را متحول کند.

منصوری افزود: اگر سرمایه‌گذار خارجی که تکنولوژی هم می‌آورد، معدن را به عنوان آورده ما قبول کند، مطلوب است.

وی ادامه داد: حضور سرمایه‌گذار خارجی در ایران علاوه بر این‌که کمک به برجام است، می‌تواند از یک سو موجب انتقال تکنولوژی شود و از سوی دیگر هزینه‌های تمام شده تولید در ایران را کاهش دهد.

منصوری تصریح کرد: می‌توانیم از علم و تکنولوژی آنها نیز استفاده کنیم که به نفع کشور است، ضمن این‌که اشتغال هم ایجاد می‌شود.

رقابت داخلی اشتباه است

در ادامه رضاانصاری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: تفکر حاکم در صنعت کشور باید تولید به اضافه تکنولوژی باشد.

انصاری نیز که در نشست هم‌اندیشی اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، افزود: به جای این‌که کارخانه‌های مختلف ایجاد کنیم، باید یک یا دو کارخانه را محور قرار دهیم.

وی ادامه داد: در کره‌جنوبی شرکت پوسکو با تولید یک میلیون تن شروع کرد و اکنون به حدود ۴۰ میلیون تن رسیده که دلیل موفقیت آن حاکم بودن تفکر تولید به اضافه تکنولوژی است.

انصاری، نگاه رقابت کردن بین شرکت‌ها در کشور را خطرناک دانست و افزود: باید با محور قراردادن یک یا دو شرکت در صنایع مختلف، آنها را تقویت کرد با بتوانند با شرکت‌های مشابه خارجی خود رقابت کنند که امیدوارم این مسیر را برای نسل‌های آینده در کشور طی کنیم.

ارزش‌افزوده معدن بیش‌تر از نفت

از سوی دیگر ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بالا‌ترین ارزش‌افزوده در بخش معدن کشور وجود دارد و به هر میزان در این بخش سرمایه‌گذاری شود، ارزشمند است.

ملکی افزود: کدام بخشی را در کشور سراغ دارید که ارزش ۶۰ دلاری مواد خام آن با تبدیل کردن در زنجیره‌های بعدی تا حدود ۶۰۰۰ دلار افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: هر جا که نیاز به حمایت از بخش معدن باشد، مجلس شورای اسلامی ورود خواهد کرد و از پیشنهادات ایمیدرو در این زمینه استقبال می‌کند.

وی گفت: ظرفیت بالایی در کشور برای اکتشاف وجود دارد اما با داشتن ۵۷ میلیارد تن ذخیره معدنی در کشور فقط حدود ۵۰۰ میلیون تن اکتشاف مواد معدنی داریم و باید تا هر جایی که امکان دارد، در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم.

توسعه در بخش معدن مشهود است

رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه در بخش معدن و صنایع معدنی مشهود است.

سبحانی فر در این نشست افزود: فولاد سبزوار از زمان حضور کرباسیان فعال‌تر شده و توسعه یافته است که امیدواریم تا قبل از انتخابات سال آینده افتتاح و بهره‌برداری شود.

وی ادامه داد: تولید فولاد کشور سالانه حدود ۱۸٫۵ میلیون تن و مصرف کشور ۲۴ میلیون تن برآورد شده اما با این وجود صادرات فولاد هم داریم.

سبحانی‌فر به نوسانات قیمت جهانی فولاد هم اشاره کرد و گفت: در دنیا بر هم زدن قیمت فولاد را به گردن ایران انداخته‌اند و ادعا می‌کنند فولاد ایران در مقایسه با دیگر کشور‌ها ارزان‌تر صادر می‌شود که در این زمینه لازم است پاسخ داده شود.

مدل خاص توسعه

همچنین علی‌اسدی‌کرم، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: برای این‌که در بخش معدن و صنایع معدنی جهش داشته باشیم، تعیین یک مدل برای کشور ضروری است.

اسدی کرم افزود: بخش عمده‌ای از مشکلات به دلیل نداشتن مدل تعریف و تعیین‌کننده برای بخش معدن است.

وی اظهار کرد: در شرایط فعلی کشور کمبود منابع مالی داریم که اعطای وام یکی از سازوکارهای مهم برای جبران کمبود منابع مالی است.

اسدی کرم با اشاره به این‌که در استان گلستان آب و گاز به وفور وجود دارد، این مسأله را مزیت بزرگی برای سرمایه‌گذاری برشمرد.

ایمیدرو پیشنهاد دهد، حمایت می‌کنیم

در خاتمه سیدمهدی مقدسی، دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: این کمیسیون موافق افزایش سهم بخش معدن در اقتصاد کشور است اما انتظار دارد پیشنهادات سازمان توسعه را در این زمینه داشته باشد.

مقدسی افزود: پیشنهادات روشن برای افزایش سهم بخش معدن در اقتصاد باید به مجلس ارایه شود.

وی تصریح کرد: اکنون دولت و مجلس باید از ایمیدرو حمایت کنند تا مطالعات و تحقیقات خود را کامل و اجرای طرح‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند تا جایگاه معدن در اقتصاد ملی ارتقا یابد.

مقدسی تأکید کرد: تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته برای بخش معدن ضروری است و باید برنامه‌ها و اقدامات این حوزه مورد حمایت قرار گیرد.

 

پس از وی، رییس هیأت عامل ایمیدرو از برنامه‌ها و طرح‌های ارایه شده این سازمان به مجلس و دولت خبر داد و اشاره‌ای به طرح‌های ارایه شده کرد.