اختصاص عوارض صادرات مواد معدنی به صنایع

معاون نعمت‌زاده خبر داد اختصاص عوارض صادرات مواد معدنی به صنایع  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که درآمد حاصل از عوارض مواد معدنی به صنایع اختصاص می‌یابد، گفت: صنعت سنگ ایران توان رقابت با سایر کشورهای پیشرو در این حوزه را دارد. به گزارش مهر، جعفرسرقینی اشاره به این‌که ما طرح‌هایی […]

معاون نعمت‌زاده خبر داد

اختصاص عوارض صادرات مواد معدنی به صنایع

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که درآمد حاصل از عوارض مواد معدنی به صنایع اختصاص می‌یابد، گفت: صنعت سنگ ایران توان رقابت با سایر کشورهای پیشرو در این حوزه را دارد.

به گزارش مهر، جعفرسرقینی اشاره به این‌که ما طرح‌هایی برای رونق صنایع معدنی داریم، گفت: طرح ما این است که پول‌هایی که از محل عوارض بر مواد خام معدنی دریافت می‌شود به صنایع معدنی مربوطه اختصاص می‌یابد تا برای افزایش صادرات مواد با ارزش‌افزوده بالاتر هزینه شود.

وی با بیان این‌که براساس این طرح به عنوان مثال اگر عوارضی برای صادرات سنگ خام در نظرگرفته می‌شود، عواید حاصل از آن به سنگ‌بر‌ها اختصاص می‌یابد، افزود: این طرح کمک می‌کند که صادرکنندگان مواد با ارزش‌افزوده بالاتر تشویق شوند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام این‌که دولت به دنبال کسب درآمد از محل عوارض بر صادرات نیست، اظهار داشت: در سال ۲۰۱۲ کشور آرژانتین، دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، چین در همان سال ۳ میلیارد دلار، هند ۶ میلیارد دلار، اندونزی ۵ میلیارد دلار، قزاقستان ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، روسیه ۹ میلیارد دلار صادرات و آفریقای‌جنوبی ۱۳ میلیارد دلار عوارض از محل صادرات مواد معدنی کسب درآمد کردند. در حالی‌که در ایران هنوز یک ریال به خزانه از بابت عوارض مواد معدنی واریز نشده است.

سرقینی با اشاره به این‌که ما ۱۶۰ میلیون مترمربع ظرفیت برش سنگ داریم که در حال حاضر با ۸۰ میلیون ظرفیت کار می‌کنند، گفت: البته می‌دانیم که همه اینها صادراتی نیست، اما اگر ۳۰ درصد هم صادراتی باشد، ۴۸ میلیون مترمربع ظرفیت صادراتی می‌شود که عدد بزرگی است.

وی با تأکید بر این‌که معتقدم صنعت سنگ ما توان دارد که با صنایع کشورهای دیگر رقابت کند، افزود: ما در عین حال که به منافع ملی فکر می‌کنیم این برنامه را داریم که صنایع و تولیدکنندگان مواد معدنی آسیب نبینند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص معادن طلا در کشور، اظهار داشت: در سال‌های اخیر تولید در معادن طلا رشد خوبی داشته است به‌طوری که مجموع تولید طلا از معادن کشور به حدود ۵ تن رسیده است.

سرقینی با بیان این‌که ۳ معدن بزرگ و ۸ معدن کوچک طلا در کشور داریم، افزود: ذخایر شناخته شده ما فعلاً همین ۵ تن طلا است اما معتقدم که ایران توان تولید سالیانه حداقل ۱۰ تن طلا را دارد. البته مصرف داخلی ما خیلی بیش‌تر است و واردکننده طلا هستیم.

 

وی ادامه داد: به تازگی صادرات طلا شروع شده است که این کار برای تشویق سرمایه‌گذاران خارجی در معادن طلا انجام گرفته است. ضمن آن‌که با آزادسازی صادرات طلای معادن، طلای داخل بازار صادر نمی‌شود.