طرح ایجاد سازمان ملی زمین‌شناسی در مجلس

عضو هیأت رییسه مجلس خبر داد طرح ایجاد سازمان ملی زمین‌شناسی در مجلس عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی از تهیه طرحی در خصوص ایجاد سازمان ملی زمین‌شناسی در مجلس خبر داد. به گزارش معدن نامه، علی‌اصغریوسف نژاد با اشاره به وظایف حاکمیتی سازمان زمین‌شناسی گفت: با توجه به نقش این سازمان و شرح وظایف […]

عضو هیأت رییسه مجلس خبر داد

طرح ایجاد سازمان ملی زمین‌شناسی در مجلس

عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی از تهیه طرحی در خصوص ایجاد سازمان ملی زمین‌شناسی در مجلس خبر داد.

به گزارش معدن نامه، علی‌اصغریوسف نژاد با اشاره به وظایف حاکمیتی سازمان زمین‌شناسی گفت: با توجه به نقش این سازمان و شرح وظایف آن، به نظر می‌رسد بهتر است سازمان ملی زمین‌شناسی در کشور زیر نظر ریاست جمهوری تشکیل شده و شورای عالی زمین‌شناسی به ریاست رییس‌جمهور، ریاست آن را انتخاب کند.

او گفت: در حال حاضر سازمان زمین‌شناسی زیر نظر وزارت صمت اداره می‌شود اما اقدامات این سازمان گستردگی فراوانی دارد و مطالعات کارشناسان آن می‌تواند در اختیار وزارت نیرو، نفت، راه و شهرسازی، کشور و سازمان‌هایی نظیر انرژی اتمی و بنادر و دریانوردی قرار گیرد.

یوسف‌نژاد تصریح کرد: ایجاد سازمان ملی زمین‌شناسی با الگو‌برداری از سازمان ملی استاندارد سبب خواهد شد تا هم این سازمان چابک‌تر شده و اقدامات خود را با فراگیری بیش‌تری انجام دهد و هم این‌که وزارت صمت نیز به سمت تجاری‌سازی اکتشافات معدنی رفته و زیرساخت‌های مناسبی را در اختیار مکتشفان معدن قرار دهد.

عضو هیأت رییسه مجلس گفت: به نظر می‌رسد که تصمیم‌گیری برای مدیریت زمین بهتر است تا در سطح بالایی از حاکمیت صورت گیرد و با اختصاص بودجه مناسب سازمان ملی زمین‌شناسی به وظایفی مشغول شود که در قانون برای آن تعریف شده است.

او افزود: پایین آوردن سطح رییس سازمان زمین‌شناسی تا سطح معاون وزیر نمی‌تواند این سازمان را به سازمانی سیاست‌گذار، تصمیم‌ساز و قدرتمند تبدیل کند از این رو نیاز است تا تصمیمات مربوط به زمین‌شناسی در سطح کلان صورت گیرد.

یوسف نژاد در پاسخ به این سؤال که اکتشافات معدنی را کدام نهاد بر عهده خواهد گرفت، گفت: در این طرح عنوان شده تا سازمان زمین‌شناسی اکتشافات اولیه معدنی را انجام داده و اطلاعات آن را در اختیار عموم قرار دهد و به مانند اکنون متولی صدور گواهی کشف باشد اما وزارت صمت تجاری‌سازی اکتشافات را پیگیری کرده و با رفع موانع و مشکلات به سیاست‌گذاری در خصوص اکتشافات تکمیلی و تفصیلی بپردازد.

او افزود: وقتی که گواهی کشف معدنی از سوی سازمان ملی زمین‌شناسی صادر می‌شود، تمام مجوزهای لازم اعم از زیست‌محیطی، منابع طبیعی و… نیز صادر خواهد شد و متقاضی اکتشافات با بوروکراسی کم‌تری به اکتشافات بیش‌تر روی خواهد آورد.

عضو هیأت رییسه مجلس با اشاره به نقش خانه معدن در سیاست‌گذاری‌های کلان معدنی کشور خواست تا این تشکل مجلس را در ارایه طرحی اصولی برای ایجاد سازمان ملی زمین‌شناسی یاری کند.

 

او همچنین به‌کارشناسان توصیه کرد تا با به بحث گذاشتن این طرح نظرات کارشناسانه خود را به خانه معدن ارسال کنند و این تشکل جمع‌بندی نهایی را تقدیم مجلس کرده تا درباره آن تصمیم‌گیری شود.