مخالفت سازمان حمایت با تغییر روش قیمت‌گذاری سیمان

دبیر انجمن صنعت سیمان مطرح کرد مخالفت سازمان حمایت با تغییر روش قیمت‌گذاری سیمان دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ضمن پیش‌بینی رونق بازار سیمان در اردیبهشت‌ماه، تصریح کرد که هیچ تغییر قیمتی در فروش سیمان اعمال نشده است و طبق تأکید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان این محصول به قیمت درب کارخانه عرضه می‌شود. به گزارش ایسنا، […]

دبیر انجمن صنعت سیمان مطرح کرد

مخالفت سازمان حمایت با تغییر روش قیمت‌گذاری سیمان

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ضمن پیش‌بینی رونق بازار سیمان در اردیبهشت‌ماه، تصریح کرد که هیچ تغییر قیمتی در فروش سیمان اعمال نشده است و طبق تأکید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان این محصول به قیمت درب کارخانه عرضه می‌شود.

به گزارش ایسنا، عبدالرضاشیخان، در رابطه با موضوع قیمت‌گذاری سیمان که از سال ۱۳۹۳ در حال پیگیری است تا قیمت این محصول استراتژیک واقعی‌سازی شود، گفت: از ۳ سال پیش بعد از تصویب نرخ واقعی قیمت‌ سیمان، ساخت‌وساز با رکود مواجه شد و قیمت سیمان مرتب با تخفیف ارایه می‌شود. از آن زمان به دنبال حذف تخفیف سیمانی بودیم که در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۵ موفق به حذف آنها شدیم.

وی ادامه داد: ولی در زمستان به دلیل وضعیت بازار، برخی از تولیدکنندگان اقدام به برگرداندن تخفیف در عرضه کالای خود کرده‌اند که انجمن سیمان به آنها تذکر داد و گرچه با دلخوری همراه بود اما توانستیم با توافقی که انجام شد مجدداً تخفیف‌‌ها را از بین ببریم.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان همچنین با اشاره به این‌که تاکنون قیمت سیمان هیچ افزایش قابل توجهی نداشته است، تصریح‌کرد: هنوز قیمت این محصول معدنی افزایش نیافته و آنچه رخ داد عوض شدن نحوه‌ محاسبه قیمت بود؛ موضوعی که به اشتباه افزایش قیمت تعبیر شد این بود که در شهریور ۱۳۹۵ خواستیم قیمت تحویل در مقصد را محاسبه کنیم و با توجه به قیمت سال ۱۳۹۳ موضوع کرایه حمل و ارزش افزوده هم به آن اضافه شد که این امر به وضوح نشان می‌دهد که روش قیمت‌گذاری عوض شده و قیمت تحویل در مقصد محاسبه می‌شود که این به معنای افزایش قیمت نیست.

مخالفت سازمان حمایت با تغییر روش قیمت‌گذاری

شیخان درباره واکنش‌‌ها به این تغییر روش تشریح کرد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این روش قیمت‌گذاری را قبول ندارد و اعلام کرده است؛ از آنجایی که نمی‌توان قیمت حمل‌ونقل را به درستی کنترل کرد، ترجیح ما این است که سیمان با همان قیمت درب کارخانه عرضه شود.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان اظهارکرد: در نتیجه این مخالفت ما در اواسط اسفندماه سال گذشته با مهندسی معکوس به قیمتی مناسب با تحویل محصول از درب کارخانه دست پیدا کردیم و باز هم هیچ افزایش قیمتی در بازار دیده نشد.

تولید سیمان در ۱۱ ماه نخست سال ۹۵ به رقم ۴۹٫۵ میلیون تن رسید

این در حالی است که براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت: تولید سیمان در ۱۱ ماه نخست سال ۹۵ برابر با ۴۹ میلیون و ۵۷۹٫۸ هزار تن بود که در مقایسه با عملکرد دوره مشابه در سال ۹۴، افت ۶٫۴ درصدی داشت.

بر پایه اطلاعات آماری وزارتخانه مزبور، تولید ۱۱ ماهه سیمان در سال ۹۴ به میزان ۵۲ میلیون و ۹۸۰٫۷ هزار تن ثبت شده بود.

علاوه بر این بهمن‌ماه ۹۵ میزان تولید سیمان ۳ میلیون و ۴۴۸٫۹ هزار تن ثبت شده بود که نسبت به عملکرد ماه قبل (دی‌ماه ۹۵) با رقم ۳ میلیون و ۷۳۱٫۸ هزار تن، کاهش ۷٫۶ درصدی داشت.

صادرات ۱۰ ماهه ۹۵

پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز در اطلاعات آماری خود از وضعیت صادرات آورده است که در، ۱۰ ماهه ۹۵ (منتهی به دی) در مجموع ۶ میلیون و ۳۵۱ هزار و ۸۵۲ تن صادرات صورت گرفت است.

بیش‌ترین میزان صادرات به ترتیب در ماه‌های اردیبهشت، مرداد و آبان ۹۵ صورت گرفته که ارقام آن هم ۷۵۸ هزار و ۳۵۶ تن، ۷۰۳ هزار و ۵۷۳ تن و ۶۷۷ هزار و ۶۱۲ تن ثبت شده است .

آمار تولید ۹۴

میزان تولید سیمان سال ۹۴ به رقم ۵۸٫۷ میلیون تن رسید که نسبت به رقم ۶۶٫۴ میلیون تن سال ۹۳ افت ۱۱٫۵ درصد را نشان می‌دهد، درعین حال هدف‌گذاری پیش‌بینی شده در سال ۹۴ دستیابی به رقم تولید ۷۵ میلیون تن بود.

رشد تولید ۱۳٫۴ درصدی

براساس اطلاعات آماری وزارت صنعت، اسفند ماه ۹۴ میزان سیمان تولیدی به رقم ۴ میلیون و ۸۴۲ هزار تن رسید که نسبت به ۴ میلیون و ۲۷۱٫۴ هزار تن عملکرد بهمن ۹۴ رشد ۱۳٫۴ درصدی را نشان می‌دهد.

تولید ۶۰ میلیون تنی کلینکر

انجمن صنفی مزبور، میزان تولید کلینکر در سال ۹۴ را ۶۰٫۱ میلیون تن ثبت کرده، این درحالی است که در سال ۱۳۹۳ بالغ بر ۷۰ میلیون تن کلینکر (ماده اولیه سیمان) به تولید رسید.

به‌طور کلی سیمان به دو روش خشک و تر تولید می‌شود، شیوه تر یا خیس، ماده اصلی تولید سیمان (کلینکر) با آب مخلوط و آسیاب می‌شود، اما در روش و فرایند تولید به شکل خشک، مواد با هم ترکیب و آسیاب می‌شود.

صادرات ۱۵ میلیون تنی

انجمن یاد شده در آمار خود آورده است، سال ۹۴ مجموع صادرات سیمان وکلینکر واحد‌های تولیدی به رقم ۱۵ میلیون و ۹۲ هزار و ۴۳۷ تن رسید که کاهش آن نسبت به سال ۹۳ (بیش از ۱۸ میلیون تن) ناشی از شرایط امنیتی عراق به عنوان یکی از بازار‌های اصلی این کالای ساختمانی بود.

فعالیت ۷۱ کارخانه سیمان

برابر آمار انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، تعداد ۷۱ کارخانه سیمان در کشور فعالیت دارند که در این بین ۴ استان فارس، اصفهان، تهران و خراسان‌رضوی ۳۸ درصد این واحد‌ها را به خود اختصاص دادند.

استان فارس بالا‌ترین سهم را با ۸ واحد، اصفهان ۷، تهران و خراسان رضوی به شکل مشترک هر کدام ۶ واحد تولید سیمان دارند.

براساس پیش‌بینی مؤسسه‌های بین‌المللی نرخ رشد مصرف سیمان تا سال ۲۰۱۸ به میزان ۴٫۹ درصد خواهد رسید و سرانه مصرف جهانی از ۵۳۹ به ۶۴۰ کیلوگرم افزایش خواهد یافت.

 

ایران در سال ۲۰۱۴ با ظرفیت ۷۵ میلیون تنی چهارمین تولید کننده سیمان جهان معرفی شد و سومین تولیدکننده آسیا و نخستین تولیدکننده سیمان در خاورمیانه محسوب می‌شود.