احداث واحدهای فرآوری سنگ بزرگ مقیاس در آذربایجان‌غربی

  رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: احداث دو واحد فرآوری سنگ بزرگ مقیاس با توجه به وجود ظرفیت‌های سنگ‌های تزئینی ارزشمند در مناطق جنوب و شمال آذربایجان‌غربی و تأکید بر سیاست عدم خام‌فروشی مواد معدنی، در دستور کار قرار گرفته است. واحدهای فرآوری سنگ بزرگ مقیاس در آذربایجان‌غربی احداث می‌شود به […]

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: احداث دو واحد فرآوری سنگ بزرگ مقیاس با توجه به وجود ظرفیت‌های سنگ‌های تزئینی ارزشمند در مناطق جنوب و شمال آذربایجان‌غربی و تأکید بر سیاست عدم خام‌فروشی مواد معدنی، در دستور کار قرار گرفته است. واحدهای فرآوری سنگ بزرگ مقیاس در آذربایجان‌غربی احداث می‌شود

به گزارش باشگاه خبرنگاران، جعفرصادق اسکندری با اشاره به مطالعه پهنه‌های معدنی شمال و جنوب استان در سال گذشته اظهار داشت: این طرح با هدف شناسایی و اکتشاف حدود ۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع و استخراج مواد معدنی فلزی و با ارزش انجام گرفته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: در این طرح اخذ مجوزهای لازم از معاونت امور معادن و صنایع وزارت، عقد تفاهم‌نامه واگذاری مطالعات اکتشافی پهنه شمال استان با شرکت غدیر و عقد تفاهم‌نامه واگذاری مطالعات اکتشافی پهنه جنوب استان به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) انجام گرفته است.

اسکندری تصریح کرد: هم‌اینک مطالعات پهنه جنوب استان از سوی ایمیدرو به شرکت مشاور خدمات معدنکاری اسپیر واگذار شده که مقرر است با بررسی لایه‌های اطلاعاتی زمین‌ساختی و کانی‌سازی منطقه، پردازش داده‌ها و نقشه‌های ژئوفیزیکی و تهیه اطلاعات آن، مطالعات دورسنجی، مدلسازی درGIS و عملیات میدان نسبت به شناسایی مناطق مستعد معادن فلزی استان با رویکرد ارایه به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معتبر اقدام شود.

وی از الکترونیکی کردن تمامی فعالیت‌های معدنی در طرح کاداستر برای بهبود فضای کسب و کار در استان خبر داد و بیان کرد: این طرح براساس قوانین و بخشنامه‌ها و برای شفاف‌سازی و چابک‌سازی چرخه درخواست صدور پروانه‌ها و صدور مجوزهای معدنی، پس از تهیه و نصب نرم‌افزار کاداستر و استقرار سامانه ثبت محدوده‌های معدنی و اکتشافی راه‌اندازی شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: این سامانه در فاز نخست خود با هدف یکسان‌سازی فرایندهای صدور مجوزهای بخش معدن و نیز تشکیل بانک جامع از کلیه محدوده‌های معدنی استان عملیاتی شد.

وی اظهار داشت: در این رابطه اقداماتی همچون صدور، تمدید، ابطال و انتقال پروانه اکتشافی، تغییر ماده معدنی، درخواست ماده معدنی دوم، بررسی طرح اکتشافی و گزارش پایان عملیات اکتشافی، صدور و انتقال گواهی کشف، صدور مجوز برداشت طرح‌های عمرانی و صدور، تمدید و انتقال پروانه بهره‌برداری در سامانه اجرا می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی تصریح کرد: سال گذشته تفاهم‌نامه با ایمیدرو برای ایجاد واحدهای سنگ‌بری بزرگ مقیاس با سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ میلیارد ریال با ظرفیت دو میلیون مترمربع انعقاد شد.

اسکندری گفت: بنابراین به دلیل شرایط اقتصادی، ضرورت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و ارتقای درآمدهای عمومی نیازمند توسعه بخش معادن هستیم که با جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد زیرساخت‌ها و رویکرد فرآوری مواد معدنی که علاوه بر اشتغال‌زایی در ایجاد ارزش‌افزوده نقش مهمی دارد، سبب توسعه استان و کشور ‌می‌شود.

وی بیان کرد: بنابراین احداث دو واحد فرآوری سنگ بزرگ مقیاس با توجه به وجود ظرفیت‌های سنگ‌های تزئینی ارزشمند در مناطق جنوب و شمال استان و تأکید بر سیاست عدم خام‌فروشی مواد معدنی، در دستور کار قرار گرفته است.

اسکندری افزود: این اقدامات شامل عقد تفاهم‌نامه همکاری سرمایه‌گذاری با ایمیدرو، انتشار فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد دو واحد سنگ‌بری بزرگ مقیاس با فن‌آوری بالا در استان با مشارکت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و برگزاری جلسات تخصصی نمایندگان شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با معدن‌کاران و سرمایه‌گذاران استان انجام شد.

وی از تشکیل کنسرسیوم‌های معدنی برای ایجاد واحدهای فرآوری در آذربایجان‌غربی خبر داد و گفت: این اقدام با هدف تقویت فعالیت معادن با ارزش افزوده بالا با ایجاد واحدهای فرآوری در معادن استان، تشکیل کنسرسیوم‌های معدنی در دستور کار قرار گرفت.

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در این رابطه کنسرسیومی با مشارکت ۱۵ معدنکار فعال با هدف ایجاد واحد فرآوری سنگ‌های تزئینی در شهرستان تکاب تشکیل و تشکیل کنسرسیوم معادن آهن و سایر معادن مستعد استان در دست پیگیری است.