آغاز فصل جدید در آموزش علوم زمین به بانوان

رییس خانه معدن ایران خبر داد آغاز فصل جدید در آموزش علوم زمین به بانوان رییس خانه‌معدن ایران یکی از مأموریت‌های مهم کمیته بانوان خانه معدن ایران را تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه دانست و گفت: متأسفانه در کشور ما ارتباط خوبی بین بخش معدن و دانشگاه‌ها شکل نگرفته و همین موضوع مشکلات عدیده‌ای را […]

رییس خانه معدن ایران خبر داد

آغاز فصل جدید در آموزش علوم زمین به بانوان

رییس خانه‌معدن ایران یکی از مأموریت‌های مهم کمیته بانوان خانه معدن ایران را تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه دانست و گفت: متأسفانه در کشور ما ارتباط خوبی بین بخش معدن و دانشگاه‌ها شکل نگرفته و همین موضوع مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده است اما با تلاش‌های صورت گرفته این موضوع در حال بهبود است و بخش خصوصی هم در این رابطه برنامه‌هایی تعریف کرده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی خانه معدن ایران، کمیته بانوان‌ خانه معدن ایران در جلسه‌ای با حضور محمدرضابهرامن و شهنازنوایی، رییس این کمیته و اعضای این کمیته به مهم‌ترین ضعف‌های آموزشی مهندسی در بخش معدن پرداخت.

محمدرضابهرامن در این جلسه گفت: متأسفانه در حال حاضر فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی معدن در برخی زمینه‌ها نیاز به آموزش عملی دارند و ارتباط خوبی بین دانشگاه و صنعت هنوز شکل نگرفته است. به همین دلیل ضرورت دارد کمیته بانوان خانه معدن ایران در زمینه آموزش معدنکاری و برگزاری دوره‌های آموزشی در خانه معدن ورود پیدا کند.

رییس خانه معدن ایران با اشاره به گشایش‌هایی که برای حضور بانوان متخصص علوم زمین در کشور به وجود آمده، گفت: با توجه به تحصیل تعداد قابل‌توجهی از بانوان در گرایش‌های مختلف علوم زمین امروز شاهد ان هستیم که در بسیاری از معادن، آنان مشغول به فعالیت بوده و کارایی بالایی را در توسعه و طراحی معادن کشور دارند.

بهرامن با اشاره به برگزاری کنگره yes در ایران افزود: متخصصان، دانشجویان و دانش آموختگان علوم زمین دنیا، شهریور ماه امسال در قالب کنگره yes وارد ایران خواهند شد تا با توجه به آنچه که آموخته‌اند یافته‌های خود را ارایه کنند. در این خصوص بانوان نقش بالایی دارند و به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از مهمانان خارجی ما را بانوان متخصص در شاخه‌های مختلف علوم زمین تشکیل دهند.

او در ادامه افزود: با توجه به این‌که یکی از فاکتورهای مهم در بخش معدن هزینه نیروی انسانی است، اگر در دانشگاه‌ها انتقال آموزش به درستی صورت نگیرد، هزینه نیروی انسانی بنگاه‌های معدنی کشور هم بالطبع افزایش می‌یابد. مدیران موفق معدنی امروز همان کارآموزان مشتاقی بودند که قبلاً به درستی آموزش دیده‌اند و مدت‌‌ها در معادن کشور به صورت تجربی کارآموزی کردند و خود را با محیط معدنی وفق داده‌اند.

رییس خانه معدن ایران در ادامه این جلسه یادآور شد: وظیفه ما در خانه معدن و کمیته‌های تخصصی این تشکل احیای روابط دانشگاه و بخش صنعت و معدن کشور است چرا که هم اکنون اساتیدی که فقط به صورت تئوری رشته مهندسی معدن خوانده‌اند و یک بار هم پای خود را در معدن واقعی نگذاشته‌اند، در دانشگاه‌ها بسیار هستند و خروجی خوبی هم در زمینه پرورش مهندسان جوان نداشته‌اند. از طرفی هم‌اکنون بنگاه‌های معدنی به لحاظ مالی ضعیف شده‌اند و از توان بالایی برای جذب نیروهای متخصص برخوردار نیستند ضمن این‌که مهندسان معدن تازه فارغ‌التحصیل به صورت تجربی آموزش ندیده‌اند و نمی‌توان به عنوان مثال یک هفته‌ای آنها را کار بلد کرد.

او ادامه داد: خانه معدن ایران توانسته ارتباط خوبی با دانشگاه مک‌گیل کانادا برقرار کند و طی جلساتی که با نمایندگان این دانشگاه داشتیم، توجه بسیاری به آموزش بنگاه‌های معدنی با موضوع تأمین مالی شده است. ضمن این‌که استراتژی خانه معدن ایران در زمینه آموزش، به روزرسانی دانش مهندسی معدن مطابق با استانداردهای جهانی است. از سویی استفاده از فناوری نانو در تمامی بخش معدن از اکتشاف تا فرآوری امری ضروری است چرا که کشورهای صنعتی جهان از این مزیت بهره‌مند شده‌اند.

بهرامن ادامه داد: سرمایه‌گذاری برای فناوری نانو در بخش معدن سبب ارتقای بنگاه معدنی خواهد شد، زیرا در غیراین صورت در آینده با چالش‌های بسیاری در زمینه فرآوری مواد معدنی روبه‌رو خواهیم بود. خانه معدن ایران به عنوان یک تشکل وظیفه دارد نقش آموزش در بخش معدن را جدی بگیرد تا ذخایر معدنی کشور به بهترین شکل به بهره‌برداری برسد.

برابر آمارگیری سال ۱۳۹۰، از مجموع ۸۴ هزار و ۵۲۸ نفر شاغل در بخش معدن، یک هزار و ۷۹ نفر خانم بودند.

بیش‌ترین بانوان فعال در بخش معدن، مربوط به استخراج از معادن سنگ‌آهن بود با ۳۰۱ نفر شاغل بود.

پس از آن در معادن شن و ماسه ۱۴۶ نفر، سنگ مس ۱۲۵ نفر، استخراج زغال‌سنگ ۹۶ نفر و سنگ تزیینی ۹۵ نفر اشتغال بانوان ثبت شد.

در بخش تولید، معادن سنگ مس با جذب ۹۲ نفر از بانوان بیش‌ترین سهم را داشتند و ۶۸ نفر از بانوان نیز در زمینه استخراج سنگ‌آهن فعال بودند.

بیش‌ترین شمار زنان شاغل در معادن به استان‌های کرمان ۲۷۴ نفر، یزد ۱۵۶ نفر، گلستان ۷۴ نفر، خراسان‌رضوی ۶۶ نفر، سمنان ۶۱ نفر، زنجان ۵۵ نفر و اصفهان ۵۳ نفر مربوط می‌شد.

برپایه اطلاعات آماری منتشر شده از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بیش از ۴۰۰ میلیون تن مواد معدنی از پنج هزار و ۷۰۰ معدن فعال کشور استخراج می‌شود.

چهارمین کنگره بزرگ متخصصان جوان علوم زمین دنیا در تهران

گفتنی است که با موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت، پیشنهاد یونسکو برای برگزاری چهارمین گردهمایی متخصصان جوان زمین‌شناسی دنیا در ایران پذیرفته شد.

چهارمین گردهمایی بزرگ متخصصان علوم زمین «young earth scientist congress» با نام اختصاری yes هفته اول شهریور امسال به مدت ۴ روز در ایران برگزار خواهد شد تا بدین ترتیب جوانان زیر ۳۵ سال دنیا در قالب این کنگره ضمن ارایه آخرین مطالعات خود در شاخه‌های مختلف علوم زمین، از سازندهای زمین‌شناسی کشور نیز بازدید به عمل آورند.

این کنگره بزرگ جهانی از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به نمایندگی از دولت و خانه معدن ایران به نمایندگی از بخش خصوص با پشتیبانی ایمیدرو برگزار شده و در مراسم افتتاحیه آن رییس دولت دوازدهم در جمع زمین‌شناسان جوان دنیا سخنرانی خواهد کرد.

 

شرکت‌کنندگان در این کنگره عمدتاً متخصصان علوم زمین زیر ۳۵ سال در دنیا هستند که با توجه به اندوخته خود در شاخه‌های گوناگون زمین‌شناسی آخرین مطالعات خود در این خصوص را ارایه داده و از ظرفیت‌های زمین‌شناسی یا ژئوتوریسم کشور بازدید به عمل خواهند آورد.