انتشار آمار بیکاری و تعطیلی برخی واحدهای معدنی کاربرد انتخاباتی دارد

نایب‌رییس انجمن سنگ ایران انتشار آمار بیکاری و تعطیلی برخی واحدهای معدنی کاربرد انتخاباتی دارد نایب‌رییس انجمن سنگ ایران ضمن تأیید نبود آمارهای رسمی از تعطیلی برخی معادن سنگ کشور گفت: انتشار پاره‌ای از آمارهای بیکاری و تعطیلی شماری از واحد‌های معدنی در این مقطع زمانی بیش‌تر کاربری انتخاباتی دارد و قابل استناد نیست. به […]

نایب‌رییس انجمن سنگ ایران

انتشار آمار بیکاری و تعطیلی برخی واحدهای معدنی کاربرد انتخاباتی دارد

نایب‌رییس انجمن سنگ ایران ضمن تأیید نبود آمارهای رسمی از تعطیلی برخی معادن سنگ کشور گفت: انتشار پاره‌ای از آمارهای بیکاری و تعطیلی شماری از واحد‌های معدنی در این مقطع زمانی بیش‌تر کاربری انتخاباتی دارد و قابل استناد نیست.

به گزارش ایرنا، مالک‌رحمتی افزود: مرجع رسمی آمار کشور، مرکز آمار ایران است و چنانچه این تشکیلات درباره معادن فعال یا تعطیل اطلاعاتی منتشر کند، قابل استناد است و همه از آن بهره می‌گیرند، بنابراین نمی‌توان به آمارهای غیررسمی استناد کرد، به ویژه در این دوران که نامزدهای ریاست جمهوری از آمار‌‌ها بر «له» یا «علیه» یکدیگر استفاده می‌کنند.

چندی پیش یکی از کارشناسان معدن در استان‌های غرب کشور، مدعی شد براثر تعطیلی دو هزار معدن سنگ ۳۵ هزار نیروی کار آنها، بیکار شده‌اند.

رحمتی تأکید کرد: این آمار را انجمن سنگ ایران تأیید نمی‌کند، اما همه فعالان اقتصادی معتقدند، رکودی که بر اقتصاد کشور حاکم بوده معادن را نیز تحت تأثیر قرارداده است.

هفته گذشته یک مقام مسؤول در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته بود، شمار معادن کشور بالغ بر ۹ هزار معدن است که از این رقم ۵ هزار و ۷۰۰ معدن فعال هستند.

نایب‌رییس انجمن سنگ ایران در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع افت فعالیت معادن سنگ و یا تعطیلی احتمالی شماری از آنها صرفاً به شرایط داخلی مربوط نمی‌شود، بلکه ملغی شدن قراردادهای صادراتی هم می‌تواند، روند فعالیت این بخش را تحت تأثیر خود قرار دهد.

وی یادآور شد: آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد، تعداد معادن سنگ کشور ۱۹۰۰ معدن است و تغییر و تحول تقاضای بازار داخلی می‌تواند در رونق و یا افت فعالیت هریک از معادن مؤثر واقع شود.

رحمتی گفت: دوره‌ای از تقاضای بازار سنگ ساختمانی بر روی سنگ چینی (کانونش در استان لرستان) تمرکز داشت، اکنون این تقاضا وجود ندارد، یا اندک شده، بهر تقدیر متقاضیان بازار سنگ دوره‌ای از سنگ سفید چینی استقبال می‌کنند، زمانی کرم چینی و دیگر اقلام، اما واقعیت رکود ساختمان‌سازی به شکل طبیعی بر صنایع مرتبط با این بخش اثرگذار است که صنعت سنگ هم تحت‌تأثیر آن قرار دارد.

نایب‌رییس انجمن سنگ ایران اضافه کرد: برابر آمارهای منتشر شده، تعداد ۶ هزار واحد سنگبری در کشور وجود دارد، شماری از آنها در زیر یک سوله قله‌بری می‌کردند و اکنون به دلیل قدمت ماشین‌آلات، فعالیت آنها متوقف یا به حداقل رسیده است.

وی افزود: ماشین‌آلات فرسوده نمی‌توانند پاسخگوی بازارهای صادراتی باشند و عملکرد اینگونه کارخانه‌ها توجیه اقتصادی ندارد و نیازمند نوسازی و بهسازی است.

به گفته نایب‌رییس انجمن سنگ ایران، عمده مراوده فعالان بازار سنگ کشور با کشور چین است و بعد از برجام تفاهمنامه‌های امضا شده در این بخش تاکنون شکل اجرایی به خود نگرفته و انتظار می‌رود در سال ۹۶ شرایط متفاوتی نسبت به گذشته شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: انجمن‌های سنگ ایران و ایتالیا نیز تفاهمنامه‌های همکاری در سال ۱۳۹۴ امضا کردند که در آن بر آموزش و برخی موارد دیگر تأکید شده است. در این قرارداد دوره زمانی ارزیابی و تأمین زیرساخت‌های آن دو ساله بود که امسال به پایان می‌رسد و با اتمام مدت مزبور، برنامه‌ها باید شکل اجرایی به خود گیرد.

 

گفتنی است که جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از ۵ کشور شاخص تولیدکننده سنگ جهان بوده، اما از نظر صادرات در رده‌های بیستم قرار گرفته و نیازمند حمایت‌های دولت برای تأمین ماشین‌آلات جدید و نیز پشتیبانی برای حضور در بازارهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای است.