توقف کارگران پشت خط تولید کارخانه منیزیم

   رکود اقتصادی، پرداخت نشدن مطالبات و کمبود نقدینگی در نخستین کارخانه تولید اکسید منیزیم کشور در سربیشه باعث تعلیل شدن خط تولید آن و بیکاری ۵۰ کارگر شد. کارخانه اکسید منیزیم سربیشه نخستین حلقه از زنجیره تولید مواد نسوز کشور بوده که از سال ۱۳۷۲ فعالیت خود را آغاز کرد. به گزارش مهر، انواع […]

 

 رکود اقتصادی، پرداخت نشدن مطالبات و کمبود نقدینگی در نخستین کارخانه تولید اکسید منیزیم کشور در سربیشه باعث تعلیل شدن خط تولید آن و بیکاری ۵۰ کارگر شد.

کارخانه اکسید منیزیم سربیشه نخستین حلقه از زنجیره تولید مواد نسوز کشور بوده که از سال ۱۳۷۲ فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش مهر، انواع منیزیم ذوبی و سینتر شده، از تولیدات این کارخانه است که به مصرف صنایع نسوز می‌رسد و کارخانه‌ها اصفهان، یزد، قم و گناباد از مصرف‌کنندگان تولیدات کارخانه اکسید منیزیم سربیشه‌اند.

این کارخانه سالانه حدود هزاران تن تولید سینتره و ۵ هزار تن تولید محصولات ذوب‌شده داشته که متأسفانه در روزهای اخیر مشکلات عدیده‌ای دست‌به‌دست هم داده و تعطیلی خط تولید را رقم‌زده است.

چندی پیش حوالی اسفندماه بود که خبر تعطیل شدن خط تولید کارخانه منیزیم سربیشه رعشه‌ای در دل صد‌ها خانواده که از اشتغال در این کارخانه امرار معاش داشته، ایجاد کرد. از آن روز تاکنون نجواهای زیادی از اطراف به گوش می‌رسد تا این‌که ۵۰ کارگر زحمتکش در روزهای میانی فروردین‌ماه سال جاری، در قبال تلاش‌هایشان بیکاری را عیدی گرفتند.

اکنون شوق زندگی در چشمان ۵۰ کارگر که هرروز با عشق خورشید را سلام گفته و قدم در وادی تلاش برمی‌داشتند، دیده نمی‌شود. این جای بسی نگرانی است که این‌گونه چرخه اقتصاد کشور خلاف جهت رشد بچرخد و به دنبال آن محرومیت استان‌هایی مانند خراسان جنوبی فزونی یابد.

اگر اندکی بیندیشیم، متوجه این حقیقت تلخ می‌شویم که تعطیلی بخشی از این کارخانه عظیم فقط بیکاری کارگران را در پی نداشته و دیگر مشکلاتی را نیز به بار می‌آورد.

نبود بازار فروش، خط تولید کارخانه اکسید منیزیم را به‌طور موقت غیرفعال کرد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، اظهار کرد: به دلیل تولید انبوه و بیش‌تر از ظرفیت و از طرفی نبود بازار فروش، خط تولید کارخانه اکسید منیزیم به‌طور موقت غیرفعال شد.

داوود شهرکی بابیان این‌که هم‌اکنون ۳ خط سنگ‌شکن، کوره ذوب و واحد گندله‌سازی این کارخانه غیرفعال است، افزود: این خط‌‌ها نیز بعد از دوره‌ای ۳ ‌ماهه دوباره آغاز به‌کار می‌کنند.

وی محدودیت بازار فروش را عمده‌‌ترین علت در پیدایش این مشکل دانست و گفت: بازار‌ها باید ظرفیت خرید و مصرف داشته باشند تا از وقوع این مشکلات جلوگیری شود.

کارگران بعد از دوره سه‌ماهه به‌کارگیری می‌شوند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بابیان این‌که هم‌اکنون قریب به ۵۰ نفر از کارگران این کارخانه بیکار شده‌اند، افزود: تعدادی از این کارگران با نیروهای بازنشسته کارخانه جایگزین شده‌اند.

وی ادامه داد: تعداد دیگری هم از این کارگران نیز بعد از دوره‌ای ۳‌ماهه و آغاز کار خط تولید کارخانه دوباره به‌کارگیری می‌شوند.

شهرکی با تأکید بر این‌که تعدیل نیرو به‌صورت دائمی در دستور کار نیست، اظهار کرد: به‌طور یقین بعد از رفع محدودیت‌ها این نیرو‌ها به‌کار خود برمی‌گردند.

وی ادامه داد: تلاش‌ها مبنی بر این است که این مشکلات و تعدیل نیرو به مدتی طولانی منجر نشده و دیگر اتفاق نیفتد.

رکود بازار کارگران را بیکار کرد

مدیرعامل کارخانه اکسید منیزیم سربیشه هم با اشاره به دلایل تعطیلی خط تولید این کارخانه، اظهار کرد: کمبود نقدینگی و رکود طرح‌های عمرانی در کشور منجر به رکود بازار صنایع فولاد و سیمان شده که درنهایت مجبور به کاهش ظرفیت و تعطیلی خط تولید شدیم.

علیرضا باقری ادامه داد: متأسفانه پرداخت نشدن مطالبات این کارخانه، خط تولید منیزیای ذوبی را که نخستین خط تولید این محصول در کشور و خاورمیانه بود، را تعطیل کرد.

وی با اشاره به ظرفیت این کارخانه، اظهار کرد: سالانه ۳۰ هزار تن سینتره و ۵ هزار تن محصولات ذوب‌شده از تولیدات کارخانه منیزیم است.

باقری ادامه داد: از ابتدای سال گذشته بیش از ۲۷ هزار تن تولید محصول داشته‌ایم که حدود ۲۵ هزار تن از آن به فروش رسیده است.

تسهیلات دولت راهگشای مشکل

مدیرعامل کارخانه اکسید منیزیم سربیشه با بیان این‌که تعطیلی خط تولید باعث بیکاری ۵۰ کارگر شد، افزود: تلاش ما بر این است که این تعداد کارگر را در دیگر قسمت‌ها به‌کارگیری کنیم.

وی ادامه داد: همچنین این کارگر‌ها می‌توانند تا پرداخت شدن مطالبات و بهبود یافتن شرایط نقدینگی کارخانه، از مرخصی‌هایشان استفاده کنند.

باقری با اشاره به تعداد کارگران این کارخانه، اظهار کرد: ۲۲۰ نفر در کارخانه و ۱۱۵ نفر در معادن مربوط به آن مشغول هستند.

وی مهلت دادن بانک‌ها برای بازپرداخت وام‌های این کارخانه را راه‌حلی برای راه‌اندازی مجدد آن دانست و گفت: همچنین پرداخت وام‌های سرمایه در گردش از سوی دولت از دیگر راه‌های حل این مشکل است.

سخت‌گیری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی دچار مشکل

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی نیز در جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که همه مدیران باید نسبت به تعدیل یک نیرو حساس باشند اظهار کرد: ایجاد شغل زمان و هزینه زیادی می‌برد؛ زمانی که ۵۰ نفر نیرو از کار اخراج می‌شوند، زمان زیادی طول می‌کشد تا بتوان برای ۵۰ نفر شغل ایجاد کرد.

وی افزود: متأسفانه برخی از مدیران بدون این‌که مشکلات خود را بیان کنند نسبت به تعدیل نیروهای خود اقدام می‌کنند و فرمانداران باید نسبت به این موضوع حساس باشند و آن را رصد کنند زیرا در شرایط کنونی بیکار شدن افراد تأثیرات بسیار بدی در جامعه دارد.

سنجری با انتقاد از سیستم بانکی گفت: اگر امروز بخواهیم به بنگاه‌های اقتصادی که دچار مشکل شده‌اند، منابع قرض‌الحسنه نیز پرداخت کنیم، نمی‌توانیم این پرداخت را انجام دهیم چراکه به دلیل ضوابطی که بانک مرکزی برقرار کرده است، این امکان وجود ندارد.

وی اضافه کرد: تولیدکننده‌ای که به سراغ تسهیلات می‌رود، به آن نیاز دارد چراکه بدهکار شده است و این در صورتی است که بانک در ابتدا اعلام می‌کند باید بدهی تسهیلات قبلی را پرداخت کند؛ اگر می‌توانست پرداخت کند که به سراغ تسهیلات جدید نمی‌رفت.

آغاز امسال رهبر معظم انقلاب با تأکید بر مسأله اقتصاد، سال جاری را با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام‌گذاری کردند اما در استان خراسان جنوبی که یکی از استان‌های محروم و کم‌تر برخوردار کشور است با بیکاری کارگران در کارخانه‌های مختلف تولیدی استان باید گفت اقتصاد مقاومتی در این استان تاکنون در حد شعار بوده و مسؤولان باید به گوش باشند که توجه و حمایت از تولید داخلی پایه و اساس اقتصاد مقاومتی است که رهبر انقلاب در سخنرانی‌های متعدد بر آن تأکید کرده‌اند.

 

بی‌توجهی مسؤولان استان خراسان جنوبی به رکود شدید و نادیده گرفتن تولید داخلی که مهم‌ترین اولویت اقتصاد مقاومتی است نتیجه‌ای جز تعطیلی گسترده کارخانه‌های استان و بیکاری افراد نداشته و در این ‌بین پاس دادن توپ مشکلات به میدان بانک‌ها گره‌ای دیگر بر مشکلات بنگاه‌های اقتصادی استان افزوده که باید از همین امروز مسؤولان دست به اقدامات اجرایی برای کمک به رونق‌بخش تولید و ایجاد اشتغال بزنند.