قاچاق خاک از کشور با مجوز صادرات سیمان!

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اعلام کرد قاچاق خاک از کشور با مجوز صادرات سیمان! عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: در لایحه حفاظت از خاک مصوب کمیسیون بر ممنوعیت و صادرات خاک، تأکید شده است. به گزارش ماین‌نیوز، علی‌اکبری در خصوص صادرات خاک، گفت: خاک از منابع اصلی […]

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اعلام کرد

قاچاق خاک از کشور با مجوز صادرات سیمان!

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: در لایحه حفاظت از خاک مصوب کمیسیون بر ممنوعیت و صادرات خاک، تأکید شده است.

به گزارش ماین‌نیوز، علی‌اکبری در خصوص صادرات خاک، گفت: خاک از منابع اصلی و ارزشمند کشور به حساب می‌آید، مباحثی پیرامون خرید و فروش و قاچاق آن نیز از مدت‌‌ها قبل مطرح شد، بنابراین کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در جریان بررسی لایحه حفاظت از خاک این موضوع را نیز تعیین تکلیف کرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ممنوعیت فروش و صادرات خاک، تصریح کرد: متأسفانه براساس گزارش‌های واصله، چندی پیش در یکی از اسکله‌های جنوب کشور صادرات خاک در پوشش‌های سیمان اتفاق ‌افتاده است، در صورت تأیید این موضوع سوءاستفاده از موقعیت‌هایی صورت گرفته که به دنبال آن خاک را با مجوز صادرات سیمان از کشور خارج ساخته‌اند.

وی افزود: براساس موارد مطرح فروش و قاچاق خاک قابل تأیید است، از این رو مجازاتی هم در لایحه حفاظت از خاک برای مجرمان در نظر گرفته شده است، اخذ جرایم نقدی و غیرنقدی از جمله این مجازات‌هاست.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که سازمان حفاظت محیط‌زیست باید در رابطه با فروش خاک شفاف‌سازی کند، ادامه داد: این دستگاه باید در چارچوب قوانین و اختیارات پیگیری‌های لازم را انجام داده و بر حسب وظیفه از فروش خاک جلوگیری کند؛ در این رابطه تکالیفی در لایحه حفاظت از خاک برای این مجموعه در نظر گرفته شده است.

عضو هیأت رییسه کمیسیون «کشاورزی، آب و منابع طبیعی» نیز از قاچاق «خاک زراعی» و فروش آن به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با قیمت پایین خبر داد.

جلال‌محمودزاده درباره مهم‌ترین برنامه‌های در دست بررسی کمیسیون متبوعش بیان کرد: بررسی لایحه حفاظت از خاک جزو مهم‌ترین موارد در دست بررسی در کمیسیون خواهد بود.

وی ادامه داد: خاک زراعی بعد از هزاران سال فعل و انفعالات به وجود آمده و برای کشاورزی بسیار ارزشمند است که متأسفانه برخی افراد فرصت‌طلب، این خاک را به‌صورت قاچاق از کشور خارج کرده و در دیگر کشور‌‌ها به فروش می‌رسانند، این کار صدمات جبران ناپذیری به کشاورزی می‌زند.

نماینده مهاباد در مجلس عنوان کرد: خاک زراعی کشور به صورت قاچاقی با قیمت نازلی به کشورهای همسایه خصوصاً کشورهای حاشیه خلیج‌فارس فروخته می‌شود.

عضو هیأت رییسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی افزود: غیر از قاچاق خاک زراعی از طرفی هم مواد آلاینده خاک، مانند: فاضلاب کارخانه‌های صنعتی و خانگی داریم که تصفیه‌خانه‌های درستی ندارند و این باعث می‌شود تا فاضلاب‌های انسانی و صنعتی وارد اراضی کشاورزی و زراعی شوند و خاک زراعی را آلوده کنند.

محمودزاده بیان کرد: همچنین برخی از عملیات‌های غیرفنی زراعی یا شخم‌های غیراصولی باعث فرسایش خاک می‌شود لذا در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی طی لایحه حفاظت از خاک قوانینی را در دست تدوین داریم تا با کسانی که خاک را آلوده می‌کنند، برخورد کنیم.

 

 وی افزود: درصدد هستیم که با تدوین لایحه حفاظت از خاک، وزارتخانه‌ها به هر نحوی، قابلیت صدور حکم صادرات خاک را نداشته باشند و همچنین جلوی قاچاق این کالای ارزشمند گرفته شود. لذا لایحه را تکمیل کرده و در اختیار نمایندگان در صحن علنی می‌گذاریم تا آن را تصویب و بعد به به‌عنوان قانون برای حفاظت قانونمند از خاک، مورد استفاده قرارگیرد.