تحقق رویای هاب معدنی منطقه شدن با سرمایه‌گذاری ایتالیایی‌ها

  محمد قره داغلی-با لغو تحریم‌ها،اجرایی شدن برجام و گذشت زمان شاهد این هستیم که کشورهای مختلف جهان مایل به سرمایه‌گذاری در بخش‌های معدنی و صنعتی ایران هستند. سفر روحانی به کشورهای ایتالیا و فرانسه، درصدر یک هیأت بلندپایه که از ۵ تا ۹ بهمن ماه سال پیش، به طول انجامید، به امضای ۱۷ قرارداد […]

 

محمد قره داغلی-با لغو تحریم‌ها،اجرایی شدن برجام و گذشت زمان شاهد این هستیم که کشورهای مختلف جهان مایل به سرمایه‌گذاری در بخش‌های معدنی و صنعتی ایران هستند. سفر روحانی به کشورهای ایتالیا و فرانسه، درصدر یک هیأت بلندپایه که از ۵ تا ۹ بهمن ماه سال پیش، به طول انجامید، به امضای ۱۷ قرارداد به ارزش بیش از ۱۷ میلیارد یورو منجر شد.  هیأت ۳۱۰ نفره ایتالیا ۱۹ بهمن سال گذشته وارد تهران شد و نشست‌هایی با طرف‌های تجاری و مسؤولان اقتصادی کشور برگزار گردید. ارزش صادرات ایتالیا به ایران سال ۲۰۱۵ میلادی حدود یک میلیارد یورو اعلام شد.

ایران کشوری با منابع معدنی غنی و ذخایر معدنی کشف نشده‌ای محسوب می‌شود که تاکنون تنها ۶۸ نوع آن شناسایی شده و ذخایر سرب، روی و مس شاخص‌‌‌ترین آن‌هاست. با اکتشافات جدید می‌توان به ۸۰ نوع ماده معدنی دیگر هم دست یافت. هم‌اکنون ایران با ۳۰ میلیون تن ذخایر کشف شده و ۵۷ میلیون تن ذخایر بالقوه در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان قرار دارد. همین امر سبب شده که شاهد به سرانجام رسیدن و شکوفایی گفت‌و‌گو‌‌ها و سفر‌های متقابل مقامات کشورمان با قاره سبز در مقام عمل باشیم.

سرمایه‌گذاری مشترک ۶٫۲ میلیارد یورویی ایتالیا و ایران در صنایع معدنی

معاون سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: سفر سال گذشته رییس‌جمهوری ایران به ایتالیا زمینه ساز دور جدیدی از همکاری‌ها بین تهران و رم را به دنبال داشت که در بخش صنایع معدنی، ارزش سرمایه‌گذاری‌ها به ۶٫۲ میلیارد یورو می‌رسد.

امیر خرمی شاد افزود: تأسیس شرکت مشترک میان سازمان ایمیدرو و شرکت دانیلی (DANIELI) در ایران که ۶۰ درصد سهام مربوط به طرف ایتالیایی و ۴۰ درصد مربوط به ایمیدرو است، در سفر سال گذشته به این کشور تفاهم شد.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو، این شرکت که با نام معدنی و فلزی ایران و ایتالیا ثبت شده و کارهایش در حال انجام است، از مرحله کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی به ظرفیت ۶٫۵ میلیون تن کار را دنبال خواهد کرد.

وی تصریح کرد: گزارش کار فعالیت شرکت یاد شده که نهایی شود، مطالعه فنی و مالی آن انجام و سرمایه‌گذاری با توجه به ظرفیت آن آغاز می‌شود.

خرمی شاد، تفاهم همکاری با شرکت‌های ایتالیایی «دانیلی و فاتا» را برای اجرای طرح‌های زنجیره آلومینیم تا مرحله شمش با ظرفیت ۳۵۰هزار تن و نیز صنایع جانبی آن شامل بیلیت، سیم و کابل، فویل، ورق قوطی و ورق آلومینیمی خودرو در مجموع مبلغ ۱٫۷۳ میلیارد یورو و به همراه ساخت نیروگاه برق ۹۰۰ مگاواتی مربوط به این مجموعه از دیگر برنامه‌های تهران و رم در حوزه عملکردی ایمیدرو برشمرد.

معاون ایمیدرو تأکید کرد: طرح‌های یاد شده در مسیر گسترش فعالیت در چارچوب اقتصاد مقاومتی صورت می‌گیرد و انتظار می‌رود اسناد مربوط به این همکاری در ماه جاری و یا اردیبهشت ماه، تکمیل و فعالیت آغاز شود.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود شرکت معدنی و فلزی ایران و ایتالیا در بخشی از سرمایه‌گذاری ۱٫۷۳ میلیارد یورویی مربوط به طرح زنجیره آلومینیم مشارکت کند که در این حوزه کار‌‌ها از سوی ایمیدرو سازماندهی و هدایت می‌شود؛ در واقع ثبت شرکت مشترک و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این بخش(فلزی و غیرفلزی) صورت می‌گیرد.

خرمی‌شاد خاطرنشان ساخت: ایران و ایتالیا در سفر سال گذشته رییس‌جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های یاد شده، توافق مقدماتی داشتند و اکنون در سفر هیأت ایتالیایی به تهران این توافق‌‌ها کامل خواهد شد و وارد مرحله اجرایی می‌شود.

وی اضافه کرد: برخی فاینانس‌‌ها که مورد تفاهم با شرکت اس.ام.اس اینسه (SMS INNSE) و فولاد مبارکه برای توسعه فولاد هرمزگان صورت گرفته، در واقع از پوشش بیمه ساچه ایتالیا برخوردار است.

خرمی‌شاد یادآور شد: توسعه نورد گرم فولاد مبارکه، ریخته گری و نورد فولاد سپید دشت (چهارمحال‌وبختیاری) و توسعه فولاد هرمزگان به همراه طرح تولید لوله‌های فولادی بدون درز به ارزش کل یک میلیارد یورو پیش‌بینی شده است

امضا دو قرارداد صنعتی و معدنی به ارزش ۹۵ میلیون یورو در سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران

در سفر نخست وزیر و هیأت ایتالیایی به کشورمان دو قرارداد صنعتی و معدنی به ارزش ۹۵ میلیون یورو امضا می‌شود.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از مجموع ۲۶ قرارداد و تفاهم‌نامه امضا شده بین جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا، ۸ قرارداد وارد مرحله اجرایی شده است.

علی محمد گودرزی اضافه کرد: برای انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک و اجرای پروژه‌ها، لازم است هر چه سریعتر بانک‌های ایتالیایی با بانک‌های ایرانی ارتباط برقرار کنند و تسهیلات لازم برقرار شود.

وی همچنین بر برقراری بیمه‌های صادراتی تأکید کرد و گفت: پس از سفر رییس‌جمهوری ایران به ایتالیا و عقد قراردادهای مختلف، تاکنون قراردادهای «شرکت نیرو تابلو، ایدرو، سازندگان دستگاه‌های دیالیز، شرکت تجهیزات تام کار، توسعه پرواز یزد، ایمیدرو و کارگاز سیستم» به مرحله اجرا رسیده است.

این قرارداد‌‌ها در زمینه‌های مختلف معدنی، نیرو، هوا و فضا، پزشکی، حمل و نقل، نفت و گاز و صنعتی بوده است.

متئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا امروز در صدر هیأت بلند پایه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر می‌کند.

وی در سفر رسمی دو روزه خود به ایران با مقامات بلند پایه کشورمان از جمله حسن روحانی رییس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری و علی‌ لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

رنتزی همچنین در همایش بزرگ اقتصادی که با حضور مدیران شرکت‌ها، تجار و بازرگانان دو کشور برگزار خواهد شد، سخنرانی می‌کند.

مناسبات اقتصادی ایران و ایتالیا قدمت دیرینه دارد. در این میان مناسبات مشترک فقط پس از وقوع جنگ جهانی دوم برای ۶ سال قطع و سپس با استقرار صلح، دوباره با ابعاد وسیع تری آغاز شد. قرابت‌های فرهنگی از یک سو و مکمل بودن اقتصادهای دو کشور از سوی دیگر، بسترهای مناسبی برای بسط روابط ایران و روسیه فراهم کرده است.

ایتالیا به عنوان یکی از ۴ قدرت برتر اتحادیه اروپا (پس از انگلیس، فرانسه و آلمان) و یکی از اعضای مهم ۸ کشور صنعتی جهان (G8) جایگاه مهمی از نظر اقتصادی، صنعتی و تجاری در سطح منطقه‌ای و جهانی دارد؛ جایگاه صنعتی این کشور این امکان را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده تا برخی نیازهای خود را از ایتالیا تأمین کند تا آن‌جا که در ردیف مهم‌ترین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا قرار گیرد.

براساس گزارش اداره آمار ایتالیا، مبادلات تجاری ایتالیا و ایران از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱ روندی صعودی داشته است طوری که پس از کاهش مختصری که سال ۲۰۰۹ و آن هم به واسطه بحران اقتصادی بین‌المللی به چشم می‌خورد؛ سال ۲۰۱۱ حجم مبادلات تجاری دو کشور به بالا‌‌ترین سطح یعنی ۷ میلیارد یورو رسیده بود اما در سال‌های بعد، تشدید تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا و اتحادیه اروپا و در کنار آن اعمال محدودیت‌های شدید مالی و تجاری سبب شد مبادلات تجاری ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله ایتالیا با کاهش شدیدی روبه‌رو شود.

سال ۲۰۱۳ با به صفر رسیدن حجم مبادلات سوختی و نفت – یکی از اصلی‌‌‌ترین اقلام وارداتی کشور ایتالیا از ایران- آن هم به دلیل اعمال تحریم‌های نفتی از سوی اتحادیه اروپا (از اول جولای ۲۰۰۷) و گاز (از اول دسامبر ۲۰۱۲)، تراز تجاری ایتالیا در رابطه با ایران برای نخستین بار مثبت شد.

با توجه به آمار مبادلات اقتصادی ایران و ایتالیا از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون، صادرات و واردات دو کشور در حال حرکت به سوی توازن نسبی است.

در جدول تراز تجاری دو کشور، ایران سال ۲۰۱۳ با واردات یک میلیارد و ۵۶ میلیون یورویی از ایتالیا در مقابل صادرات بیش از ۱۳۷ میلیون یورو، واردات ۷ برابری داشته است. در حالی که در سال ۲۰۱۴ واردات از ایتالیا در همین میزان تقریباً ثابت مانده یعنی یک میلیارد و ۱۵۶ میلیون یورو و در مقابل ۴۴۰ میلیون یورو به این کشور کالا صادر شده که نشانه افزایش بیش از دو برابری صادرات ایران به ایتالیاست.

 

با نظربه این که نام‌گذاری سال ۹۵ طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل می‌باشد و با توجه به اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ و دستیابی به قدرت برتر ایران در منطقه، نهادینه‌سازی اقتصاد مقاومتی، جلوگیری از خا‌م‌فروشی، خودکفایی و خوداتکایی، کاهش بیکاری و برخورداری از اشتغال پایدار، با توجه به ظرفیت‌های بخش معدن، توسعه آن بسیار مهم است. حال سؤال اینجاست با این حجم معادلات انجام شده اولاً باعث رشد و پویایی بخش معدن، مانع از خام فروشی و دوما به روز شدن تکنولوژی صنایع معدنی در بازار ۴۰۰ میلیونی نفری منطقه توسط ایران باشد؟