امنیت معادن همچنان در کما

امنیت معادن همچنان در کما به نظر می‌رسد هنوز در خراسان‌رضوی عزم جدی برای کاهش خطرات کار در معدن وجود ندارد. به گزارش تسنیم، بلافاصله بعد از رخ دادن حادثه معدن یورت تعداد زیادی از مسؤولان بخش خصوصی در خراسان‌رضوی هشدار این را دادند که با توجه به کمبود امکانات ایمنی در معادن خراسان‌رضوی ممکن […]

امنیت معادن همچنان در کما

به نظر می‌رسد هنوز در خراسان‌رضوی عزم جدی برای کاهش خطرات کار در معدن وجود ندارد.

به گزارش تسنیم، بلافاصله بعد از رخ دادن حادثه معدن یورت تعداد زیادی از مسؤولان بخش خصوصی در خراسان‌رضوی هشدار این را دادند که با توجه به کمبود امکانات ایمنی در معادن خراسان‌رضوی ممکن است اتفاقی مشابه معدن‌یورت در این استان نیز رخ دهد.

چندی پیش نیز در یکی از اخبار منتشر شده در خراسان‌رضوی این موضوع بیان شد که همچنان به موضوع ایمنی در معادن آن‌گونه که باید اهمیت داده نشده و ۳۰۰ معدن در این استان مسؤول ایمنی ندارند.

این موضوع زنگ خطری جدی برای بخش معدن و کارگرانی است که در این حوزه در خراسان‌رضوی کار می‌کنند و به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که تأمین ایمنی محل کار به ویژه معادن که حوادث آنها معمولاً به فاجعه تبدیل می‌شود تبدیل به یک مطالبه از نهادهای نظارتی و بهره‌برداران معادن شود.

از حادثه یورت درس گرفتیم

مدیرعامل یکی از شرکت‌های معدنی در خراسان‌رضوی است و در حوزه ایمن‌سازی معادن در خراسان‌رضوی می‌گوید: حادثه معدن‌یورت سبب شد که ما نسبت به ایمن‌سازی معادن دید دیگری پیدا کنیم و برای آن اقدام داشته باشیم.

وی ادامه می‌دهد: معدن ما یک معدن زیرزمینی بوده و به همین علت برای آن دستگاه‌های گازسنج تهیه کرده و مسؤول ایمنی آموزش دیده‌ای را نیز استخدام کرده‌ایم تا بر روی موارد مورد نیاز در حوزه ایمنی نظارت داشته و نکات را به‌کارگران نیز گوشزد کند.

این مدیرعامل شرکت معدنی در خراسان‌رضوی خاطرنشان می‌کند: البته یکی از مشکلاتی که در حوزه معدن‌داری در کشور وجود دارد این است که موضوعات آموزشی به اندازه کافی برای کارگران معدن وجود نداشته و این مسأله نیز سبب بروز حوادث غیرمترقبه می‌شود.

اول ایمنی بعد کار جدی گرفته نمی‌شود

هادی‌ابوی، دبیرکل انجمن‌های صنفی کارگران کشور با بیان این‌که متأسفانه شعار اول ایمنی بعد کار جدی گرفته نمی‌شود، می‌گوید: هم‌اکنون برخی از کارگران معدن حتی اطلاع ندارند که ممکن است در زیر زمین برخی از گازهایی منتشر شوند که قابل انفجار بوده و حادثه‌آفرین باشند و به همین علت باید در وهله نخست برای کارگران به ویژه در معادن آموزش در حوزه حوادث ناشی از کار قرارداده شود.

وی ادامه‌می‌دهد: بسیاری از حوادثی که جان تعداد زیادی از کارگران را گرفته با آموزش‌های عادی قابل پیشگیری بوده‌اند اما متأسفانه این کار انجام نمی‌شود، همچنین باید در نظر داشت که در معادن این آموزش‌ها باید به مسؤول کمیته ایمنی و حفاظت نیز داده شود تا از مشکلات احتمالی بتواند پیشگیری کند.

دبیرکل انجمن‌های صنفی کارگران کشور خاطرنشان‌می‌کند: بعد از موضوع آموزش مسأله تجهیزات ایمنی نیز در معادن جدی گرفته نمی‌شود و این موضوع سبب بالاتر رفتن تعداد افراد جراحت دیده و یا کشته شده در اثر حوادث ناشی از کار می‌شود.

ابوی بیان می‌کند: شاید یک کارفرما به فکر این باشد که در یک معدن مسؤول کمیته حفاظت و ایمنی را استخدام نکند تا صرفه‌جویی در هزینه‌ها داشته باشد اما این موضوع سبب می‌شود در صورت بروز حادثه فرد مبالغ بسیار سنگین‌تری را به عنوان غرامت به خانواده‌های افراد خسارت دیده پرداخت کند که علاوه بر مسایل مالی مشکلات اجتماعی زیادی نیز به همراه دارد.

۳۰۰ معدن بالای ۲۵ نفر در خراسان‌رضوی نداریم

رضا شجاعی معاون امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی در این زمینه می‌گوید: طبق قانون در معادنی که زیر ۲۵ نفر کارکن دارند، این امکان وجود دارد که مسؤول ایمنی و مسؤول فنی معدن یک نفر باشند.

وی ادامه‌می‌دهد: به عبارت دیگر وجود مسؤول ایمنی تنها برای معادنی با بالای ۲۵ نفر کارکن الزامی است و حال این‌که ما در خراسان‌رضوی اصلاً ۳۰۰ معدن که بالای ۲۵ نفر در آن مشغول به‌کار باشد، نداریم.

ابتدای راه هستیم

حسین‌حسین‌زاده، رییس انجمن معدن خراسان‌رضوی با اشاره به این‌که متأسفانه موضوع ایمنی و داشتن مسؤول ایمنی به تازگی در مورد بهره‌برداری از معادن مطرح شده است، می‌گوید: ما در مورد این موضوع در ابتدای راه هستیم و شاید فرهنگ آن هنوز در میان بهره‌برداران جا نیفتاده است.

وی بیان‌می‌کند: اخیراً بهره‌برداران به داشتن مسؤول ایمنی در معادن الزام شده‌اند و به نظر می‌رسد در این زمینه نیاز است به سمتی حرکت کنیم که مسؤولان ایمنی واحد‌ها تخصص‌های لازم را داشته باشند.

رییس انجمن معدن خراسان‌رضوی خاطرنشان‌می‌کند: باید در نظر داشت، حوادثی که در معادن اتفاق می‌افتد عواقب زیادی را به همراه دارد به عنوان مثال ما شاهد بودیم که در حادثه معدن یورت حدود ۴۰ نفر جان خود را از دست دادند و عده‌ای نیز مجروح شدند.

حسین‌زاده بیان می‌کند: البته این حوادث بسیار دلخراش است اما بهره‌برداران را به این فکر می‌اندازد که موارد ایمنی را به درستی رعایت کرده و برای معادن مسؤول ایمنی استخدام کنند.

وی خاطرنشان‌می‌کند: سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی در صورتی‌که در امور مربوط به ایمنی معادن مشکلاتی وجود دارد نباید خدمات مورد نیاز بهره‌برداران را به آنها ارایه دهد تا از این روش آنها مجبور به اجرای قوانین موجود شوند.

رییس انجمن معدن خراسان‌رضوی ادامه می‌دهد: همچنین می‌توان برای ادامه فعالیت معادن شرط‌هایی در زمینه ایجاد امکانات ایمنی در نظر گرفت به بیان دیگر باید بتوان ادامه فعالیت معادن را به در اختیار داشتن تجهیزات و افراد آموزش دیده در حوزه ایمنی مشروط کرد تا افراد به اجرای ضوابط مجبور شوند.

این‌که باید حتماً اتفاقی رخ دهد تا برای پیشگیری موارد بعدی اقدام شود موضوعی ناراحت‌کننده بوده که باید برای رفع این فرهنگ اقدامات جدی در دستور کار قرار گیرد.

متأسفانه با این‌که اهمیت موضوع ایمنی در حین کار بسیار بالا است اما شاهد هستیم که به آن توجهی نمی‌شود و خراسان‌رضوی نیز جزو استان‌هایی است که از نظر تعداد حوادث ناشی از کار رتبه غیرقابل قبولی دارد شاید آموزش یکی از بخش‌های این موضوع باشد اما نظارت و استخدام مسؤول ایمنی نیز یکی از بخش‌های مهم در این حوزه است که باید به آن توجه داشت.

 

این موضوع که معمولاً کارگران معدن از سطوح کم برخوردارتر جامعه هستند، موضوعی درست است و لذا ممکن است که برخی از تکنیک‌‌ها برای پیشگیری از حوادث را آموزش ندیده باشند که این مسأله اهمیت وجود مسؤول ایمنی و حفاظت را مضاعف می‌کند با وجود وضعیت کنونی که گفته می‌شود تعداد زیادی از معادن مسؤول ایمنی ندارند چیزی کم از یک فاجعه بالقوه در خراسان‌رضوی نیست.