معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:انتقال فن‌آوری در قرارداد با کشورهای صنعتی در دستور کار است

  مهدی کرباسیان پیش از امضای تفاهم‌نامه همکاری ۳ جانبه بین سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و سازمان‌های آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و نظام مهندسی معدن ایران، گفت: امروز بهره‌گیری از فن‌آوری‌های روز آموزشی اهمیت به‌سزایی دارد که این مهم نیز از سوی سازمان ایمیدرو مورد توجه است. به گزارش […]

 

مهدی کرباسیان پیش از امضای تفاهم‌نامه همکاری ۳ جانبه بین سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و سازمان‌های آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و نظام مهندسی معدن ایران، گفت: امروز بهره‌گیری از فن‌آوری‌های روز آموزشی اهمیت به‌سزایی دارد که این مهم نیز از سوی سازمان ایمیدرو مورد توجه است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، رییس هیأت عامل ایمیدرو با اشاره به اهمیت موضوع انتقال فن‌آوری و از جمله فن‌آوری آموزشی، خاطرنشان کرد: رییس‌جمهور در بخشنامه‌ای به همه دستگاه‌ها، این موضوع را در همه ابعاد به عنوان تکلیف در قرارداد‌ها و موافقت‌نامه‌ها با شرکت‌های خارجی تأکید و ابلاغ کرده و خوشبختانه در یادداشت تفاهم‌ها، موافقت‌نامه‌ها و قراردادهایی که با کشورهای پیشرفته از جمله ایتالیا، فرانسه، کره، ژاپن و غیره انجام شده یا در حال انجام است، موضوع انتقال فن‌آوری در آن گنجانده می‌شود.

رییس هیأت عامل ایمیدرو اظهار داشت متأسفانه به خاطر مسایل تحریم، در انتقال تکنولوژی یک عقب‌ماندگی تاریخی داریم و متأسفانه از دانش و اطلاعات اساسی بین‌المللی نظیر صرفه‌جویی در انرژی، آب، ایمنی و غیره محروم شدیم که این دانش‌ها و فن‌آوری در کاهش قیمت تمام شده تأثیر به‌سزایی دارد و اکنون در بازارهای بین‌المللی، کاهش قیمت کالا‌ها از اصول رقابت پذیری محصول به شمار می‌رود.

رییس هیأت عامل ایمیدرو اعلام کرد: طبق تفاهم‌نامه امضا شده با سازمان‌های «آموزش فنی و حرفه‌ای کشور» و «نظام مهندسی معدن ایران»، تا پایان امسال ۲۲۰۰ نفر از کارگران معادنِ ۳۱ استان کشور آموزش ایمنی می‌بینند.

 کرباسیان در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری آموزشی با سازمان‌های آموزش فنی و حرفه‌ای کشور (به عنوان آموزش‌دهنده) و نظام مهندسی معدن ایران (به عنوان ناظر کیفی)، با بیان این مطلب، گفت: با توجه به این‌که آموزش ایمنی کارگران معادن کشور به عنوان یکی از سخت‌‌ترین شغل‌ها از مسایل اساسی است، در سال گذشته با همکاری سازمان‌های یاد شده، ۷۰ هزار نفر-ساعت کار آموزشی انجام شد. کرباسیان افزود: در این طرح، به صورت آزمایشی ۵۰۰ نفر از کارگران معادن در ۷ استان آموزش داده شدند که خوشبختانه رضایت بخش بود و تجربه مفید و مؤثری با این سازمان‌ها حاصل شد.

وی ادامه داد: ما با اعتقاد بر این‌که نیروی انسانی در هر واحد تولیدی نقش مهمی دارد، در تلاش هستیم با همکاری سازمان‌های آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و نظام مهندسی معدن ایران پس از آموزش ایمنی کل کارگران، ارتقای سطح دانش نیروی انسانی معادن را نیز در کل سطوح نیروی انسانی همچون حوزه‌های بهره‌وری، محیط‌زیست، سلامت و غیره ارتقا دهیم.

به گفته رییس هیأت عامل ایمیدرو، قرار است تا پایان امسال دو دوره جدید آموزشی در ایمیدرو طراحی و اجرایی شود.

کرباسیان با بیان این‌که کاهش قیمت مواد معدنی در حوزه زغال سنگ و معادن کوچک و متوسط، این نگرانی را ایجاد کرده که ممکن است واحدهای مذکور امکان سرمایه‌گذاری کافی برای آموزش نیروی انسانی در همه زمینه‌ها نداشته باشند، تصریح کرد: ایمیدرو تکلیف خود می‌داند که علاوه بر واحدهای تابعه، از واحدهای معدنی بخش خصوصی در این زمینه نیز حمایت مالی کند و خوشبختانه با داشتن اختیار قانونی (اختصاص ۲۵ درصد از سود به حوزه آموزش و پژوهش)، می‌توانیم برای توسعه آموزش معادن در کل کشور اقدام کنیم.

کرباسیان به کاهش قابل توجه حوادث نیروی انسانی طی سال گذشته نسبت به سال‌های قبل اشاره کرد و گفت: در سال ۹۳ و ۹۴، تعداد زیادی گازسنج در معادن زغال سنگ توزیع شد تا چنان‌چه خطری کارگران را تهدید کند، این دستگاه اعلام کند.

نقش استراتژیک نیروی انسانی در بازار رقابتی

محمد امین سازگار نژاد، رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در این مراسم ضمن تشکر از ایمیدرو برای اجرای طرح آموزش ایمنی کارگران معادن به عنوان یک راهبرد در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، اظهار داشت: اعتقاد به مهارت و توسعه انسانی کمک به رشد اقتصاد ملی است و امیدواریم در این طرح، کارنامه درخشانی از خود به جای بگذاریم.

وی ادامه داد: اکنون قیمت مواد معدنی ارزان شده و در نتیجه، نیروی انسانی نقش استراتژیک در بازار رقابتی دارد. همچنین حضور سازمان نظام مهندسی معدن به عنوان ناظر کیفی طرح، اثر بخشی لازم را خواهد داشت و انتظار داریم اتاق بازرگانی صنایع و معادن و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در این کار حمایت کنند.

 سازگار نژاد گفت: امیدواریم صلاحیت‌های فنی، اجتماعی و غیره نیروی انسانی در بخش معادن افزایش یابد. همچنین نیروی انسانی جدید تنها با صلاحیت‌های فنی که ایمیدرو و سازمان نظام مهندسی معدن می‌دهند، به بخش معدن ورود پیدا کنند و از ورود افراد فاقد صلاحیت جلوگیری شود زیرا این کار موجب زیان به مجموعه معدن و محیط شده و کار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را بی‌ارزش می‌کند.

 وی همچنین با بیان این‌که طی ۱۰ سال گذشته، انتقال فن‌آوری آموزشی با محدودیت مواجه بوده، خواستار گنجاندن این موضوع در قراردادهای بین‌المللی شد.

آمادگی برای برعهده گرفتن امور قابل واگذاری

نادعلی اسماعیلی، رییس سازمان نظام مهندسی معدن در این مراسم با تقدیر از کرباسیان بابت خدمات صورت گرفته در بخش معدن، گفت: در بخش آموزش، معتقدیم باید سرمایه‌گذاری نیروی انسانی در حوزه معادن انجام شود و متعهد به کمک به بخش معدن به عنوان زیربنای توسعه کشور هستیم.

 

وی ادامه داد: با توجه به برنامه کوچک‌سازی دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی، وظیفه خود می‌دانیم در کنار وزارت صنعت، معدن و تجارت باشیم و آمادگی داریم از ظرفیت تخصصی موجود در این سازمان برای برعهده گرفتن امور استفاده کنیم.