تدوین سند راهبردی توسعه صنعت سنگ توسط شورای سیاست‌گذاری استان مرکزی

تدوین سند راهبردی توسعه صنعت سنگ توسط شورای سیاست‌گذاری استان مرکزی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، گفت: شورای سیاست‌گذاری سنگ به دنبال تدوین سند راهبردی توسعه سنگ استان مرکزی است. محمدرضا حاجی‌پور در گفت‌‌وگو با ایسنا،، با اشاره به برگزاری جلسه اخیر شورای سیاست‌گذاری سنگ استان مرکزی اظهار کرد: این جلسات به […]

تدوین سند راهبردی توسعه صنعت سنگ توسط شورای سیاست‌گذاری استان مرکزی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، گفت: شورای سیاست‌گذاری سنگ به دنبال تدوین سند راهبردی توسعه سنگ استان مرکزی است.

محمدرضا حاجی‌پور در گفت‌‌وگو با ایسنا،، با اشاره به برگزاری جلسه اخیر شورای سیاست‌گذاری سنگ استان مرکزی اظهار کرد: این جلسات به ابتکار سازمان صنعت، معدن و تجارت برگزار می‌شود و به دنبال شناسایی موانع مربوط به زنجیره صنعت سنگ استان شامل اکتشاف، استخراج، فرآوری و صادرات و ارایه راهکار عملی برای توسعه این صنعت است.

وی تهیه آمار و اطلاعات دقیق از صنعت سنگ استان و ساماندهی آن را از دیگر اهداف برشمرد و افزود: در این جلسات به موضوعات متعددی نظیر بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات معادن و صنایع معدنی، ارتقای سطح مهارت نیروی انسانی در زنجیره صنعت سنگ از طریق آموزش، برنامه‌های آموزشی و تحقیقاتی، اصلاح روش‌ها و ارایه تسهیلات مالی به متقاضیان، کاهش ضایعات در معادن و صنایع سنگ‌بری و استفاده بهینه از آنها، افزایش ایمنی و بهره‌وری در صنعت سنگ و افزایش تولید و رقابت‌پذیری واحدهای تولیدی توجه می‌شود و مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

وی جلوگیری از صادرات سنگ خام و به روز شدن فرآوری را از دیگر اهداف اصلی برگزاری این جلسات دانست و گفت: تلاش می‌شود تا با برگزاری این نشست‌های تخصصی و تبادل نظر کارشناسی با حضور متخصصان امر، مزیت صادراتی در حوزه فرآوری سنگ ارتقا یابد.

حاجی‌پور بیان کرد: با حضور افراد پیشکسوت و خبره و نیز تشکل‌های این عرصه در حوزه سنگ تلاش می‌شود تا برداشت اصولی و مطابق تکنولوژی روز دنیا در این صنعت صورت گیرد تا در سایه برداشت اصولی آسیب کم‌تری به معادن وارد شود.

وی گفت: بازاریابی بین‌المللی و حضور مؤثر در نمایشگاه‌های ملی و جهانی عرضه سنگ از دیگر اهدافی است که این جلسات دنبال می‌کند که در این موضوع نیز با دعوت از تجار و افراد فعال در حوزه تجارت و بازاریابی تلاش می‌شود تا سنگ تولیدی استان بتواند جایگاه خوبی را در عرصه بین‌المللی کسب کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: در حوزه صادرات و حضور در بازارهای بین‌المللی زمانی می‌توانیم موفق شویم که بتوانیم محصول تولیدی را با قیمت مناسب و کیفیت بالا عرضه کنیم. باید تلاش کرد تا برنامه مدونی برای حضور در بازارهای جهانی ارایه دهیم که مصداق تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی درون‌زا و برون‌گراست.

وی تقویت اقدامات تحقیقاتی و پژوهشی را از دیگر مواردی دانست که در این جلسات مطرح و مورد تأکید قرار می‌گیرد که منجر به رشد و توسه دانش فنی در این صنعت و بهره‌مندی از برخی مزایای امور تحقیقاتی و پژوهشی در کشور نظیر معافیت‌های مالیاتی و دولتی خواهد شد.

وی فعال کردن معادن استان که به دلایلی تعطیل شده‌اند را از دیگر مواردی دانست که در این جلسات طرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد و گفت: در این جلسات با طرح موضوع فعال‌سازی معادن راکد به بررسی علت تعطیلی این معادن و اتخاذ سازوکار مناسب برای از سرگیری فعالیت این معادن پرداخته خواهد شد تا از تمامی ظرفیت معادن استان برای رونق صنعت سنگ استفاده شود.

حاجی پور تأکید کرد: در جلسات شورای سیاست‌گذاری صنعت سنگ استان به دنبال این هستیم که جایگاه فعلی صنعت سنگ را بررسی کرده و با نظرات کارشناسی معادن را ارتقا داده و به جایگاه واقعی برسانیم و چشم اندازی برای سال‌های آتی در راستای رشد و تعالی این صنعت استان با توجه به مزیت‌های فراوانی که وجود دارد ترسیم کنیم.

 

وی با تأکید بر مشارکت همه جانبه بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها به عنوان اولویت این سازمان اظهار کرد: استفاده از نظرات نخبگان و صاحبنظران فعال در بخش خصوصی به رفع موانع توسعه صنعت سنگ استان کمک می‌کند و برخی از موانع در سطح استان و اگر نیاز باشد از طریق وزارتخانه پیگیری و تصمیم‌گیری می‌شود.