پیش‌بینی ثبت رکورد صادرات فولاد تا ۸ میلیون تن

کرباسیان مطرح شد پیش‌بینی ثبت رکورد صادرات فولاد تا ۸ میلیون تن رییس هیأت عامل ایمیدرو پیش‌بینی کرد که تا پایان امسال صادرات فولاد با ثبت رکورد به ۷ تا ۸ میلیون تن برسد.  به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مهدی‌کرباسیان که در نشست […]

کرباسیان مطرح شد

پیش‌بینی ثبت رکورد صادرات فولاد تا ۸ میلیون تن

رییس هیأت عامل ایمیدرو پیش‌بینی کرد که تا پایان امسال صادرات فولاد با ثبت رکورد به ۷ تا ۸ میلیون تن برسد.

 به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مهدی‌کرباسیان که در نشست با هیأت رییسه انجمن علمی مهندسی متالورژی و مواد ایران سخن می‌گفت، تصریح کرد: در نیمه نخست سال ۹۶، در بخش فولاد از نظر وزنی، صادرات خوبی صورت گرفته است و طی این مدت، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن فولاد صادر شد که با ادامه این روند، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال با رکورد جدید، رقم صادرات به ۷ تا ۸ میلیون تن برسد.

رییس هیأت عامل ایمیدرو به برنامه ۵۵ میلیون تنی فولاد تا چشم‌انداز ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: در این برنامه، حدود ۱۵ میلیون تن صادرات فولاد دیده شده است. بنابراین باید تلاش کنیم صادراتی با ارزش افزوده بالاتر داشته باشیم و از نظر فناوری، عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

وی ادامه‌داد: همچنین باید میزان مصرف سرانه فولاد در کشور را از حدود ۲۳۸ کیلوگرم به ۳۵۰ کیلوگرم برسانیم تا کشور در مسیر توسعه قرار گیرد که در این زمینه دست‌اندرکاران فولاد می‌توانند کمک کنند.

کرباسیان اظهارداشت: با سیاست جلوگیری از خام‌فروشی، طی ۶ ماهه نخست امسال، در تولید کنسانتره آهن ۲۱ درصد، گندله ۲۵ درصد و آهن اسفنجی ۱۲ درصد رشد داشته‌ایم که با بهره‌برداری از کارخانه‌های جدید به ویژه در بخش آهن اسفنجی، این رقم‌ها بیش‌تر می‌شود.

حمایت از انجمن‌ها در جهت ارتقای فناوری

وی با بیان این‌که سیاست دولت و ایمیدرو، حمایت از بخش خصوصی در جهت ارتقای فناوری و علم از طریق انجمن‌ها است، گفت: ایمیدرو طی سال‌های اخیر همکاری خوبی با انجمن‌های معدنی و صنایع معدنی برقرار کرده است. از جمله این انجمن‌ها، انجمن مهندسی متالورژی و مواد ایران است که با حمایت‌های ویژه‌ای که از آن صورت گرفته، هر سال نسبت به قبل، کیفیت اجرای کنفرانس مهندسی متالورژی و مواد را ارتقا داده است.

وی ادامه‌داد: ایمیدرو در این کنفرانس‌ها به عنوان مشارک یا همکار بوده است. علاوه بر این، همکاری‌هایی در زمینه تحقیقاتی وجود دارد.

کرباسیان با اشاره به این‌که صنعت فولاد در دنیا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در سال ۲۰۱۶ میلادی از دو هزار میلیارد دلار تجارت بخش معدن و صنایع معدنی، حدود ۴۵ درصد به زنجیره صنعت فولاد اختصاص یافته، گفت: این صنعت در کشور ما از امتیازاتی همچون وجود معادن غنی سنگ‌آهن و زغال‌سنگ، و نیز انرژی فراوان برخوردار است.

وی ادامه‌داد: با توجه به این‌که به میزان کافی کار اکتشافی انجام نشده بود، برنامه ۲۵۰ هزار کیلومتر مربعی را شروع کردیم که نتایخ خوب آن تا پایان سال ۹۶ یا اوایل ۹۷ مشخص خواهد شد و امیدواریم یک کار جهشی در بخش معدن و صنایع‌معدنی شروع کنیم.

وی ادامه‌داد: با توجه به عقب‌ماندگی در حوزه فناوری، باید تلاش کنیم با کمک دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌ها در این زمینه کار کنیم و برگزاری کنفرانس‌های تخصصی به انتقال فناوری منجر شود.

همکاری ایمیدرو با انجمن‌ها

رییس دانشگاه تهران و رییس انجمن علمی مهندسی متالورژی و مواد ایران گفت: فناوری، دانش و تحقیق در کشور با سرمایه‌گذاری و سیاست‌های دولت در توسعه صنایع معدنی همراه نیست.

محمودنیلی‌احمدآبادی در این نشست اظهارداشت: طی سال‌های اخیر با حضور کرباسیان، ارتباط بسیار بهتری را با انجمن‌ها و دانشگاه‌ها شروع کردیم و سیاست ایمیدرو درباره همکاری با دانشگاه‌ها را در عمل دیده‌ایم.

وی ادامه داد: با توجه به حضور شما در کنفرانس‌های انجمن علمی مهندسی متالورژی و مواد و پشتیبانی از برنامه‌های انجمن، تصمیم گرفتیم فراتر از اقدامات پیش رو (برگزاری کنفرانس و انتشار نشریه) عمل کنیم و دو طرح را در فولاد و مس پیشنهاد دادیم که نتایج خوبی داشت.

رییس انجمن علمی مهندسی متالورژی و مواد ایران تصریح‌کرد: پژوهش در صنعت فولاد از جمله اقداماتی بود که با حمایت ایمیدرو انجام و تلاش شد همه مسایل مورد نظر این سازمان(استخراج، تولید، محیط‌زیست و فناوری) در آن دیده شود. یکی از مهم‌ترین موضوعات استخراج شده از گزارش مذکور این بود که فناوری و تحقیق در کشور با سرمایه‌گذاری و سیاست‌های دولت در توسعه صنایع معدنی همراه نیست.

وی افزود: در حوزه نانو سرمایه‌گذاری می‌شود اما صنایعی که در آن سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد با فناوری در دانشگاه‌ها همراه نیست.

نیلی‌احمدآبادی با بیان این‌که انجمن علمی مهندسی متالورژی و مواد ایران بزرگ‌ترین انجمن در این زمینه است و پس از انجمن ریخته‌گری، قدیمی‌‌ترین انجمن محسوب می‌شود، گفت: قدمت این انجمن ۲۶ سال است و ۲۸۰۰ عضو حقیقی و ۳۸۰ عضو حقوقی دارد.

وی ادامه‌داد: انجمن فضای خوبی برای بررسی چالش‌ها، عقب‌ماندگی فناوری، جذب بخش خصوصی و هدایت فعالیت‌های دانشجویان و دانشگاه‌ها در جهت سیاست‌های دولت است. واقعیت این است که اگر منابع انسانی هم‌راستا با سرمایه‌گذاری‌ها تربیت نشود، سرمایه‌گذاری‌ها کارایی لازم را نخواهد داشت و اگر آخرین تکنولوژی وارد کشور شود اما در آینده توسعه تکنولوژی صورت نگیرد، از دنیا عقب خواهیم افتاد. توسعه و ارتقای تکنولوژی هم با مشارکت محققان و پژوهشگران در توسعه تکنولوژی رخ خواهد داد.

رییس انجمن علمی مهندسی متالورژی و مواد ایران گفت: این انجمن می‌تواند حلقه واسط خوبی برای بخش خصوصی، دانشگاه‌ها، صنعت و دولت باشد و ما تلاش کردیم در پروژه‌ها و کنفرانس‌ها، این روند را پیش ببریم.

وی ادامه داد: انجمن ریخته‌گری و انجمن متالورژی و مواد، کنفرانس امسال را به صورت مشترک برگزار می‌کنند. تلاش کردیم حضور بخش خصوصی را در آن فعال‌تر کنیم و از بخش صنعت نیز بخواهیم دستاوردهای علمی خود را در کنفرانس ارایه کنند. همچنین تلاش شده با برگزاری نمایشگاه، ارتباط گسترده‌تری بین ذی‌نفعان مختلف برقرار کنیم.

۱۰۷۰ مقاله در کنفرانس مهندسی متالورژی و مواد

محمدتقی‌صالحی، عضو هیأت مدیره انجمن علمی مهندسی متالورژی و مواد ایران در این نشست گفت: برای کنفرانس ۱۰۷۰ مقاله ارسال شده که در مقایسه با کنفرانس‌های قبلی، به لحاظ کمی و کیفی بهتر بوده است. قرار است ۱۰۰ مقاله به صورت شفاهی و ۳۰۰ مقاله به صورت پوستر ارایه شود.

وی ادامه داد: در این کنفرانس، حضور بخش صنعت نسبت به دوره‌های قبلی بیش‌تر است.

ارتباط با دانشگاه‌ها

منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل شرکت فولاد ایران در این نشست گفت: یکی از برنامه‌های ما توسعه صنعت فولاد است و با توجه به استراتژی صنعت فولاد، زمینه‌های همکاری خوبی را با دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران خواهیم داشت.

۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تعهد با دانشگاه تهران

امیرخرمی‌شاد، مدیر برنامه‌ریزی و توانمند‌سازی ایمیدرو، گفت: ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان با دانشگاه تهران تعهد سرمایه‌گذاری داریم و تاکنون ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آن پرداخت شده است.

وی ادامه داد: انجمن مهندسی متالورژی و مواد، نهاد علمی، آموزشی و پژوهشی است و در چشم‌انداز و مأموریت آن، ارتباط دانشگاه و صنعت آمده که ارتباط ایجاد شده و جای کار زیادی دارد.

خرمی‌شاد اظهارداشت: در بحث آموزش می‌توان مهندسان فارغ التحصیل متالورژی را در دوره آمورشی انجمن یاد شده شرکت داد. موضوع استحصال فلزات از صنایع الکتریکی نیز مهم است که در جلسات تخصصی می‌توان پیگیری کرد.

 

محمدآقاجانلو، مدیر صنایع معدنی ایمیدرو، پیشنهاد کرد: انجمن مهندسی متالورژی و مواد در استراتژی حوزه فنی و اقتصادی به ایمیدرو کمک کند تا با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، متخصصان فنی را با مسایل تأمین مالی آشنا کنند.