۹۷ درصد از معادن کشور در مالکیت بخش خصوصی است

  برآورد‌‌ها حاکی از آن است که مالکیت ۹۷ درصد از معادن کشور در اختیار بخش خصوصی است، در حالی‌که سهم این بخش در ایجاد اشتغال در معادن ۸۵ درصد برآورد شده است. به گزارش ماین نیوز، بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، در سال ۱۳۹۳ تعداد ۵ هزار و ۳۵۵ […]

 

برآورد‌‌ها حاکی از آن است که مالکیت ۹۷ درصد از معادن کشور در اختیار بخش خصوصی است، در حالی‌که سهم این بخش در ایجاد اشتغال در معادن ۸۵ درصد برآورد شده است.

به گزارش ماین نیوز، بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، در سال ۱۳۹۳ تعداد ۵ هزار و ۳۵۵ معدن درحال بهره‌برداری در کشور وجود داشته است که ۸۰۸ معدن متعلق به شن و ماسه، ۱۳۴۲ متعلق به سنگ تزئینی و ۸۰۸ معدن متعلق به سنگ لاشه است.

همچنین استان‌های خراسان رضوی با ۴۳۸ معدن، استان کرمان با ۵۲۸ معدن و اصفهان بیش‌ترین تعداد معادن در حال بهره‌برداری را خود جای داده‌اند.

ارزش کل تولیدات معادن در حال بهره‌برداری کشور در سال ۱۳۹۳ بالغ بر ۱۳ هزار و۳۹۲ میلیارد تومان بوده است و در بین فعالیت‌های مختلف معادن سنگ‌آهن با ۲ هزار و ۳۱۲ میلیارد توان، سنگ مس با ۷ هزار و ۱۲ میلیارد تومان و سنگ تزئینی با ۸۲۰ میلیارد تومان، بالا‌‌ترین ارزش تولیدات سالانه را داشته‌اند.

همچنین نتایج به دست آمده از آمارگیری نشان می‌دهد مجموعاً ۹۱ هزار و ۸۹۶ نفر در سال ۱۳۹۳ در معادن در حال بهره‌برداری کشور اشتغال داشته‌اند که از این تعداد ۲۱ هزار و ۳۷۲ نفر کارگران ساده، ۲۶ هزار و ۴۱۳ نفر کارگران ماهر، ۴ هزار و ۴۰۸ نفر تکنیسین‌ها، ۵ هزار و ۴۵۸ نفر مهندسان، ۱۵ هزار و ۲۲۰ نفر شاغلان امور حمل و نقل و ۱۸ هزار و ۹۹۸ نفر شاغلان امور اداری و مالی بوده‌اند.

ارزش افزوده حاصل از فعالیت معادن در حال بهره‌برداری کشور در سال ۱۳۹۳ جمعاً بالغ بر ۹ هزار و ۷۵۹ میلیارد تومان بوده است که از آن میزان معادن سنگ‌آهن، یک هزار و ۶۰۱ میلیارد تومان، سنگ مس ۵ هزار میلیارد تومان و سنگ تزئینی ۶۴۰ میلیارد تومان ارزش‌افزوده داشته‌اند.

گفتنی است در سال ۱۳۹۳ مبلغ هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان، در معادن در حال بهره‌برداری کشور سرمایه‌گذاری انجام شده است، در بین فعالیت‌های مختلف معادن سنگ‌آهن با هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، سنگ تزئینی ۱۳۳ میلیارد تومان و سنگ شن ۱۱۶ میلیارد تومان بیش‌ترین سرمایه‌گذاری را داشته‌اند.

همچنین در سال ۱۳۹۳ از مجموع معادن در حال بهره‌برداری کشور، پنج هزار و ۳۵۵ معدن توسط بخش خصوصی (۹۷٫۱ درصد)، و ۱۵۶ معدن (۲٫۸ درصد)، توسط بخش عمومی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

 

در سال ۱۳۹۳، در مجموع به‌طور متوسط ۹۱ هزار و ۸۶۹ نفر در معادن کشور مشغول به‌کار بوده‌اند که از این بین سهم اشتغال بخش خصوصی ۸۵ درصد سهم بخش خصوصی (۷۸ هزار و ۱۳۴ نفر) و سهم بخش عمومی ۱۵ درصد (۱۳ هزار و ۷۳۵)، نفر بوده است.