معدن‌داران تمایل چندانی به صادرات ندارند

مدیر بازرگانی شرکت صنعتی و معدنی چادرملو با اشاره به قیمت‌های جهانی   معدن‌داران تمایل چندانی به صادرات ندارند مدیر بازرگانی شرکت صنعتی و معدنی چادرملو گفت: وضع عوارض صادراتی بر محصولات سنگ‌آهنی مغایر با سیاست توسعه است. به گزارش مهر، محمدبرقی با اشاره به ضرورت اتخاذ تدابیر تشویقی برای صادرات محصولات معدنی به ویژه […]

مدیر بازرگانی شرکت صنعتی و معدنی چادرملو با اشاره به قیمت‌های جهانی  

معدنداران تمایل چندانی به صادرات ندارند

مدیر بازرگانی شرکت صنعتی و معدنی چادرملو گفت: وضع عوارض صادراتی بر محصولات سنگ‌آهنی مغایر با سیاست توسعه است.

به گزارش مهر، محمدبرقی با اشاره به ضرورت اتخاذ تدابیر تشویقی برای صادرات محصولات معدنی به ویژه سنگ‌آهن اظهارداشت: در حال حاضر عمده تولیدکنندگان سنگ‌آهن ترجیح می‌دهند مواداولیه واحدهای تولید فولاد در داخل کشور را تأمین کنند و با توجه به قیمت‌های جهانی این محصول، معدن‌داران تمایل چندانی به صادرات ندارند.

وی افزود: در عین حال به دلیل بهره‌گیری واحدهای فولادی کشور از روش قوس الکتریکی، سنگ‌آهن به‌طور مستقیم برای این واحد‌ها قابل استفاده نیست و تنها کارخانه ذوب‌آهن اصفهان به روش کوره بلند محصول شمش تولید می‌کند که نیاز به سنگ‌آهن دارد که آن هم تاکنون تأمین شده است، بنابراین در حال حاضر برخی معادن، محصول سنگ‌آهن مازاد دارند و یا به دلیل عیار پایین برای مصرف داخل مناسب نیست و تنها راه آن صادرات این محصول است.

برقی ادامه‌داد: در حال حاضر واحدهای بزرگ معدنی از جمله چادرملو اقدام به تکمیل زنجیره تولید کرده‌اند و تولیدات خود را از مرحله استخراج سنگ‌آهن تا فرآوری به‌طورکامل انجام می‌دهند اما برای توسعه واحدهای صنعتی خود نیاز به منابع مالی دارند که بخشی از آن می‌تواند از طریق صادرات مازاد محصول سنگ‌آهن تأمین شود.

وی یادآورشد: همچنین بسیاری از معادن کوچک سنگ‌آهن کشور محصولی با عیار پایین دارند که مصرف داخلی ندارد و باید به صادرات بیندیشند، اما با وضع تعرفه ۱۵ درصدی، به‌طور قطع صادرات مقرون به صرفه نخواهد بود که در این صورت هم تکمیل طرح‌های توسعه به تعویق می‌افتد و هم موجب تعطیلی بسیاری از معادن می‌شود.

برقی همچنین تصریح‌کرد: سنگ‌آهن دانه‌بندی محصول خام نیست که عده‌ای با این تفسیر اشتباه تلاش می‌کنند وضع عوارض صادرات برای سنگ‌آهن را با آن توجیه کنند، سنگ‌آهن پس از استخراج چند مرحله فرآوری را طی می‌کند تا به محصول دانه‌بندی تبدیل شود و اگر این محصول را خام تلقی کنیم، شمش فولاد هم نسبت به مرحله بعدی خود محصول خام است.

مدیر بازرگانی شرکت صنعتی و معدنی چادرملو عنوان‌کرد: چرا تصمیم‌گیرندگان و سیاست‌گذاران امور اقتصادی توقع دارند، سرمایه‌گذاری از طرف بخش خصوصی انجام شود ولی اختیار فروش نداشته باشند، وقتی پشتیبانی مناسبی از طرف بانک‌های داخلی در اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت و مناسب به تولیدکنندگان صورت نمی‌گیرد و هزینه تولید هم هر سال بالاتر می‌رود، تنها راه پیشِ روی علاقه‌مندان به توسعه تولید، تأمین مالی از طریق صادرات است تا با استفاده از درآمد ارزی حاصله، به خرید تجهیزات و ماشین‌آلات بپردازند.

برقی با اشاره به نقش بورس در واقعی کردن قیمت‌ها گفت: وقتی در فرایند عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا، مشتری برای محصول پیدا نشد، مازاد محصول عرضه شده در بورس کالا به عنوان محصولی که امکان صادرات دارد، باید بدون هیچ‌گونه عوارضی قابلیت صادرات داشته باشد و این موضوع را قانون‌گذار پیش‌بینی کرده اما متأسفانه هرازگاهی برخی تصمیم‌ها فضای کسب و کار این صنعت را دچار چالش می‌کند.

برقی با اشاره به جایگاه معادن ایران در توسعه اقتصادی کشور گفت: ظرفیت معادن ایران برای ارزش‌آفرینی اقتصادی به حدی است که در صورت برنامه‌ریزی صحیح و سرمایه‌گذاری مناسب می‌تواند موجب رونق اقتصادی و توسعه پایدار شود و یکی از راه‌های درآمدزایی برای معادن و تحقق این امر، ایجاد تسهیلات تشویقی برای صادرات است ولی متأسفانه شاهد ایجاد موانع و تعیین تعرفه‌های بازدارنده برای صادرات موادمعدنی هستیم.

وی افزود: بورس کالا به عنوان یک مرکز انسجام‌دهنده بازار عرضه و تقاضا خوب است، مشروط به این‌که از تولیدکننده و مصرف‌کننده سلب اختیار نکند بلکه راهکاری در کنار سایر روش‌های خرید و فروش کالا یا محصول باشد.

برقی یادآورشد: گروهی معتقدند عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا مکانیزم مطمئنی برای کشف قیمت این محصول و تضمینی مطمئن برای فروش است، در حالی‌که تولیدکننده و خریداران داخلی سنگ‌آهن مشکلی برای کشف قیمت و خرید و فروش این محصول ندارند و از گذشته در تعامل با یکدیگر در فضای دوستانه و حرفه‌ای به توافق رسیده‌اند.

 

وی تصریح‌کرد: در حال حاضر قیمت سنگ‌آهن در داخل کشور برای تولیدکنندگان فولاد کم‌تر از قیمت جهانی است و بعید می‌دانم این گروه موافق خرید سنگ‌آهن از بورس کالا باشند.