پرداخت حقوق دولتی معادن سنگ مطابق برداشت

دبیر انجمن سنگ ایران مطرح کرد پرداخت حقوق دولتی معادن سنگ مطابق برداشت دبیر انجمن سنگ ایران گفت: براساس برنامه‌ریزی در شورای سیاست‌گذاری صنعت سنگ برای یک دوره ۵ساله، دستیابی به دومیلیارد دلار ارزش صادرات این بخش پیش‌بینی شد که واقع‌بینانه است. به گزارش ایرنا، احمدشریفی اظهارداشت: ریاست شورای مزبور برعهده معاونت امور معادن و […]

دبیر انجمن سنگ ایران مطرح کرد

پرداخت حقوق دولتی معادن سنگ مطابق برداشت

دبیر انجمن سنگ ایران گفت: براساس برنامه‌ریزی در شورای سیاست‌گذاری صنعت سنگ برای یک دوره ۵ساله، دستیابی به دومیلیارد دلار ارزش صادرات این بخش پیش‌بینی شد که واقع‌بینانه است.

به گزارش ایرنا، احمدشریفی اظهارداشت: ریاست شورای مزبور برعهده معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت است و دبیری آن نیز به انجمن واگذار شده و اجرایی شدن تصمیمات این شورا اهمیت به‌سزایی دارد.

ارزش کنونی صادرات سنگ کشور

دبیر انجمن مزبور یادآورشد: ارزش صادرات سنگ کشور در شرایط فعلی سالیانه به ۲۰۰ تا ۳۰۰میلیون دلار می‌رسد که این رقم با توانمندی و امکانات این بخش همسویی ندارد و باید ارقام بالاتری تحقق یابد.

وی اضافه‌کرد: سند چشم‌انداز صنعت سنگ برپایه دوره ۵ساله مشخص شده و در واقع با این نقشه راه، تکالیف دولت و بخش خصوصی تبیین و ترسیم شده است.

شریفی تأکیدکرد: آنچه اهمیت جدی دارد، راهکارهای عملی برای تحقق سند چشم‌انداز صنعت سنگ است و باید موانع شناسایی و برطرف شود.

دبیر انجمن سنگ گفت: یکی از مصوبه‌های شورای یادشده، این‌که هنگام بروز بحران در صنعت سنگ، معادنی که با مشکل روبه‌رو شده‌اند و نمی‌توانند اقدام به فروش سنگ کنند، میزان حقوق دولتی آنها با مقدار برداشت سنگ از معدن تناسب داشته باشد.

به گفته وی، برخی از معادن هنگام شرایط بحرانی میزان برداشت خود را به سطح ۳۰درصد می‌رسانند، بنابراین میزان حقوق دولتی باید با شرایط روز مطابقت داشته باشد.

درخواست فعالان معدنی، پشتیبانی وزارت صنعت

شریفی خاطرنشان‌ساخت: هنگامی که بهره‌بردار معدن سنگ امکان فروش ندارد و با زیان روبه‌رو شده، انتظار پشتیبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت را به عنوان حامی خود دارد و نباید براساس پروانه بهره‌برداری معدن از افراد حقوق دولتی اخذ شود.

وی تصریح‌کرد: خواسته فعالان معدنی این است که وزارت صنعت نسبت به مصوبه‌های شورای سیاست‌گذاری صنعت سنگ، نگاه عملیاتی داشته باشد و این مهم درخواست همگانی است.

وزارت صنعت، میزان معادن کشور را بالغ بر ۱۰هزار معدن ذکر کرده که از این رقم بیش از ۵۰درصد فعال محسوب می‌شود و ۱۵تا ۲۵درصد آنها نیز در مراحل مختلف تجهیز و آماده‌سازی قرار دارند.

شمار معادن سنگ نیز حدود دوهزار معدن ذکر شده که از این رقم بیش از یکهزارو۲۰۰ تا ۳۰۰معدن فعال هستند.

 

علاوه بر این افزون بر ۶هزار واحد سنگبری در کشور فعالیت دارند که از این رقم نزدیک به ۵۰درصد آنها در پایتخت و شهرک‌های صنعتی اطراف آن دایر است.