اولویت‌های ۶ گانه بخش خصوصی در توسعه اکتشافات معدنی

اولویت‌های ۶ گانه بخش خصوصی در توسعه اکتشافات معدنی نشست کمیته اکتشاف خانه معدن ایران با محوریت عملکرد اکتشافات معدنی کشور در سال ۹۶ با حضور مدیران اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار شد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی خانه معدن ایران، در ابتدای این نشست کوروش‌شعبانی رییس کمیته […]

اولویت‌های ۶ گانه بخش خصوصی در توسعه اکتشافات معدنی

نشست کمیته اکتشاف خانه معدن ایران با محوریت عملکرد اکتشافات معدنی کشور در سال ۹۶ با حضور مدیران اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی خانه معدن ایران، در ابتدای این نشست کوروش‌شعبانی رییس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران با اعلام عملکرد بخش خصوصی در اکتشافات معدنی از فعالان این حوزه خواست تا راهکارهای خود را برای توسعه اکتشافات معدنی کشور مطرح کنند.

در ادامه این نشست، عباس‌گل‌محمدی، معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی اظهارکرد: سازمان زمین‌شناسی قصد دارد با تدوین سند راهبردی برای اکتشافات معدنی برنامه‌ای جامع و بلندمدت تدوین کند و در اختیار فعالان این حوزه قرار دهد تا بخش اکتشاف رونق بگیرد. زیرا یکی از اولویت‌های سازمان این است که در کنار فعالیت‌های خود بخش خصوصی جان بگیرد و شرکت‌های خصوصی نیز توان فعالیت و رقابت پیدا کنند.

او با اشاره به نقاط قوت و ضعف اکتشافات معدنی کشور گفت: تبادل‌نظر و ارایه راهکار از سوی فعالان بخش اکتشاف می‌تواند در شکوفایی این عرصه از کسب‌و‌کار مؤثر واقع شود همچنین سبب می‌شود سند کاربردی برای پیشبرد فعالیت‌های اکتشافی ایران تهیه شود. در مقطع کنونی سازمان زمین‌شناسی هم از دانش داخلی و هم از دانش خارجی بهره‌ می‌برد و به هیچ وجه سازمان در زمینه فعالیت‌های اکتشافی تکرو نیست و سعی داد با جمع‌آوری داده‌های درست و فنی و ارایه آن به کمک توسعه معادن ایران بیاید.

گل‌محمدی افزود: برای تدوین برنامه‌ای جامع اکتشافی در وهله اول باید ببینیم چه جایگاهی در جهان داریم و در وهله دوم نیز برای اکتشافات معدنی در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ چه الزاماتی در نظر گرفته شده است. زیرا اغلب برنامه‌هایی که تاکنون برای اکتشافات معدنی تدوین شده بر اثر هوش هیجانی بوده و چند نفر دور هم جمع شده‌اند و این برنامه را از نگاه خودشان نوشته‌اند در حالی که ارتقای وضعیت اکتشاف در کشور نیاز به برنامه‌ای جامع دارد.

او با تأکید بر ایجاد پایگاهی جامع برای داده‌های اکتشافی ایران، گفت: هر وزارتخانه و سازمانی به محدوده‌ای رفته و از آن منطقه دیتاهایی جمع کرده در حالی که می‌توان از اطلاعات و دیتاهای جمع‌آوری شده در سازمان زمین‌شناسی، سازمان انرژی اتمی، ایمیدرو و وزارت نفت و‌… استفاده کرد و آنها را در پایگاهی تجمیع کرد. این موضوع در استراتژی سال ۹۷ اولویت دارد.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی با بیان ‌این‌که نمایندگان مجلس با اختصاصی شدن درآمدهای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور موافقت کردند، اعلام‌کرد: سازمان زمین‌شناسی نیاز به کمک مالی ندارد و این روز‌ها در حال مذاکره با شرکت‌های خارجی است اما برای توسعه فعالیت‌های خود و رفع مشکلات موجود این حوزه نیاز به مشاوره و مطرح شدن نظرات بخش خصوصی دارد.

بابک‌بابایی، مدیر امور اکتشافات و مهندسی توسعه شرکت ملی مس در ادامه اظهارکرد: تدوین سند چشم‌انداز برای اکتشافات معدنی کشور باید به‌گونه‌ای باشد که حلقه‌های زنجیره اکتشاف به درستی در کنار هم قرار گیرد و حرکت کند. شرکت مس در زمینه اکتشافات سعی کرده دقت و صحت را بالا ببرد زیرا همان‌طور که می‌دانید اگر داده‌ها به درستی جمع‌آوری نشود، ممکن است در پایان کار به ذخیره مورد نظر دست پیدا نکنیم و وقت و هزینه بسیاری برای این اقدامات صرف شود. در حالی که ما در شرکت ملی مس با بروزرسانی نرم‌افزار‌ها و اطلاعات کافی ریسک اکتشاف را پایین آورده‌ایم.

او با بیان ‌این‌که اکتشاف و فرآوری الزامات خاص خود را دارد، گفت: در زمینه اکتشافات معدنی ابتدا باید اطلاعات را بررسی کنیم و بعد آنها را اعتبارسنجی کنیم تا متوجه این شویم که پروژه‌ اکتشافی تا چه اندازه برای ما اقتصادی است. گزارش‌های اکتشافی که در سازمان‌ها تهیه می‌شود باید مبنای کارشناسی داشته باشند. در شرکت ملی مس این مبنای کارشناسی رعایت می‌شود و همواره اکتشافات نتیجه‌بخش بر این اصل تکیه داشته است.

بابایی افزود: در برنامه‌ریزی ۵ساله شرکت مس، اکتشافات تا سال۱۳۹۸ براساس همین رویکرد ادامه خواهد داشت و موظف هستیم آمار معادن فعال مس کشور را داشته باشیم. زیرا ‌بیش‌ترین ذخایر مس کشور در معادن سرچشمه، سونگون و میدوک وجود دارد و برنامه‌های توسعه‌ای‌ در این محدوده‌ها مانند طرح توسعه‌ای چاه فیروز جریان خواهد داشت و برنامه‌های اکتشافی این طرح‌ها در اختیار شرکت ملی مس قرار گرفته است. این برنامه‌های اکتشافی مطمئناً معادن فعال ‌بیش‌تری را وارد چرخه بخش معدن کشور می‌کند.

در ادامه سیداحمدمشکانی، عضو هیأت‌رییسه کمیته اکتشاف خانه معدن ایران با بیان ‌این‌که نقشه‌های زمین‌شناسی نیاز به بازنگری دارد، اظهارکرد: تشکیل پایگاه داده‌های اکتشافی راهکار مناسبی برای توسعه فعالیت‌های اکتشافی است اما ‌این‌که چگونه این اطلاعات مورد بررسی و نظارت قرار گیرد مهم است و ‌این‌که اگر فعالان اکتشافی داده‌‌ و اطلاعات اشتباهی وارد این پایگاه کردند، بتوانند دوباره این داده‌ها را بازنگری کنند و این داده‌ها قابلیت اصلاح کردن داشته باشند.

کوروش‌شعبانی، رییس کمیته اکتشاف خانه‌معدن ایران در پایان جمع‌بندی این نشست را اعلام کرد و گفت: با توجه به نقطه نظراتی که از سوی فعالان حوزه اکتشافات بخش خصوصی مطرح شد، ۵اولویت در استراتژی سال آینده حایز اهمیت است. اول ‌این‌که جمع‌آوری داده‌های اکتشافی برای سال آینده در دستور کار قرار ‌گیرد زیرا این اطلاعات باید به راحتی در دسترس عموم قرار بگیرد و از هزینه‌های تکراری برای اکتشاف یک محدوده جلوگیری شود. دوم، در راستای ارتقای اکتشافات معدنی باید استراتژی یا سند راهبردی انعطاف‌پذیری داشته باشیم زیرا همواره روش‌ها و تکنولوژی این عرصه در حال تغییر است.

 

همچنین در وهله سوم، فعالان اکتشافات معدنی بخش خصوصی خواستار این هستند تا نظام آموزشی کشور مدیر پروژه اکتشافی پرورش دهد یا ‌این‌که سازمان‌های کاربردی عرصه علوم زمین، مهندسان اکتشاف را تعلیم دهند تا ۶سال آینده بتوان در شرکت‌های اکتشافی این نیرو‌ها پروژه‌ها را مدیریت کنند. اولویت چهارم، بازنگری نقشه‌های سازمان زمین‌شناسی است زیرا نقشه‌های کنونی نتوانسته نیاز اکتشاف‌کنندگان کشور را تأمین کند. اولویت پنجم این است که سازمان زمین‌شناسی در فعالیت‌های خود از توان بخش خصوصی نیز کمک بگیرد و تا مرحله‌ای از کار خود مجری پروژه باشد و ادامه کار را به بخش خصوصی واگذار کند. ششمین اولویت نیز اصلاح سیاست‌های مالیاتی بخش اکتشاف است.