رشد ۷۶٫۶درصدی اشتغال در قالب پروانه بهره‌برداری معدن ثبت شد

وزارت صنعت اعلام کرد؛ رشد ۷۶٫۶درصدی اشتغال در قالب پروانه بهره‌برداری معدن ثبت شد وزارت صنعت، معدن و تجارت از رشد ۷۶٫۶درصدی اشتغال در قالب پروانه بهره‌برداری معدن در دوره ۹ماه ۱۳۹۶ (منتهی به آذر) خبر داد و افزود: پروانه‌های یاد شده اشتغال۴هزارو‌۳۰۲نفر را به همراه دارد. به گزارش ایرنا، برپایه جداول آماری این وزارتخانه […]

وزارت صنعت اعلام کرد؛

رشد ۷۶٫۶درصدی اشتغال در قالب پروانه بهره‌برداری معدن ثبت شد

وزارت صنعت، معدن و تجارت از رشد ۷۶٫۶درصدی اشتغال در قالب پروانه بهره‌برداری معدن در دوره ۹ماه ۱۳۹۶ (منتهی به آذر) خبر داد و افزود: پروانه‌های یاد شده اشتغال۴هزارو‌۳۰۲نفر را به همراه دارد.

به گزارش ایرنا، برپایه جداول آماری این وزارتخانه نشان می‌دهد که در ۹ماه ۹۵ (منتهی به آذر) برای دوهزارو‌۴۳۵نفر فرصت اشتغال فراهم شد.

همچنین ماه‌های آبان و آذر۹۶ در مجموع برابر پروانه‌های بهره‌برداری معدن برای ۹۵۷‌نفر فرصت اشتغال فراهم آمد.

پیش از این شمار معادن کشور حدود ۱۰‌هزار معدن اعلام شده که از این رقم حدود ۶‌هزار معدن فعال و بقیه در دست تجهیز و یا راکد است.

میزان ذخیره معدنی کشور حدود ۶۰میلیاردتن اعلام شده که از این رقم نزدیک به ۴۰میلیاردتن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.

پروانه‌های اکتشاف و بهره‌برداری

براساس جداول آماری وزارتخانه مزبور، ۹ماه امسال (منتهی به آذر) میزان پروانه اکتشاف صادر شده نسبت به دوره مشابه پارسال رشد ۲۷٫۸درصدی را نشان می‌دهد.

مجموع دوره این گزارش تعداد ۷۰۲فقره پروانه اکتشاف معدن صادر شد، درحالی‌که طی مدت ۹ماه‌۹۵ صدور تعداد ۵۴۹فقره پروانه اکتشاف انجام گرفت .

ماه‌های آبان و آذر امسال شمار پروانه‌های اکتشاف به رقم ۱۴۲فقره رسید که سهم آذر ۴۹فقره و بقیه مربوط به آبان است .

همچنین در ۹ماه دوره این گزارش ۳۷۲فقره گواهی کشف معدن صادر شد، سهم ماه‌های آبان و آذر از این رقم ۷۴فقره بود که تعداد ۳۳فقره مربوط به آذر بود.

برابر آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت ۹ماه امسال ۵۳۳فقره پروانه جدید بهره‌برداری از معدن صادر شد و سهم ماه‌های آبان و آذر از این رقم ۱۲۲فقره بود.

تعداد پروانه‌های جدید بهره‌برداری از معدن در آذرماه امسال تعداد ۴۹فقره اعلام شد.

نرخ رشد بخش معدن

آمار وزارت صنعت در زمینه نرخ رشد اقتصادی بخش معدن، براساس سال پایه‌۱۳۹۰ برابر با ۱۰۰ نشان می‌دهد که در فصل سوم‌۹۵(پاییز) رشد اقتصادی ۴۰٫۵‌درصد بود، فصل چهارم پارسال (زمستان) به ۲۷٫۱‌درصد رسید.

برپایه این جدول فصل نخست ۹۶‌(بهار) رشد اقتصادی بخش معدن ۴٫۶‌درصد ثبت شد و در فصل دوم امسال (تابستان) به ۳٫۸‌درصد رسید.

علاوه براین در ۶ماه‌۹۶ نرخ رشد اقتصادی معدن برابر با ۴٫۲درصد گزارش شد.

گفتنی است که جمهوری اسلامی از نظر میزان ذخیره اکتشافی معدن رتبه چهاردهم را در دنیا دارد و از نظر تنوع ذخایر جایگاه دهم جهانی را به خود اختصاص داده است.