واگذاری تهیه نقشه دگرگونی خاورمیانه به ایران

در مجمع عمومی کمیسیون نقشه‌های زمین‌شناسی دنیا در پاریس اتفاق افتاد واگذاری تهیه نقشه دگرگونی خاورمیانه به ایران طی برگزاری مجمع عمومی نقشه‌های زمین‌شناسی دنیا در پاریس، تهیه نقشه دگرگونی خاورمیانه به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران واگذار شد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور،، نظر به […]

در مجمع عمومی کمیسیون نقشه‌های زمین‌شناسی دنیا در پاریس اتفاق افتاد

واگذاری تهیه نقشه دگرگونی خاورمیانه به ایران

طی برگزاری مجمع عمومی نقشه‌های زمین‌شناسی دنیا در پاریس، تهیه نقشه دگرگونی خاورمیانه به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران واگذار شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور،، نظر به نقش فعال ایران در کمیسیون یاد شده و تهیه کلیه نقشه‌های خاورمیانه و برخی از نقشه‌های جهانی توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، این کمیسیون به دنبال رضایت‌مندی از تهیه «نقشه تکتونوماگماتیسم خاورمیانه» و «نقشه کواترنری خاورمیانه» تهیه نقشه دگرگونی خاورمیانه را نیز به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران واگذار کرد.

بر همین اساس، قرار است این نقشه با همکاری «کمیسیون فرعی نقشه‌های دگرگونی و ماگماتیسم» کمیسیون نقشه‌های زمین‌شناسی دنیا تهیه شود.

بازنگری و فعال کردن تفاهمنامه همکاری دوجانبه و سرعت بخشیدن به پروژه‌های مشترک ایران و فرانسه

همچنین، راضیه‌لک، رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در CNRS مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه به عنوان بزرگ‌ترین سازمان پژوهش‌های پایه‌ای در اروپا در کلیه زمینه‌های علوم، حضور یافت. در ادامه در مؤسسه علوم زمین و نجوم نیز به عنوان یکی از مؤسسات زیر مجموعهCNRS ملاقاتی با پروفسور پاتریک‌ندلک (Patrick Nedellec) رییس دفتر پژوهش‌ها و همکاری‌های بین‌المللی اروپا و تنی چند از محققان آن داشت. در این نشست توضیحاتی در خصوص توانایی‌های CNRS و مؤسسه علوم زمین ارایه شد و همچنین فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز برای حاضران در این نشست تشریح شد. یادآور می‌شود، در این بازدید در خصوص بازنگری و فعال کردن تفاهمنامه همکاری دوجانبه و سرعت بخشیدن به پروژه‌های مشترک، همکاری در تربیت نیروهای متخصص موردنیاز برای تجهیز آزمایشگاه‌های فوق تخصصی علوم زمین از قبیل آزمایشگاه‌های سن‌سنجی و همچنین مشاوره در تأمین فناوری‌های نوین علوم زمین و معدن توافقاتی حاصل شد.

توسعه همکاری‌های زمین‌شناسی ایران و دانشگاه سوربن

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین ضمن حضور در دانشگاه سوربن و ملاقات با خانم‌دکترسابین‌لوپز (Sabine Lopez) مدیر ارتباطات بین‌المللی دانشگاه نشستی در خصوص پروژه‌های مشترک کاربردی در علوم بین رشته‌ای از قبیل مطالعات آب زمین شناختی، تغییر اقلیم، خشکسالی، زمین‌شناسی زیست‌محیطی، ریزگرد‌ها داشت.

لازم به توضیح است نحوه همکاری‌های مشترک ایران و فرانسه به‌گونه‌ای طراحی شده که تنها در قالب تفاهمنامه مشارکت‌ها صورت خواهد گرفت و قراردادی بسته نخواهد شد.

همچنین متخصصان فرانسوی در پروژه‌های اولویت‌دار سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران و یا دانشگاه‌ها مشارکت خواهند کرد و دستاورد آنها از این مشارکت آن است که در مقالات منتشر شده سهیم خواهند بود.

براساس این گزارش، با دانشگاه سوربن در خصوص به‌کارگیری دانشجویان در پروژه‌های پژوهشی ایران و ارایه مدرک دو جانبه توسط فرانسه و ایران نیز صحبت‌هایی توسط آقای‌دکترمهرابی، استاد دانشگاه خوارزمی و عضو کمیته علوم زمین یونسکو-که در این سفر همراه بودند-صورت گرفت که بر همین اساس از آنجاییکه تفاهمنامه همکاری با دانشگاه سوربن منقضی شده بود مقرر شد، پیش‌نویس تفاهمنامه جدیدی تنظیم و پس از تأیید رؤسای دانشگاه سوربن و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران نهایی شود.