بازسازی معادن حلقه‌ مفقوده معدنکاری در کشور

رییس خانه معدن ایران مطرح کرد بازسازی معادن حلقه‌ مفقوده معدنکاری در کشور نخستین نشست رسمی کمیته معدن و محیط‌زیست خانه معدن ایران با حضور اعضا، در محل خانه معدن ایران برگزار شد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی خانه معدن ایران، رییس خانه معدن ایران درباره مباحث صورت گرفته در این نشست گفت: […]

رییس خانه معدن ایران مطرح کرد

بازسازی معادن حلقه‌ مفقوده معدنکاری در کشور

نخستین نشست رسمی کمیته معدن و محیط‌زیست خانه معدن ایران با حضور اعضا، در محل خانه معدن ایران برگزار شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی خانه معدن ایران، رییس خانه معدن ایران درباره مباحث صورت گرفته در این نشست گفت: موضوع بازسازی معادن و تبدیل معادن متروکه به قطب‌های گردشگری یکی از مباحث مهمی بود که اعضا آن را مورد تجزیه و تحلیل خود قرارداده و بر اجرایی شدن قانون بازسازی معادن تأکید کردند.

محمدرضابهرامن با اشاره به این‌که سیاست‌گذاری‌ها در بخش معدن از فضای جزیره‌ای به فضایی تعاملی تغییر جهت داده است گفت: با توجه به این‌که امروز مسایل زیست‌محیطی به عنوان یکی از ابر چالش‌های اقتصاد ایران شناخته می‌شود، و همه مردم از ان متضرر می‌شوند، فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی باید در جهت کاهش اثرات زیست‌محیطی و حفظ محیط‌زیست کشور کوشا باشند و آن را وظیفه خود بدانند.

او افزود: حفظ اقلیم ایران و تنوع‌های زیست‌محیطی آن بر هر شهروند ایرانی واجب است و نمی‌توان به خاطر یک فعالیت اقتصادی از محیط‌زیست چشم پوشید، چرا که هرگونه ضربه به محیط‌زیست سبب خواهد شد زیرساخت لازم برای انجام هر فعالیت اقتصادی و داشتن یک زندگی خوب از بین برود.

رییس خانه معدن ایران تصریح‌کرد: خوشبختانه معدنکاران اصیل کشور با حساسیت ویژه‌ای مباحث زیست‌محیطی را دنبال می‌کنند و برای حفظ و توسعه محیط‌زیست مناطق معدن بودجه‌ای جداگانه در نظر گرفته‌اند تا فعالیت‌های معدنی حتی‌الامکان سبز باشد و معدنکاری سبز در کشور نهادینه شود.

او گفت: موضوع بازسازی معادن در حال حاضر یکی از حلقه‌های مفقوده معدنکاری در کشور است که خوشبختانه این موضوع در حال نهادینه شدن بوده و معادن جدید از همان ابتدای کار برنامه‌های خود را برای بازسازی معادن پس از اتمام ذخایر معدنی ارایه می‌دهند.

بهرامن افزود: بحث بازسازی در معادن اگرچه زیاد جدید نیست اما در کشور ما جدی گرفته نشده و باید این موضوع مورد توجه فعالان معدنی قرار گیرد تا مناطق معدنی پس از اتمام فعالیت‌ها به حال خود ر‌ها نشوند و مورد بازسازی قرار گیرند یا از ظرفیت‌های گردشگری آن به نحو مطلوبی استفاده شود.

رییس خانه معدن ایران گفت: معادن تا جایی که امکان دارد باید به دست اهلش سپرده شود و افرادی که خارج از تخصص‌های معدنی وارد این فعالیت می‌شوند نباید با اقدامات ضد محیط‌زیستی و منافع کوتاه‌مدت خود، عرصه را بر فعالیت سایر معدنکاران تنگ کرده و آنان را بدنام کنند.

بهرامن افزود: در اینجاست که نقش نظام نظارتی ما باید پررنگ باشد و کسانی که خواهان فعالیت معدنی هستند در ابتدا باید طرح‌های خود را برای حفظ و توسعه محیط‌زیست و بازسازی ارایه دهند و سپس مجوزهای لازم برای آنان صادر شود.

او گفت: یکی از موضوعاتی که در این نشست مورد توجه قرار گرفت، استقرار نمایندگان امین محیط‌زیست و منابع طبیعی در معادن بود که این افراد با معرفی سازمان‌های گفته شده به استخدام معادن در می‌آیند اما بر روند رعایت مسایل زیست‌محیطی براساس ضوابط قانونی نظارت خواهند داشت.

در این نشست، محمدیزدی استاد دانشگاه شهید بهشتی، علی‌سلاجقه استاد دانشگاه تهران، جهانبخش شیردم استاد دانشکده محیط‌زیست، انوشیروان‌کنی استاد دانشگاه شهید بهشتی، رضااقتدار و بیتا‌ملکی به نمایندگی از سازمان حفاظت از محیط‌زیست حضور داشتند.