ضرورت نرخ‌گذاری فولاد بر پایه قیمت جهانی در بورس کالا

رییس انجمن فولاد مطرح کرد   ضرورت نرخ‌گذاری فولاد بر پایه قیمت جهانی در بورس کالا رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران موضوع تعیین نرخ تولیدات فولادی بر پایه نرخ جهانی در بورس کالا را ضروری دانست و گفت: قیمت تولیدات فولادی در کشور حدود ۱۵درصد کم‌تر از نرخ‌های جهانی است. محموداسلامیان در گفت‌وگو با ایرنا […]

رییس انجمن فولاد مطرح کرد  

ضرورت نرخ‌گذاری فولاد بر پایه قیمت جهانی در بورس کالا

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران موضوع تعیین نرخ تولیدات فولادی بر پایه نرخ جهانی در بورس کالا را ضروری دانست و گفت: قیمت تولیدات فولادی در کشور حدود ۱۵درصد کم‌تر از نرخ‌های جهانی است.

محموداسلامیان در گفت‌وگو با ایرنا اظهارداشت: اگر قیمت فولاد در بورس کالا بر پایه نرخ جهانی نباشد، مانند ارز، نرخ پشت پرده و حاشیه برای آن درست می‌شود.

وی تصریح‌کرد: پذیرش قیمت جهانی برای تولیدات فولادی و تعیین مرزبندی برای این موضوع مهم است زیرا تکلیف واردات و صادرات را هم مشخص می‌کند.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پاسخ پرسش ایرنا مبنی به این‌که افزایش نرخ تولیدات فولادی در حالی که اغلب مواداولیه از منابع داخلی تأمین می‌شود، چه توجیهی دارد، اظهارداشت: بالغ بر ۹۰درصد مواد مورد نیاز تولید فولاد در داخل تأمین می‌شود و حدود ۱۰درصد وارداتی است، اما قیمت بازار داخلی این بخش متأثر از بازار جهانی است.

وی یادآورشد: بررسی قیمت تولیدات فولادی کشورمان نشان می‌دهد که به‌طور میانگین حدود ۱۵درصد کم‌تر از نرخ‌های جهانی است.

به گفته اسلامیان، رشد قیمت تولیدات داخلی فولاد به دنبال افزایش نرخ جهانی آن صورت گرفته است و این رویه، موضوع تازه‌ای نیست.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پاسخ به این پرسش ایرنا مبنی بر این‌که چرا رویکرد صادراتی فولاد خام بیش از محصولات تولیدی است، گفت: محدودیت‌هایی که در زمینه بین‌المللی برای اقتصاد کشورمان ایجاد شده است، از دلایل اصلی این امر محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان‌ساخت: امروز صادرات محصول نهایی به کشورهای مختلف بسیار دشوار است و این موضوع براساس تمایل ایران نیست، بلکه بنا بر تقاضای مشتریان انجام می‌شود.

بر پایه جدید‌ترین آمار انجمن جهانی فولاد که دی‌ماه گذشته منتشر شد، چین با تولید ۸۳۱٫۷میلیون‌تن فولاد خام، عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده را در میان ۶۶کشور در سال۲۰۱۷ میلادی از آن خود کرد؛ ایران نیز در این سال۲۱٫۷ میلیون تن فولاد خام تولید کرده است.

برابر آمارهای صادرات ۹ماهه بخش معدن و صنایع معدنی میزان ۶میلیون‌و۳۷۰هزارتن زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط به ارزش افزون بر دومیلیاردو۳۴۲میلیون‌دلار راهی بازارهای صادراتی شد که از نظر وزن و ارزش نسبت به دوره مشابه در سال۹۵ به ترتیب ۲۳ و ۳درصد رشد نشان می‌دهد.

در حالی که در افق سند چشم‌انداز ۲۰ساله صادرات ۱۵تا ۲۰میلیون تنی فولاد خام (میانی) و تولیدات مربوطه دیده شده است، جمهوری اسلامی ایران پیش‌بینی کرده که امسال حدود ۸میلیون‌تن صادرات فولاد خام و محصولات آن رقم بخورد.