اثرات تصمیم تعرفه‌ای ترامپ بر صنعت فولاد ایران

مدیرعامل فولاد جنوب مطرح کرد اثرات تصمیم تعرفه‌ای ترامپ بر صنعت فولاد ایران مدیرعامل فولاد جنوب گفت: اعمال این تعرفه بر روی فولاد اروپا سبب می‌شود که نقل و انتقالات این کالای اساسی بین اروپا و آمریکا به حداقل برسد و بازار برای محصولات ما جا باز کند. به گزارش ایلنا، دونالد ترامپ همان‌قدر که […]

مدیرعامل فولاد جنوب مطرح کرد

اثرات تصمیم تعرفه‌ای ترامپ بر صنعت فولاد ایران

مدیرعامل فولاد جنوب گفت: اعمال این تعرفه بر روی فولاد اروپا سبب می‌شود که نقل و انتقالات این کالای اساسی بین اروپا و آمریکا به حداقل برسد و بازار برای محصولات ما جا باز کند.

به گزارش ایلنا، دونالد ترامپ همان‌قدر که مورد تنفر مردم خاورمیانه و شرق دور است در کشورش طرفداران زیادی دارد که در راس آنها فعالان اقتصادی هستند که بعد از بحران املاک و ورشکسته شدن بانک‌ها دوران رونق اقتصادی را تجربه می‌کنند شاهد این ادعا، شاخص داوجونز آمریکا است که ماه‌هاست روند صعودی به خود گرفته و مطابق جدید‌‌ترین آمار ارائه شده بیکاری در ایالات‌متحده در ۲۰سال اخیر به پایین‌‌‌ترین حد خود رسیده است.

در سیستم حکومتی آمریکا که متشکل از دو مجلس است به راحتی می‌توان رییس‌جمهور را تغییر داد اما هنوز به رغم تصمیم‌های عجیب و غریب ترامپ در حوزه‌های بین‌الملل و سیاسی هیچ کدام از اقشار آمریکا برای نبود وی به اجماع نرسیده‌اند آن هم فقط به یک دلیل؛ رونق اقتصادی.

اما این بار ترامپ جنگ تعرفه‌ای را آغاز کرده است که امکان دارد بر روابط سیاسی نزدیک‌‌ترین متحدان آمریکا تأثیر بگذارد.

در حالی که بیش‌تر اقتصاددان‌‌‌ها و فعالین اقتصادی آمریکا از این تصمیم حمایت کردند برخی دیگر همچون مؤسسه میز کسب و کار واشنگتن، نگرانی خود را از این مسأله ابراز داشتند و در خصوص اقدامات تلافی جویانه کشور‌‌ها علیه اقتصاد آمریکا هشدار داده‌اند.

بر اساس آخرین آمارهای وزارت بازرگانی آمریکا، در حال حاضر ۱۶٫۷درصد از واردات فولاد این کشور، از همسایه شمالی آن یعنی کانادا صورت می‌گیرد؛ کشورهای برزیل و کره جنوبی با ۱۳٫۲ و ۹٫۷درصد سهم از بازار فولاد وارداتی آمریکا در رتبه‌های بعدی قرار دارند و فولادسازان چینی کم‌تر از ۵ درصد از فولاد وارداتی آمریکا را تأمین می‌کنند.

مدیرعامل فولاد جنوب در خصوص این تصمیم ترامپ گفت: اعمال تعرفه بر روی فولاد اروپا و خصوصاً چین سبب خواهد شد که تولید کنندگان فولاد آمریکا با یک جهش خیره‌کننده‌ای تولیدات خود را افزایش دهند و بازار مصرف داخلی را به‌طور کامل در اختیار خود بگیرند.

دنیا نور ادامه داد: اقتصاد آمریکا دوران خوب را می‌گذراند و در دو سال اخیر رونق گرفته است فولاد به عنوان یک کالای اساسی و مادر نقش مهمی در تأمین کالا‌‌ها دارد و حالا با محدود شدن واردات، صنایع آمریکا همچون اسلحه‌سازی مجبور هستند که از تولیدات داخل استفاده کنند.

وی در خصوص تأثیر این تصمیم بر فولاد کشور گفت: این اتفاق می‌تواند یک فرصت خوب و هم می‌تواند یک تهدید برای ما باشد. اعمال این تعرفه بر روی فولاد اروپا سبب می‌شود که نقل و انتقالات این کالای اساسی بین اروپا و آمریکا به حداقل برسد و بازار برای محصولات ما جا باز کند. اما از طرف دیگر این خطر وجود دارد که اگر طی ماه‌های آینده ترامپ برجام را تمدید نکند بر روی نقل و انتقالات بانکی تأثیر بگذارد و ما دوبار به دوران قبل از برجام برگردیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بهترین کاری که ما می‌توانیم به لحاظ دیپلماسی اقتصادی انجام دهیم این است که رابطه خود را با اتحادیه اروپا گسترش دهیم و رؤسای آنها را مجاب کنیم که تحت‌تأثیر آمریکا قرار نگیرند و در آینده نقل و انتقالات بانکی بین اروپا و ایران انجام شود.

در همین حال، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران هشدار داده است: در صورت اجرایی شدن این تصمیم، خطر هجوم واردات فولاد کشور را تهدید می‌کند چرا که کشورهای صادرکننده فولاد به آمریکا به دنبال بازارهای دیگری می‌روند و ایران هدف مناسبی برای آنهاست چون تعرفه حداقلی دارد.