ایجاد رصدخانه فعالیت‌های معدنی در سال آینده

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو ایجاد رصدخانه فعالیت‌های معدنی در سال آینده مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با بیان این‌که در بخش فناوری معدنی نیز رصدخانه فعالیت‌های معدنی در دانشگاه صنعتی شریف در سال آینده ایجاد خواهد شد گفت در توانمندسازی نیز برنامه‌های خاصی پیش‌بینی شده است که یکی از این برنامه‌ها برگزاری […]

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو

ایجاد رصدخانه فعالیت‌های معدنی در سال آینده

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با بیان این‌که در بخش فناوری معدنی نیز رصدخانه فعالیت‌های معدنی در دانشگاه صنعتی شریف در سال آینده ایجاد خواهد شد گفت در توانمندسازی نیز برنامه‌های خاصی پیش‌بینی شده است که یکی از این برنامه‌ها برگزاری دوره DBA در دانشگاه شهید بهشتی است که از مدیران و کارشناسان همه بنگاه‌های حاضر در بخش معدن دعوت می‌شود که ثبت نام کنند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، شمس‌الدین سیاسی‌راد به تبیین شوک‌های تأثیر‌گذار بر بهره‌وری و کارایی در اقتصاد ایران پرداخت و در نهایت شناخت زیست‌بوم کسب و کار بنگاه‌ها را لازمه رشد بهره‌وری اعلام کرد.

 سیاسی‌راد به بیان۶ شوک مؤثر بر بهره‌وری و کارایی در اقتصاد ایران پرداخت و گفت: پیامد افزایش چشمگیر قیمت نفت در ایران(به دلیل سوءمدیریت و عدم پیش‌بینی) که منجر به افزایش درآمدهای نفتی و تزریق این درآمدها به اقتصاد کشور شده که در نهایت نه تنها منجر به رشد اقتصادی و ایجاد ارزش‌افزوده و رشد ناخالص داخلی نشد بلکه به دلیل افزایش هزینه‌ها و بی‌انضباطی پولی و مالی موجب ایجاد مشکل در اقتصاد و بیمارشدن اقتصاد کشور شد.

وی ادامه داد: تشدید تحریم‌های ظالمانه خارجی بر اقتصاد ایران در کنار کاهش بی‌سابقه قیمت نفت و کاهش صادرات و تداوم وابستگی به درآمدهای نفتی و نیز کاهش قیمت کالا‌‌ها و کامودیت‌های معدنی، بی‌ثباتی نرخ ارز و افزایش ۳برابری دلار و در نهایت تبعات بحران اقتصادی بین‌المللی در سال۲۰۰۸ شوک‌هایی به اقتصاد ایران وارد کرد.

سیاسی‌راد افزود: این عوامل همه بنگاه‌ها در هر مقیاسی را تحت تأثیر قرار داده‌اند اما بنگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ از شوک‌های ناشی از تحریم‌ها و بی‌ثباتی بیش‌تر آسیب دیده‌اند.

سیاسی‌راد گفت: طی سالیان گذشته براساس قانون توسعه کشور مسأله بهره‌وری به تدریج در کانون توجه دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های غیردولتی قرار گرفت. علی‌رغم تکالیف برنامه توسعه در زمینه رشد بهره‌وری و عوامل تولید، بررسی‌ها نشان می‌دهد وضعیت اقتصاد و بخش‌های تولیدی مناسب نیست و یکی از دلایل عدم پرداختن به این موضوع اکوسیستم و زیست بوم و محیط کسب و کارهای بنگاه‌های تولیدی در ایران است. در یک کسب و کار پیش برنده، باید امکان بهبود شاخص تولید فراهم باشد.

وی در ادامه گفت: در مطالعاتی که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی سال‌های۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵انجام شد به این نتیجه رسیدند که در هر مقیاسی از بنگاه‌های تولیدی، صنعتی و معدنی و همچنین معادن برای ارتقای شاخص بهره‌وری، نیازمند ارتقا زیست بوم و محیط کسب و کار است.

مرکزی برای آموزش فارغ‌التحصیلان نیست

مدیر آموزش پژوهش و فناوری ایمیدرو تصریح کرد: در ایمیدرو بر مبنای سیاست‌های ابلاغی و تکلیفی، متوجه اولویت سرمایه‌گذاری بر بهره‌وری منابع انسانی شدیم که کم‌تر به آن پرداخته شده است. به غیر از اثربخشی آموزش در دانشگاه‌ها، در آموزش غیررسمی به دلیل انحلال مراکز آموزشی در بخش معدن در دولت یازدهم عملاً هیچ مرکزی برای آموزش فارغ لتحصیلان و شاغلان بخش معدن نداریم.

سیاسی‌راد خاطرنشان کرد: ایمیدرو در این راستا به ساماندهی آموزش بهره‌وری با همکاری مؤسسات بین‌المللی پرداخته تا به حل این مشکل کمک کند. در مدت ۵ساله دولت تدبیر و امید با استفاده از فرصت‌های خارجی ۴۲کارگاه آموزشی و عملی برای بخش برگزار کردیم که در برخی از این دوره‌ها ۱۵کشور خارجی حضور داشتند. در بخش آموزش کارگری و کارشناسی ۲۰۰هزار نفر ساعت در قالب ۴۶۲دوره برای ۷هزارو۷۰۰ نفر از مهندسین و کارشناسان با همکاری سازمان نظام مهندسی معدن و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برگزار شد.

وی در پایان گفت: جایزه بهره‌وری در ابتدا با ۲۲بنگاه شروع شد و اکنون با ۵۹ بنگاه در دو بخش بنگاه‌های بهره‌ور و پروژه‌های بهره‌ور به‌کار خود ادامه می‌دهد. در این همایش تأکید بر شاخص مالی نبوده و عوامل توانمندساز و نتایج در حوزه مشتریان و کارکنان و منابع انسانی نیز در نظر گرفته شده است. یکی از اهداف این همایش این است که افرادی که در سکوت در این حوزه تلاش می‌کنند تلاششان دیده شود و تجارب به اشتراک گذاشته شده و بتوانیم به این طرح سرعت بخشیم و سهم بهره‌وری را از ۲۰درصد به ۵۰درصد (همچون کشورهای پیشرفته) افزایش دهیم.