تولید محصول با کیفیت و معرفی فولاد ایرانی به عنوان یک برند خوشنام در جهان

مدیرعامل فولاد مبارکه در سمپوزیوم فولاد ۹۶ تأکید کرد تولید محصول با کیفیت و معرفی فولاد ایرانی به عنوان یک برند خوشنام در جهان بهرام سبحانی، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در بیستمین سمپوزیوم فولاد ایران طی سخنانی تصریح کرد: در راستای ایجاد زیرساخت برای تولید ۵۵میلیون تن فولاد در کشور باید در مسیری حرکت کنیم […]

مدیرعامل فولاد مبارکه در سمپوزیوم فولاد ۹۶ تأکید کرد

تولید محصول با کیفیت و معرفی فولاد ایرانی به عنوان یک برند خوشنام در جهان

بهرام سبحانی، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در بیستمین سمپوزیوم فولاد ایران طی سخنانی تصریح کرد: در راستای ایجاد زیرساخت برای تولید ۵۵میلیون تن فولاد در کشور باید در مسیری حرکت کنیم که فولاد باکیفیت ایرانی به صورت یک برند خوشنام در جهان مطرح شود. این‌که این فولاد در کدام شرکت ایرانی تولید شود مهم نیست؛ مهم این است که بازارهای جهانی بر روی فولاد باکیفیت تولید شده در ایران حساب باز کنند. برای تولید ۲۵میلیون تن فولاد صادراتی ضرورت دارد از همین الآن شروع کنیم؛ زیرا به‌طور قطع فردا دیر است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی فولاد مبارکه وی افزود: در کشور ما وجود نیروی جوان، نیاز به اشتغال‌زایی، بهره‌مندی از معادن غنی و مواهب خدادادی از جمله سنگ‌آهن و زمینه‌های مناسب توسعه برای تأمین نیاز بازار داخل و حضور در بازارهای صادراتی، توسعه صنعت فولاد را مستعد و توجیه پذیر کرده است.

سبحانی با اشاره به اهمیت توسعه پایدار و حفظ محیط‌زیست خاطرنشان کرد: توسعه صنعت فولاد در کشور منافاتی با حفظ محیط‌زیست ندارد؛ همان‌طور که از حدود یک‌میلیاردو۶۰۰میلیون تن فولاد در حال تولید در جهان سهم عمده‌ای از آن در اتحادیه اروپا در حال تولید است، بدون این‌که به محیط‌زیست آسیبی وارد شود.

وی ادامه داد: گفته شده است که کشورهای پیشرفته صنعتی صنعت فولاد خود را محدود می‌کنند و تولیدات خود را در کشورهای ثالث پی می‌گیرند؛ اما شاهد آن هستیم که برخی از این کشورهای پیشرفته برای حمایت از صنعت فولاد خود تعرفه‌های سنگینی بر واردات فولاد به کشورهای خود وضع می‌کنند؛ این در حالی است که در همین کشور‌‌ها روند تولید اگر افزایشی نبوده، کاهشی هم نبوده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه با تأکید بر این‌که قطب تولید فولاد الزاماً و به دلایلی باید عوض شود، گفت: امروز بسیاری از کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد که مواد اولیه و زیرساخت حمل‌ونقل دریایی ندارند، در مقایسه با برخی از کشور‌‌ها که از مزیت سنگ‌آهن، زغال‌سنگ، منابع انرژی، گاز و نیروی انسانی برخوردارند با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو هستند؛ ولی همین کشورهای صنعتی با تمامی محدودیت‌ها و نداشتن مزیت‌های مذکور با سرمایه‌گذاری در سایر کشورهای دارای مزیت همچنان برای تولید فولاد در گردونه رقابت و توسعه اقتصادی باقی می‌مانند و با این کار تولید ملی خود را نیز ارتقا می‌دهند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر تأکید بر تولید فولاد بدون ضایعات (zero waste) است، گفت: دیگر در صنعت فولاد چیزی به نام پسماند و ضایعات وجود ندارد؛ تا جایی که از بازیافت سرباره‌های فولاد در صنایع مختلفی ازجمله صنعت سیمان استفاده می‌شود؛ بنابراین باید در توسعه صنعت فولاد کشور به این موارد مهم توجه جدی شود.

سبحانی در ادامه اظهار کرد: در افق چشم‌انداز صنعت فولاد کشور تولید ۵۵میلیون تن فولاد هدف‌گذاری شده است و در بهترین حالت در صورت محقق شدن این هدف، در کشور به ۳۵میلیون تن فولاد نیاز داریم؛ بنابراین باید از هم اکنون با رویکرد صادرات و حضور در بازارهای جهانی توسعه صنعت فولاد کشور را دنبال کنیم.

وی از تولید با قیمت رقابتی، کیفیت مطلوب محصول، دسترسی به بازارهای بین‌المللی و تولید کالا با ارزش‌افزوده بالا به عنوان الزامات صادرات یاد کرد و با بیان این‌که صنایع خودروسازی و نفت و گاز و پتروشیمی می‌توانند بازارهای هدف را تشکیل دهند، گفت: این نکته بسیار مهم است که سرمایه‌گذاری‌های آتی برای تولید محصولاتی در نظر گرفته شود که در بازارهای جهانی خریدار داشته باشد.