کاوش در معدن چهرآباد بسیار سخت، زمانبر و پرهزینه است

سرپرست آلمانی پروژه معدن چهرآباد کاوش در معدن چهرآباد بسیار سخت، زمانبر و پرهزینه است  سرپرست آلمانی پروژه معدن چهرآباد گفت: کاوش در معدن چهرآباد بسیار سخت، زمانبر و پرهزینه است. به گزارش مهر، پرفسورتوماس‌اشتونلر در چهارمین نشست علمی- تخصصی پژوهش‌های باستان‌شناسی معدن چهرآباد در محل ساختمان شماره۲ استانداری زنجان، افزود: اجرای طرح مطالعاتی و […]

سرپرست آلمانی پروژه معدن چهرآباد

کاوش در معدن چهرآباد بسیار سخت، زمانبر و پرهزینه است

 سرپرست آلمانی پروژه معدن چهرآباد گفت: کاوش در معدن چهرآباد بسیار سخت، زمانبر و پرهزینه است.

به گزارش مهر، پرفسورتوماس‌اشتونلر در چهارمین نشست علمی- تخصصی پژوهش‌های باستان‌شناسی معدن چهرآباد در محل ساختمان شماره۲ استانداری زنجان، افزود: اجرای طرح مطالعاتی و کاوش مشترک با میراث فرهنگ استان زنجان روند مطلوب داشته و به دستاوردهای خوبی در حوزه اکتشاف معدن چهرآباد رسیدیم.

وی با بیان این‌که اعضای تیمی که در معدن چهرآباد فعالیت می‌کنند کاملاً تخصص‌های لازم را دارند، ادامه‌داد: مرد نمکی شماره‌۴ را باید به‌عنوان کامل‌‌ترین مردم نمکی تلقی کرد؛ چرا که می‌توان به واسطه آن، تمدن قدیمی و نشانه‌های این تمدن را بررسی کرد.

سرپرست آلمانی پروژه معدن چهرآباد با اشاره به این‌که کاوش در معدن بسیار سخت بوده و تیم آلمانی اول به دنبال مومیایی‌‌ها نبود و کاوش‌های باستانی‌شناسی زمانبر و هزینه‌بر است، ادامه داد: چرم به‌دست‌آمده از این معدن، دستکش بسیار باکیفیت بوده است و بخشی از اجساد دو مومیایی پیدا شده از بین رفته است.

اشتونلر به کاوش‌‌ها در منطقه شمال معدن چهرآباد اشاره کرد و گفت: تونل‌های معادن از شمال‌شرقی به جنوب‌شرقی کشیده شده و از دوران قاجار، ساسانی، هخامنشی و پهلوی آثاری دیده می‌شود و پهنه دیگری به شمال غرب انجام شد که آثاری از دوران سلجوقیان به‌دست‌آمده و باید گفت که در معادن چهرآباد ۴ تا ۵دوره وجود داشته و دوره هخامنشی و ساسانی در موضوع تکنیک و تهیه مواد بسیار متفاوت هستند.

سرپرست هیأت آلمانی معدن چهرآباد با بیان این‌که کاوش در معدن چهرآباد بسیار سخت، زمانبر و پرهزینه است، ابراز کرد: خوشبختانه اقدامات خوبی در معادن چهرآباد زنجان توسط تیم‌های باستان‌شناسی در حال انجام است.