امکان‌ ایجاد آزمایشگاه سن‌سنجی ایزوتوپی در سازمان زمین‌شناسی

در مذاکرات ایران و اتریش مطرح شد امکان‌ ایجاد آزمایشگاه سن‌سنجی ایزوتوپی در سازمان زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران و کشور اتریش مذاکراتی با هدف امکان‌سنجی تأسیس آزمایشگاه سن‌سنجی ایزوتوپی در ایران صورت دادند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، راضیه‌لک به منظور بررسی موضوع آزمایشگاه سن‌سنجی، […]

در مذاکرات ایران و اتریش مطرح شد

امکان‌ ایجاد آزمایشگاه سن‌سنجی ایزوتوپی در سازمان زمین‌شناسی

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران و کشور اتریش مذاکراتی با هدف امکان‌سنجی تأسیس آزمایشگاه سن‌سنجی ایزوتوپی در ایران صورت دادند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، راضیه‌لک به منظور بررسی موضوع آزمایشگاه سن‌سنجی، اقدام به برگزاری جلسه تخصصی با حضور فریبرزقریب، رییس و مهندس علی‌معتمد مسؤول آزمایشگاه‌های شیمی مرکز پژوهش‌های کاربردی، آرش‌شریفی، متخصص در مطالعات آزمایشگاه سن‌سنجی از دانشگاه میامی و حمیدنظری معاون پژوهشی پژوهشکده علوم‌زمین کرد.

براساس این گزارش، تاکنون تحقیقاتی به‌منظور شناسایی روش‌های متداول و کاربردی سن‌سنجی در دنیا به همت کارشناسان این مرکز انجام شده و در حال حاضر گزارشی در راستای شناسایی شرکت‌های تولیدکننده این دستگاه‌ها در دنیا تهیه شده و در نهایت شرکت تأمین تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی (EPJ) در اتریش برای امکان‌سنجی این امر معرفی شده که پس از طی مراحل مطالعاتی و انجام مطالعات لازم و کسب توجیه فنی و اقتصادی مرتبط با موضوع، این بحث می‌تواند به مرحله اجرا در‌آید.

همچنین مقرر شد، جلسات تخصصی و کارشناسی به منظور ارزیابی فنی و اقتصادی امکان ایجاد آزمایشگاه سن‌سنجی در ایران با حضور نخبگان و متخصصان برگزار شود تا بتوان درباره صرفه و صلاح ایجاد آزمایشگاه اظهارنظر کرد.

شایان ذکر است؛ از آزمایشگاه سن‌سنجی به‌منظور پژوهش‌های کاربردی در سطح بین‌المللی و برای تعیین سن لایه‌های مختلف زمین استفاده می‌شود و این آزمایشگاه کاربرد گسترده‌ای در علوم‌زمین از جمله تعیین سن مطلق نمونه‌های معدنی مختلف اعم از نمونه‌های زمین‌شناسی، سهولت در پی‌جویی و اکتشاف معادن، تعیین منشأ ریزگردها، ردیابی و تعیین منشأ آلاینده‌های محیط‌زیست، اکتشاف ذخایر حاوی عناصر نادر خاکی و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی کاربردی و نقشه‌های زیست‌محیطی، مطالعات باستان‌شناسی‌ و… دارد.

یادآور می‌شود، کمک به پی‌جویی و اکتشافات نفتی به عنوان یکی دیگر از کابردهای آزمایشگاه سن‌سنجی ایزوتوپی عنوان می‌شود و یکی از دستگاه‌ها با عنوان Fission Track قادر به تعیین سن حرارتی زمین است که برای پی‌جویی و اکتشافات نفتی بسیار کاربردی است که بر همین اساس، می‌توان با تأسیس این آزمایشگاه در ایران و معرفی آن به عنوان آزمایشگاه مرجع در میان کشورهای اطراف درآمدهای ارزی کسب کرد.

شایان ذکر است، آزمایشگاه‌های مرکز پژوهش‌های کاربردی کرج هم اکنون به عنوان مجموعه آزمایشگاهی کامل در منطقه است که تمامی آزمایشگاه‌ها در کنار یکدیگر به صورت مجموعه‌ای کامل و کارآمد در این مرکز وجود دارند و نمونه‌های ارسال شده در اندازه‌، مقیاس‌، حد تشخیص بالا و پایین مختلف و همچنین با دقت و سرعت بالا و باصرفه مورد بررسی و آنالیز قرار می‌گیرد.

یادآور می‌شود، آزمایشگاه‌های مرجع مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با داشتن ۲۱ آزمایشگاه به عنوان تنها مرکز مرجع جامع در آنالیز نمونه‌های معدنی با هدف انجام پژوهش‌های نوین و کاربردی در تمام شاخه‌های علوم‌زمین، استاندارد کردن روش‌های مطالعاتی و آزمایشگاهی در سطح کشور و نیز دستیابی به فناوری‌های نو در انجام پروژه‌های ملی و بین‌المللی در سال۱۳۸۶ تأسیس و راه‌اندازی شد، اما هم‌اکنون این آزمایشگاه‌ها از امکانات روز سن‌سنجی بی‌بهره‌ هستند.