توسعه معادن سمنان نخستین گام حمایت از تولید ملی است

توسعه معادن سمنان نخستین گام حمایت از تولید ملی است بسیاری از استان‌ها از جمله سمنان سرشار از موادمعدنی هستند، اکتشاف و فرآوری آنها می‌تواند نخستین گام برای حمایت از تولید ملی باشد که متأسفانه تاکنون استخراج معادن به صورت هدفمند در این منطقه انجام نشده است. به گزارش ایرنا، سمنان را می‌توان استان مستعد […]

توسعه معادن سمنان نخستین گام حمایت از تولید ملی است

بسیاری از استان‌ها از جمله سمنان سرشار از موادمعدنی هستند، اکتشاف و فرآوری آنها می‌تواند نخستین گام برای حمایت از تولید ملی باشد که متأسفانه تاکنون استخراج معادن به صورت هدفمند در این منطقه انجام نشده است.

به گزارش ایرنا، سمنان را می‌توان استان مستعد موادمعدنی دانست اما به باور کارشناسان با وجود برخورداری این منطقه از کشور از این ظرفیت سرشار، مطالعات اکتشاف و استخراج معادن تاکنون به صورت هدفمند انجام نشده است.

به گفته مسؤولان امر، قدم نخست برای توسعه معادن استان ورود به مرحله جدیدی از توانمندی‌هاست که در این زمینه از سال ۹۵ مطالعاتی در کشور به ویژه استان آغاز شد تا استعداد‌های اکتشاف تکمیلی بررسی شده و حداقل چند ذخیره بزرگ برای صنایع معدنی استان داشته باشیم.

توسعه بخش معدن سمنان به عنوان مهم‌ترین راهبرد برای حمایت از تولید و کالای ایرانی به شمار می‌رود و باید با توجه به زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری، مانند آب و راه دسترسی برای کاهش آمار بیکاری در استان بیش از پیش اقدام کرد.

۴۰ درصد گچ، ۶۰ درصد نمک، ۹۵ درصد سلستین، ۹۵ درصد زئولیت، ۱۵ درصد سولفات سدیم، ۱۵ درصد زغال‌سنگ و ۲۰ درصد کرومیت کشور در سمنان اکتشاف می‌شود و در استان اکنون ۴۰ نوع ماده معدنی و سالانه نزدیک به ۱۶ میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود.

استان سمنان دارای ۳٫۵ میلیارد تن ذخیره زمین‌شناسی و بیش از ۵هزار و ۵۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی معدنی دارد.

به گفته کارشناسان، سهم معدن از میزان اشتغال در سمنان کم‌تر از۵ درصد است که با وجود ظرفیت‌های قابل توجه استان از ظرفیت‌های سرشار موادمعدنی این رقم باید به حدود ۷۰ درصد برسد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان افزود: سمنان به لحاظ برخورداری از ذخایر معدنی، در مقایسه با دیگر استان‌ها از رتبه مطلوبی در کشور برخوردار است.

علی‌اصغرجمعه‌ای با اشاره به ضرورت و اهمیت تشکیل شورای معادن در استان خاطرنشان کرد: حمایت از موادمعدنی به عنوان یک کالای ایرانی باید در اولویت کاری مسؤولان دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

وی با اشاره به ظرفیت و گنجایش بالای استان در بخش معدن تصریح‌کرد: با تشکیل شورای معادن و با رعایت سیاست‌های کلی و اجرای قانون رفع موانع سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی به جذب مشارکت بخش خصوصی منجر خواهد شد.

جمعه‌ای با اشاره به این که سمنان رتبه اول در تولید گچ، نمک، سلستین و زئولیت، رتبه دوم در سولفات سدیم، رتبه سوم در زغال‌سنگ و تولید کرومیت را دارد، اضافه‌کرد: اکنون در این استان از ۴۲ نوع ماده معدنی بهره‌برداری شده سالانه ۲۳ میلیون تن انواع مواد معدنی تولید می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی استان سمنان با بیان این که معادن استان باید آماده ارایه به بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران شود، ادامه‌داد: معادن و ذخایر معدنی استان سمنان ظرفیت ویژه‌ای دارد که استفاده نشده است.

وی بیان داشت: به گفته کارشناسان مربوط و براساس آمارسنجی حدود ۸۰ درصد از مواد معدنی سمنان به صورت خام به فروش می‌رسد که این امر در درازمدت نه تنها به افزایش اشتغال در سمنان نمی‌انجامد بلکه اقتصاد این استان را به نابودی می‌کشاند.

وی اظهارداشت: نبود نقدینگی و بازار فروش مواد معدنی با توسعه واحدهای فرآوری برطرف می‌شود و به غیر از چند واحد تولید کاشی و سرامیک، هیچ‌گونه واحد فرآوری دیگری در بخش معدن سمنان وجود ندارد.

جمعه‌ای خاطرنشان‌کرد: کمبود آب هم یکی از مشکلات واحدهای معدنی سمنان است که رفع این مشکل به تلاش تمامی مدیران مربوط به خصوص اداره کل حفاظت محیط‌زیست و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری نیاز دارد.

وی ادامه‌داد: حمایت از کالای ایرانی باید در تمامی بخش‌های اقتصادی استان ملموس باشد و این رویکرد تنها به خرید لباس و اجناس ایرانی نیست بلکه باید با حمایت از واحدهای معدنی و صنعتی برای شکوفایی و آبادانی کشور اقدام کرد.

وی ادامه‌داد: کمبود آب یکی از مشکلات عمده در اجرای طرح‌های توسعه‌ای در بخش معدن استان است و یکی از رویکردهای حمایت از بخش معدن سمنان رفع کمبود آب و راه‌اندازی واحدهای فرآوری است.

رییس اتاق بازرگانی استان سمنان با بیان این که در بخش معدن سمنان تنها دوواحد فرآوری وجود دارد، گفت: باید با راه‌اندازی واحدهای فرآوری در این بخش از اقتصاد سمنان در تحقق شعار سال کوشا باشیم.

استان سمنان یکهزار و ۷۰۰ پروانه بهره‌برداری در بخش صنعت و معدن و بیش از ۴۰ هزار بهره‌بردار در بخش‌های مختلف کشاورزی دارد، سهم اشتغال استان سمنان در بخش صنعت و معدن بیش از ۳۸ درصد و در کشاورزی بیش از ۱۴ درصد و تولید ناخالص استان سمنان در حدود ۱۸٫۲ درصد مربوط به بخش کشاورزی و حدود ۲۲ درصد مربوط به بخش صنعت و معدن است.

استان سمنان در زمان حاضر از جمله ۸۰درصد تولید نمک، حدود ۴۵ درصد تولید گچ و بیش از ۹۰ درصد ذخایر زئولیت و سلستین کشور را تولید می‌کند.

استان سمنان با ۸شهرستان بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.