تمایل ایران به سرمایه‌گذاری در معادن سنگ‌آهن افغانستان

تمایل ایران به سرمایه‌گذاری در معادن سنگ‌آهن افغانستان  رسانه‌های افغانستان گزارش داده‌اند که ایران قصد دارد در معدن سنگان استان هرات، واقع در مناطق مرزی بین ایران و افغانستان سرمایه‌گذاری کند. به گزارش معدن۲۴، با توجه به این‌که ذخایر سنگ‌آهن سنگان در سمت ایران تقریباً در حال کاهش است، ایران مایل است که در معادن […]

تمایل ایران به سرمایه‌گذاری در معادن سنگ‌آهن افغانستان

 رسانه‌های افغانستان گزارش داده‌اند که ایران قصد دارد در معدن سنگان استان هرات، واقع در مناطق مرزی بین ایران و افغانستان سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش معدن۲۴، با توجه به این‌که ذخایر سنگ‌آهن سنگان در سمت ایران تقریباً در حال کاهش است، ایران مایل است که در معادن سنگ‌آهن بخش افغانستان سرمایه‌گذاری کند تا نیازهای خود را برای کارخانه‌های خود تامین کند.

این دو کشور هنوز در خصوص فرآوری موادمعدنی به توافق نرسیده‌اند. نرگس نهان؛ وزیر معادن و پترولیوم افغانستان اعلام کرده براساس سیاست این کشور، منابع معدنی استخراج شده باید در داخل خاک افغانستان فرآوری شوند.

محمدرضا‌بهرامی، سفیر ایران در کابل در ماه گذشته گفت که این دو کشور مذاکراتی درباره سرمایه‌گذاری ایران در بخش معدن افغانستان را آغاز کرده‌اند.

فایننشیال تریبون در ادامه این گزارش به نقل از کیوان‌جعفری‌طهرانی، تحلیلگر بازارهای بین‌المللی سنگ‌آهن و فولاد نوشت: ایران در سال گذشته شمسی (۱۳۹۶) در مجموع ۲۰ میلیون و ۶۷۰ هزار تن سنگ‌آهن صادر کرد که چین همچنان مقصد اصلی این صادرات بوده است.

چین بالغ بر ۱۹ میلیون و ۶۶۰ هزار تن از سنگ‌آهن ایران را وارد کرده است.

مالزی با ۳۱۳ هزار و ۱۵۰ تن، روسیه با ۴۴ هزار تن، امارات با ۳۰ هزار تن، پاکستان با ۲۵ هزار تن و سایر کشور‌ها با ۶۰۷ هزار و ۳۶۵ هزار تن سایر مقاصد صادراتی ایران بودند.