بازگشت ۴۰ معدن نیمه فعال سمنان به چرخه تولید

بازگشت ۴۰ معدن نیمه فعال سمنان به چرخه تولید رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: ۴۰ واحد معدنی نیمه فعال این استان با تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار تا پایان ماه خرداد سال‌جاری به چرخه تولید باز می‌گردد. علی‌اصغرجمعه‌ای در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با ارایه تسهیلات یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد […]

بازگشت ۴۰ معدن نیمه فعال سمنان به چرخه تولید

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: ۴۰ واحد معدنی نیمه فعال این استان با تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار تا پایان ماه خرداد سال‌جاری به چرخه تولید باز می‌گردد.

علی‌اصغرجمعه‌ای در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با ارایه تسهیلات یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۶، ۸۵ درصد از تعهد اشتغال در بخش معدن این استان تحقق یافته است.

وی با بیان این‌که در سال ۹۶، یکهزار و ۳ هزار فرصت شغلی در بخش معدن استان ایجاد شده است، اظهارداشت: میزان تعهد اشتغال سمنان در بخش معدن در سال جاری حدود ۳هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی است.

وی با بیان این که، دولت برای رفع موانع تولید در بخش معدن مصمم است، خاطرنشان‌کرد: تنها در سال ۹۶ بیش از ۵۰ واحد معدنی در سمنان با ارایه تسهیلات به چرخه تولید بازگشت.

جمعه‌ای ادامه داد: بیش از ۸۰ واحد معدنی سمنان اکنون با مشکل نقدینگی، نبود بازار فروش و خام‌فروشی مواجه است و باید تا پایان امسال در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برای بازگرداندن این واحد‌ها به چرخه تولید تصمیم‌گیری کرد.

رییس اتاق بازرگانی استان سمنان تصریح کرد: همچنین ۲۰ واحد معدنی سمنان به دلیل مشکلات مالیاتی و بیمه‌ای غیرفعال است که باید با اتخاذ تدابیر راهبردی در کم‌ترین زمان ممکن برای رفع این مشکل اقدام کرد.

وی با اشاره به این که سمنان رتبه اول در تولید گچ، نمک، سلستین و زئولیت، رتبه دوم در سولفات سدیم، رتبه سوم در ذغال سنگ و تولید کرومیت را دارد، اضافه‌کرد: اکنون در این استان از ۴۲ نوع ماده معدنی بهره‌برداری شده سالانه ۲۳ میلیون تن انواع موادمعدنی تولید می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی سمنان گفت: تعداد ۵۶۱ واحد معدنی در این استان برای ۴هزار و ۲۰۰ بهره‌بردار این واحد‌ها اشتغال ایجاد کرده است.

سمنان با ۵۶۰ معدن رتبه پنجم و از نظر استخراج رتبه ۶ کشور را دارد.

سمنان یکهزار و ۷۰۰ پروانه بهره‌برداری در بخش صنعت و معدن و بیش از ۴۰ هزار بهره‌بردار در بخش‌های مختلف کشاورزی دارد، سهم اشتغال استان سمنان در بخش صنعت و معدن بیش از ۳۸ درصد و در کشاورزی بیش از ۱۴ درصد و تولید ناخالص استاندر حدود ۱۸٫۲ درصد مربوط به بخش کشاورزی و حدود ۲۲ درصد مربوط به بخش صنعت و معدن است.