مواهب اقتصادی معادن در زندگی مردم لمس شود

نماینده ولی فقیه در کرمان مواهب اقتصادی معادن در زندگی مردم لمس شود گروه معدن و زمین، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت: مردم باید احساس کنند در استان معدنی قرار دارند و از این معادن بهره‌مند می‌شوند. به گزارش مناقصه‌مزایده حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌حسن‌علیدادی‌سلیمانی در دیدار رییس و معاونان سازمان صنعت، معدن و […]

نماینده ولی فقیه در کرمان

مواهب اقتصادی معادن در زندگی مردم لمس شود

گروه معدن و زمین، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت: مردم باید احساس کنند در استان معدنی قرار دارند و از این معادن بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش مناقصه‌مزایده حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌حسن‌علیدادی‌سلیمانی در دیدار رییس و معاونان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اظهارکرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت به اندازه ۳ وزارتخانه مجزا کار می‌کند و کار و جایگاه این وزارتخانه بسیار اهمیت دارد و امیدوارم این سازمان در ۳ بخش صنعت، معدن و تجارت جایگاه واقعی خود را در استان پیدا کند.

 وی افزود: جایگاه واقعی زمانی مشخص می‌شود که مردم سر سفره خود در شهرهایشان احساس کنند که شهری صنعتی، معدنی و تجاری دارند و به نظر می‌رسد در این حوزه نیاز به‌کار بیش‌تر داریم و این احساس در مردم وجود ندارد.

علیدادی‌سلیمانی تصریح‌کرد: به هر دلیل در هر جایی که معدن شناسایی و بعد از مطالعه می‌خواهند آن را اکتشاف و استخراج کنند، باید نسبت به محیط پیرامون خود یک تأثیری بگذارد و اثر آن روی زندگی افرادی که در آنجا زندگی می‌کنند، مشخص شود و در بعضی از مواقع این اثرات، اثرهای خوبی نیستند.

وی با اشاره به این‌که مردم باید احساس کنند در استان معدنی قرار دارند و از این معادن بهره‌مند می‌ شوند، بیان‌کرد: به همین دلیل قانون‌گذار درصدی را برای برگشت مقداری از پول برای استان در نظر گرفته و باید این مورد پیگیری و تحقق خارجی پیدا کند و زمانی که این پول به استان برگشت داده شد خیلی عادلانه و هوشمندانه در زیرساخت‌ها هزینه شود تا مردم آنها احساس کنند.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان تصریح کرد: حتماً سازمان صنعت، معدن و تجارت در این ۳ حوزه چشم‌اندازی برای افق ۱۴۰۴ استان کرمان دارد و بنده و مردم می‌خواهیم بدانیم در حال حاضر در این ۳ بخش ما در چه مرحله‌ای از چشم‌انداز قرار داریم و چه مقدار از برنامه ۲۰ ساله توسعه اقتصادی کشور عقب و یا جلو هستیم و در این ۳ حوزه در افق ۱۴۰۴ در استان کرمان چه اتفاقی رخ می‌دهد.

علیدادی سلیمانی بیان‌کرد: سال جدید توسط مقام معظم رهبری به عنوان «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شده و این شعار می‌تواند یکی از مأموریت‌های اصلی سازمان صنعت، معدن و تجارت باشد.

تکمیل زنجیره ارزش افزوده در حوزه‌های معادن در اولویت قرار دارند

همچنین در ادامه مهدی‌حسینی‌نژاد، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: با تدوین سندی راهبردی، برنامه‌ریزی لازم برای افتتاح بیش از ۶ هزار میلیارد تومان پروژه در این استان تا پایان سال ۹۷ انجام شده است.

حسینی‌نژاد با اشاره به شعار سال حمایت از کالای ایرانی افزود: سال گذشته با افتتاح ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه صنعتی و معدنی آغاز و نوید حرکت خوبی در این استان طی سال جاری است.

وی تصریح کرد: براساس فرمایش مقام‌معظم‌رهبری و با الگوی استاندار کرمان سندی راهبردی برای حوزه صنعت، معدن و تجارت تا پایان برنامه ششم توسعه طراحی شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: نتیجه این سند تا پایان برنامه ششم توسعه بیش از ۳۶ هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه‌های سرمایه‌گذاری در استان کرمان خواهد بود.

وی افزود: صادرات استان کرمان تا پایان برنامه ششم توسعه به بیش از ۶ میلیارد دلار خواهد رسید و همچنین باید با اجرای این سند بحث بازرگانی که روزمرگی مردم است در ارزش افزوده ارتقا داده شود.

حسینی‌نژاد اظهارکرد: تکمیل زنجیره ارزش افزوده در حوزه معادن در اولویت کاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان طی سال جاری قرار دارد.

وی گفت: براساس آمار مرکز آمار ایران بیش از ۴۰ درصد ارزش افزوده GDP کشور مربوط به حوزه وزارت صنعت معدن و تجارت است.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمان افزود: فعالیت‌های خوبی طی سال گذشته در ۳ حوزه صنعت، معدن و تجارت در این استان انجام شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان‌کرد: ظرفیت معدنی استان براساس قانون دیده شده وقتی حقوق دولتی وصول می‌شود ۱۵ درصد به معادن باز می‌گردد و در زیرساخت‌های استان هزینه می‌شود.

حسینی‌نژاد گفت: پرداخت ۱۵ درصد حقوق دولتی در استان کرمان طی سال‌های گذشته۰٫۰۵ درصد اتفاق افتاده بود لذا در سال گذشته با پیگیری نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و کمک استاندار کرمان و برنامه‌ریزی صورت گرفته، موفق شدیم بیش از ۳۰ درصد وصولی حقوق دولتی را به استان بیاوریم و در بهداشت محیط‌زیست و اجتماعی هزینه کنیم.

وی افزود: هم‌اکنون دو طرح رونق تولید و کارگروه رفع موانع تولید در حوزه صنعت استان کرمان در حال اجرا است.

وی ادامه داد: این سازمان در حوزه صنایع کوچک، متوسط و صنایع مادر تعهد ۶ هزار اشتغالزایی در سال گذشته داشته و ۸ هزار شغل در حوزه‌های سازمان اشتغال ایجاد شده است.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمان گفت: ارتباط بین یکهزار و ۴۰۰ واحد‌ها و صنایع کوچک با صنایع مادر اولویت‌های کاری این سازمان در سال جاری است.

حسینی‌نژاد با اشاره به اجرای طرح رونق تولید و کارگروه رفع موانع تولید در حوزه صنعت استان کرمان بیان کرد: ما تعهد ایجاد ۶۰۰۰ شغل در سطح استان داشته‌ایم که توانستیم این عدد را به ۸۰۰۰ شغل در حوزه‌های مختلف برسانیم.

استان پهناور کرمان بهشت معادن کشور است و بسیاری از مشاغل و تولیدات این استان متکی به بخش صنعتی و معدنی است.