استخراج نفت به کمک نانوذرات مس

استخراج نفت به کمک نانوذرات مس امروزه استفاده از فناوری نانوذرات در صنایع بسیار رواج پیدا کرده است. در این میان نانوذره مس به دلیل قابلیت‌هایش کاربرد فراوانی دارد. حالا محققان دانشگاه امیرکبیر راهی پیدا کرده‌اند تا با نانوذرات اکسید مس استخراج نفت را افزایش دهند.  به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از عصر مس آنلاین، […]

استخراج نفت به کمک نانوذرات مس

امروزه استفاده از فناوری نانوذرات در صنایع بسیار رواج پیدا کرده است. در این میان نانوذره مس به دلیل قابلیت‌هایش کاربرد فراوانی دارد. حالا محققان دانشگاه امیرکبیر راهی پیدا کرده‌اند تا با نانوذرات اکسید مس استخراج نفت را افزایش دهند.

 به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از عصر مس آنلاین، محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از فناوری نانوذره اکسید تیتانیوم و مس موفق به افزایش برداشت نفت شدند. به گفته مجری این طرح در این پروژه از دو نانوذره اکسید تیتانیوم و اکسید مس استفاده شده است؛ نتایج نشان می‌دهد فرایند افزایش برداشت نفت با استفاده از نانوذره اکسید تیتانیوم تا پنج برابر و با نانوذره اکسید مس تا چهار برابر بهبود داشته است.

گلشید هسراک، مجری این پروژه گفت: «از آنجا که قدرت‌های بزرگ اقتصادی بر سر به دست آوردن نفت بیشتر در حال مبارزه هستند و ایران سرشار از منابع نفت است، این روش فرصت خوبی است تا میزان برداشت نفت به مقدار قابل‌توجهی افزایش یابد.»

هسراک افزود: «این امر از نظر اقتصادی با توجه به قیمت نفت تأثیر قابل‌توجهی دارد؛ علاوه بر این‌که خود روش نیز از نظر اقتصادی به‌ صرفه‌تر است.»

او درباره روش کار خود در این پروژه نیز گفت: «در این پژوهش از روش شبیه‌سازی دینامیک مولکولی استفاده شده که پدیده‌ها را از نگاه مولکولی بررسی می‌کند.»

به گفته این محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در روش‌های آزمایشگاهی به تأثیر کمی مواد پرداخته می‌شود ولی علت این تأثیر مشخص نیست؛ در حالی‌که با استفاده از روش شبیه‌سازی دینامیک مولکولی علاوه بر پیش‌بینی نتایج، به علت آن‌ هم پی برده می‌شود.»

دانش‌آموخته دانشگاه امیرکبیر با بیان این‌که سیلیکا فراوان‌‌ترین عنصر پوسته زمین است، گفت: «مواد نفتی هم جزو مواد آلی محسوب می‌شود؛ بنابراین با بررسی مکانیزم جذب با دیدگاه مولکولی، امکان بررسی مکانیزم جداسازی نیز وجود دارد.»

او ادامه داد: «در این پروژه از دو نانوذره اکسید تیتانیوم و اکسید مس استفاده و سپس آسفالتن حذف شد؛ نتایج نشان می‌دهد فرایند افزایش برداشت با استفاده از نانوذره اکسید تیتانیوم تا پنج برابر و با نانوذره اکسید مس تا چهار برابر بهبود داشته است.»

هسراک بیان کرد: «همچنین مقدار حذف آسفالتن با استفاده از نانوذره اکسید تیتانیوم به مقدار ۲٫۴ برابر و با نانوذره اکسید مس به مقدار ۱٫۷ برابر افزایش داشته است.»

او افزود: «یکی از مشکلات در جریان فرایند افزایش برداشت تولید آسفالتن، مسدود شدن چاه و کاهش بازده برداشت است که با افزودن نانوذرات نه‌تنها بازده برداشت افزایش‌ یافته بلکه مشکل حذف آسفالتن نیز رفع شده است.»

به گفته این محقق، روش شبیه‌سازی دینامیک مولکولی فناوری جدیدی است که هنوز در کشور رواج نیافته و امکانات موجود برای استفاده از آن کم است.

هسراک با تأکید بر این‌که این روش در صنایع نفت، پتروشیمی و پالایشگاه قابل استفاده است، گفت: «همچنین پدیده حذف آسفالتن با استفاده از روش پروپان‌زدایی در پالایشگاه انجام می‌شود که هزینه زیادی دارد؛ اما با این روش این هزینه کاهش می‌یابد.»

این مجری طرح اضافه کرد: «در این طرح از دی‌اکسیدکربن استفاده می‌شود که جمع‌آوری و مصرف آن کمک زیادی به کاهش گازهای گلخانه‌ای و آلودگی محیط‌زیست می‌کند؛ همچنین میزان نفت به‌دست‌آمده بیشتر می‌شود که از نظر اقتصادی بسیار اهمیت دارد.»

به گفته او، سیستم در مقیاس مولکولی بررسی می‌شود؛ یعنی امکان پیش‌بینی نتایج تجربی برای شرایط و مواد مختلف وجود دارد.

او با اشاره به کشورهایی که از این روش (روش سیلاب‌زنی دی‌اکسیدکربن) بهره‌مند می‌شوند، گفت: «در ایران از این روش اصلاً استفاده نمی‌شود؛ اما کشورهای نروژ و کانادا در این فرایند پیشرو هستند.»