۵۱ میلیارد ریال درآمد منابع طبیعی کردستان از معادن وصول شد

۵۱ میلیارد ریال درآمد منابع طبیعی کردستان از معادن وصول شد سرپرست برنامه‌ریزی و توسعه منابع طبیعی کردستان گفت: سال گذشته ۵۱ میلیارد ریال درآمد منابع طبیعی متأثر از فعالیت‌های معدنی و طرح‌های عمرانی و عمومی وصول شد. نادربرزگر در گفت‌وگو با ایرنا اظهارکرد: این مبلغ از محل ۱۲ درصد درآمد معادن کردستان برای جبران […]

۵۱ میلیارد ریال درآمد منابع طبیعی کردستان از معادن وصول شد

سرپرست برنامه‌ریزی و توسعه منابع طبیعی کردستان گفت: سال گذشته ۵۱ میلیارد ریال درآمد منابع طبیعی متأثر از فعالیت‌های معدنی و طرح‌های عمرانی و عمومی وصول شد.

نادربرزگر در گفت‌وگو با ایرنا اظهارکرد: این مبلغ از محل ۱۲ درصد درآمد معادن کردستان برای جبران خسارت‌های وارد شده به منابع طبیعی به حساب خزانه واریز شده است.

وی افزود: از این مبلغ، ۳۹ میلیارد ریال برای رفع مشکلات و جبران تخریب‌های صورت گرفته در استان از محل درآمدهای واریز شده به خزانه، تخصیص می‌یابد.

سرپرست برنامه‌ریزی، مدیریت و توسعه منابع طبیعی کردستان تأکیدکرد: درآمد حاصل از ۱۲ درصد سهم منابع طبیعی و اخذ حقوق دولتی موضوع ماده ۲۴ قانون معادن نیز در زمینه احیا و بازسازی معادن هزینه شده است.

وی یادآور شد: سال گذشته با هماهنگی سازمان صنعت، معدن، تجارت کردستان و در راستای اجرای دستورالعمل اجرایی ماده ۱۷ قانون معادن، احیا و بازسازی ۱۹۵ هکتار از اراضی ملی متأثر از فعالیت ۴ معدن متروکه در حوزه جامع آبخیز دزلی انجام شد.

وی اضافه کرد: این عملیات احیا و جنگلکاری، توسعه فضای سبز و احداث سنگ چین، سازه سنگی گابیونی و دیوار حائل حفاظتی در قالب پروژه‌های آبخیزداری بوده است.

برزگر با اشاره به ماده یک قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور گفت: طبق این ماده گونه‌های درختانی از قبیل شمشاد، زربین، سرخدار، سرو خمره‌ای، سفید پلت، حرا و چندل، ارس، فندق، زیتون طبیعی، بنه (پسته وحشی)، گون، ششم، گردو (جنگلی) و بادام وحشی (بادامک) در سراسر کشور ذخایر جنگلی محسوب و قطع آنها ممنوع است.

در استان کردستان ۳۸۷ پروانه بهره‌برداری معدنی صادر شده که از این تعداد ۱۳۴ واحد فعال، ۲۴۳ واحد غیرفعال و ۱۰ واحد در حال تجهیز است.

ذخیره قطعی معادن استان ۶۱۴ میلیون تُن است و اشتغال اسمی پروانه‌های بهره‌برداری ۴ هزار و ۴۷ نفر است و اکنون یک‌هزار و ۸۵۱ نفر در معادن استان مشغول فعالیت هستند.

سهم کردستان از ذخیره قطعی ۴۸ هزار میلیون تنی معادن کشور ۱٫۲ درصد و در بخش اشتغال سهم استان ۳ درصد از ۱۳۸ هزار و ۸۷۹ نفر اشغال اسمی کشور دارد.

معادن استان برای مصالح ساختمانی، سنگ‌های تزینی، فلزات، سلیس، فلدسپات، باریت و نمک استخراج می‌شود.

در استان کردستان حدود یک میلیون و ۷۸۸ هزار هکتار منابع طبیعی شامل ۳۷۳ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۴۱۴ هزار هکتار مرتع وجود دارد که معادل ۶۱درصد سطح استان را شامل می‌شود.