آمادگی سازمان زمین‌شناسی در شناسایی پتانسیل‌های ژئوپارکی ایران

آمادگی سازمان زمین‌شناسی در شناسایی پتانسیل‌های ژئوپارکی ایران   گروه معدن و زمین – معاون وزیر صنعت، معدن‌وتجارت و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، آمادگی سازمان متبوعش را در شناسایی و پتانسیل‌یابی ژئوپارک‌های ایران اعلام کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، راضیه‌لک در نخستین نشست بین‌المللی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو در ایران در منطقه آزاد قشم […]

آمادگی سازمان زمین‌شناسی در شناسایی پتانسیل‌های ژئوپارکی ایران

 

گروه معدن و زمین – معاون وزیر صنعت، معدن‌وتجارت و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، آمادگی سازمان متبوعش را در شناسایی و پتانسیل‌یابی ژئوپارک‌های ایران اعلام کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، راضیه‌لک در نخستین نشست بین‌المللی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو در ایران در منطقه آزاد قشم با اشاره به عملکرد نزدیک به دودهه فعالیت‌های این سازمان در حوزه ژئوتوریسم و ژئوپارک اعلام کرد: متخصصان زمین‌شناس می‌توانند نقش برجسته‌ای در رونق بخش گردشگری و توانمندسازی جامعه محلی داشته باشند که این موضوع در قالب بحث ژئوپارک‌ها می‌گنجد.

وی با اشاره به تنوع پدیده‌های طبیعی و زمین‌شناسی در نقاط مختلف کشور و همچنین وجود فرهنگ و تاریخ غنی ایران زمین و گوناگونی آداب‌ورسوم در کشور، وجود ژئوپارک‌ها را حرکتی در مسیر توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور دانست و آمادگی سازمان متبوعش را به عنوان متولی شناسایی و پتانسیل‌یابی ژئوپارک‌ها و نظارت بر متقاضیان ثبت مناطق ژئوپارک و تعامل و همکاری با استان‌ها اعلام کرد.

۳۰منطقه در کشور پتانسیل ژئوپارک را دارد

‌همچنین مهین‌گزانی، رییس اداره علوم کمیسیون ملی یونسکو در تهران گفت: کشور ایران دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان زمین‌شناختی است و بیش از ۳۰منطقه پتانسیل لازم براساس شاخص‌های ژئوپارک‌ها را برای پیوستن به ژئوپارک‌های یونسکو دارند.

گزانی بیان کرد: از بین تمامی مناطق دارای ویژگی، «طبس» و «ارس» در حال مطالعه برای معرفی به یونسکو هستند و امیدواریم با اقدامات در حال انجام، به‌زودی شاهد پیوستن این دو ژئوپارک در زمره ژئوپارک‌های خاورمیانه و غرب‌آسیا باشیم.

دبیر کمیسیون ملی یونسکو در تهران گفت: با توجه به حمایت‌های مسؤولین، امیدواریم مرکز توسعه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو برای منطقه خاورمیانه، غرب آسیا و آسیای میانه در جزیره قشم فراهم شود تا این مرکز زمینه‌ساز ایفای نقش مؤثر در برگزاری نهمین کنفرانس ژئوپارک‌های یونسکو در سال ۲۰۲۰ باشد.

وی با تشکر از زحمات مدیرعامل و مسؤولان منطقه آزاد قشم در راستای الحاق ژئوپارک قشم به یونسکو بیان کرد: امیدواریم ژئوپارک قشم روز‌به‌روز بر توسعه کمی و کیفی خود بیفزاید تا سایر ژئوپارک‌ها در کشور و منطقه بر اساس همین شاخص توسعه‌ای رشد و گسترش پیدا کنند.

ثبت جهانی ژئوپارک قشم یک افتخار ملی است

در ادامه پروین فرشچی معاون سازمان محیط‌زیست کشور و عضو غیرموظف هیأت‌مدیره سازمان منطقه آزاد قشم ثبت جهانی ژئوپارک قشم را یک افتخار ملی دانست و اظهار امیدواری کرد این ژئوپارک نه تنها در کشور بلکه در خاورمیانه و آسیا به عنوان یک الگوی موفق مورد استفاده قرار گیرد.

فرشچی گفت: وجود ژئوپارک در یک منطقه به معنای شکوفایی فرهنگ و افزایش مشارکت مردم در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های مدیریتی است.

وی ادامه داد: ژئوپارک با کمک به رشد اقتصاد جوامع محلی از طریق توسعه گردشگری و رشد اقتصادی بسترهای دستیابی به توسعه پایدار در جزیره را فراهم می‌کند.

فرشچی با بیان تجربیات موفق ژئوپارک در دستیابی به‌کارت سبز شبکه جهانی ژئوپارک‌ها، افزود: این تجربه نشان داد، برای رسیدن به هر موفقیتی افزایش عزم ملی و مشارکت مردم ضروری است.

معاون سازمان محیط‌زیست کشور با تأکید بر نقش ژئوپارک‌ها در آموزش و پژوهش، اضافه کرد: حفاظت از میراث طبیعی و زمین شناختی با آگاهی مردم حاصل می‌شود و ژئوپارک‌ها نقش مؤثری در افزایش آگاهی جوامع محلی دارند.

اولین نشست بین‌المللی و کارگاه‌های آموزشی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو در جمهوری‌اسلامی‌ایران در منطقه آزاد قشم با حضور مرتضی بانک مشاور رییس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد.

استرکیش لاروش، رییس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، مهین گزانی دبیر کمیته کمیسیون ملی یونسکو تهران، پاتریک مک‌کیور دبیر برنامه بین‌الملل علوم زمین و ژئوپارک‌های یونسکو، نیکولاس زوروس رییس شبکه جهانی ژئوپارک‌ها یونسکو، راضیه لَک رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، حمیدرضا مؤمنی مدیرعامل و پروین فرشچی عضو هیأت‌مدیره سازمان منطقه آزاد قشم و علیرضا امیر کاظمی مدیر ژئوپارک جهانی قشم و معاونین و مدیران دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این مراسم حضور داشتند.

گفتنی است ژئوپارک به محدوده جغرافیایی اطلاق می‌شود که دارای پدیده‌های شاخص طبیعی و زمین‌شناسی، پدیده‌ها و آثار تاریخی و فرهنگی و همچنین جامعه محلی پویا در محدوده خود باشد.