افزایش ۶۰ درصدی تولیدات زنجیره فولاد

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت خبر داد افزایش ۶۰ درصدی تولیدات زنجیره فولاد معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد تولیدات صنعت فولاد کشور در دولت تدبیر و امید، از افزایش ۶۰ درصدی تولیدات زنجیره فولاد خبر داد. به گزارش مناقصه مزایده جعفر سرقینی […]

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت خبر داد

افزایش ۶۰ درصدی تولیدات زنجیره فولاد

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد تولیدات صنعت فولاد کشور در دولت تدبیر و امید، از افزایش ۶۰ درصدی تولیدات زنجیره فولاد خبر داد.

به گزارش مناقصه مزایده جعفر سرقینی در حاشیه بازدید از مجتمع فولاد کویر آران و بیدگل گفت: ظرفیت تولید زنجیره فولاد کشور در ابتدای دولت تدبیر و امید نزدیک به ۱۲۰ میلیون تن بود که در سال گذشته به ۱۹۰ میلیون تن رسید.

وی افزود: صادرات محصولات فولادی کشور در سال ۱۳۹۱ یک میلیون تن بود که در سال ۹۶ به هشت و نیم میلیون تن رسید و تراز تجاری این بخش را به مثبت چهار میلیارد دلار رساند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه ریزی ها برای افزایش میزان صادرات محصولات فولادی بیان کرد: بر این اساس میزان صادرات فولاد کشور در سال ۱۳۹۷ باید به ۱۲ میلیون تن برسد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تراز تجاری منفی یک میلیارد دلاری بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۹۱، اظهار کرد: این در حالی است که تراز تجاری بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۹۶ به ۴٫۵ میلیارد دلار مثبت رسیده است، هم چنین صادرات بخش سنگ در این مدت دو برابر شده و از ۱۷۵ میلیون دلار به ۳۷۵ میلیون دلار افزایش یافته است.

۱۷.۳ درصد نرخ تورم تولیدات معدنی

این در حالی است که بر اساس آمار موجود درصد تغییرات نرخ تورم تولیدکننده بخش معدن در چهار فصل منتهی به زمستان ۹۶ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۷.۳ اعلام شد که نسبت به چهارفصل منتهی به پاییز ۹۶ از افزایش ١١.٢ درصدی حکایت دارد.

نرخ تورم تولید کننده کل بخش معدن در چهار فصل منتهی به فصل زمستان سال ١٣٩٦ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۷.۳ اعلام شد که نسبت به تورم چهار فصل منتهی به فصل پاییز سال گذشته ۱۱.۲ درصد، افزایش داشته است.

در فصل مورد بررسی بخش «استخراج کانه‌­های فلزی»  بیش­ترین تاثیر را بر افزایش ٧,٧ درصدی شاخص قیمت بخش معدن داشته است. شاخص قیمت در بخش «استخراج کانه‌های فلزی» با ۱۰.۳  درصد افزایش نسبت به فصل قبل از عدد ۲۳۱.۷  به عدد ٢٥٥.٧ رسید. این افزایش بیش­تر تحت تاثیر افزایش ١٠.٨ درصدی فعالیت‌  «استخراج سنگ­های آهنی»  به وجود آمده است.

شاخص قیمت تولیدکننده در فصل زمستان ١٣٩٦ در فعالیت «استخراج سنگ­های آهنی»  به رقم ۳۲۲.۲  رسید و به این ترتیب نسبت به فصل قبل ۱۰.۸  درصد افزایش نشان داده است، این در حالی است که شاخص قیمت در بخش مورد بررسی در فصل پاییز ١٣٩٦ رقم ۲۹۰.۸  بوده و نسبت به فصل قبل از آن ٥.٥ درصد افزایش یافته بود. 

افزایش شاخص قیمت فعالیت  «استخراج سنگ­های آهنی»  در فصل زمستان ١٣٩٦ به طورعمده ناشی از افزایش قیمت ماده معدنی  «کنسانتره آهن»  بود.  تغییرات شاخص قیمت در سایر فعالیت­ها، تاثیر بسزایی در تغییر شاخص کل بخش معدن نداشته است.

همچنین در ادامه اسرافیل احمدیه مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: صادرات استان اصفهان در بخش صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته رشدی ۴۵ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۵داشت از ۱٫۲ میلیارد دلار به ۱٫۷ میلیارد دلار رسید.

اسرافیل احمدیه افزود: آهن و فولاد در رتبه نخست کالاهای صادراتی قرار دارند و پتروشیمی، فرش ماشینی و صنایع غذایی در رده های بعدی هستند.

وی بیان کرد: صادرات طلا البته در استان اصفهان کاهش چشمگیری نسبت به سال های گذشته داشت که با تشکیل میز طلای کشور در این استان به دنبال راهکارهایی جهت افزایش صادرات هستیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در ادامه به ایجاد ۹ هزار فرصت شغلی با اجرای طرح های اشتغالزا در سال گذشته اشاره کرد و گفت: صدور جواز تاسیس در استان اصفهان ۵۴ درصد نسبت به سال پیش از آن رشد داشت و این استان در زمینه صدور پروانه بهره برداری در کشور رتبه نخست را داراست.

او همچنین با اشاره به موافقت وزارت صنایع با توسعه مجتمع فولاد کویر آران و بیدگل عنوان کرد: امید می رود با اجرای این طرح توسعه در شهرستان افزایش میزان صادرات و اشتغال را شاهد باشیم.

مجتمع فولاد کویر در فاصله ۶ کیلومتری شمال شهرستان آران و بیدگل قرار دارد.

آران و بیدگل با جمعیت افزون بر ۳۶۵ هزار نفر در فاصله ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع می باشد.