معادن فاقد مشکل زیست‌محیطی در اولویت فعالسازی

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی مطرح کرد معادن فاقد مشکل زیست‌محیطی در اولویت فعالسازی گروه معدن زمین- معدن یکی از محورهای توسعه کلان در هر منطقه است که به اعتقاد کارشناسان در صورت احیای این بخش اقتصادی، رسیدن به توسعه پایدار و اشتغال بیش‌تر در استان سمنان امکان‌پذیر خواهد کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده رییس […]

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی مطرح کرد

معادن فاقد مشکل زیست‌محیطی در اولویت فعالسازی

گروه معدن زمین- معدن یکی از محورهای توسعه کلان در هر منطقه است که به اعتقاد کارشناسان در صورت احیای این بخش اقتصادی، رسیدن به توسعه پایدار و اشتغال بیش‌تر در استان سمنان امکان‌پذیر خواهد کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان این‌که باید ظرفیت‌های معدنی قابل استفاده در استان سمنان شناسایی شود، گفت: فعالسازی معادن فاقد مشکل زیست‌محیطی در اولویت قرار گیرد.

راضیه‌لک در دیدار با استاندار سمنان با بیان این‌که فعالسازی معادن فاقد مشکل زیست‌محیطی در اولویت دولت قرار گیرد، ابراز داشت: با احصای ظرفیت‌های موجود در استان‌ها می‌توانیم به حرکت قطار ایجاد اشتغال در کشور سرعت بیش‌تری بخشیم.

وی از تخصیص اعتبارات لازم برای سازمان زمین‌شناسی کشور خبر داد و افزود: ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌تواند در آزادسازی معادن بلوکه‌شده در اختیار دولت مؤثر باشد.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان این‌که استان سمنان از ظرفیت‌های خوبی در حوزه معادن برخوردار است، ابرازداشت: در سطح وزارتخانه نیز فعالیت‌های معادن دنبال می‌شود اما یکی از موانع موجود در این راه تأمین آب است که باید برای آن چاره‌ای تدبیر شود.

لک در ادامه تصریح کرد: در طرح آمایش سرزمین می‌توان احداث واحدهای فراوری معادن را به‌ درستی جانمایی و برای آن برنامه‌ریزی‌های لازم را اتخاذ کرد.

وی از امضا تفاهمنامه همکاری میان سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست و زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در ۶ ماده در اردیبهشت ماه جاری خبر داد و افزود: باید معادن قابل بهره‌برداری شناسایی و آنها را به صنایع زیردستی تبدیل کرد که در این ‌بین همکاری همه‌جانبه نهادهای اجرایی با سازمان زمین‌شناسی ضروری است.

استان سمنان دارای ۳٫۵ میلیارد تن ذخیره زمین‌شناسی و بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی معدنی دارد و تعداد ۵۶۱ واحد معدنی در این استان برای ۴هزار و ۲۰۰ بهره‌بردار این واحد‌ها اشتغال ایجاد کرده است.

همچنین استان سمنان با ۵۶۱ معدن رتبه پنجم و از نظر استخراج رتبه ۶ کشور را دارد

استان سمنان یکهزار و ۷۰۰ پروانه بهره‌برداری در بخش صنعت و معدن و بیش از ۴۰ هزار بهره‌بردار در بخش‌های مختلف کشاورزی دارد، سهم اشتغال استان سمنان در بخش صنعت و معدن بیش از ۳۸ درصد و در کشاورزی بیش از ۱۴ درصد و تولید ناخالص استان سمنان در حدود ۱۸٫۲ درصد مربوط به بخش کشاورزی و حدود ۲۲ درصد مربوط به بخش صنعت و معدن است.

استان سمنان در زمان حاضر از جمله ۸۰ درصد تولید نمک، حدود ۴۵ درصد تولید گچ و بیش از ۹۰ درصد ذخایر زئولیت و سلستین کشور را تولید می‌کند.

همچنین استان سمنان با ۵۶۱ معدن رتبه پنجم و از نظر استخراج رتبه ۶ کشور را دارد.